F
Hei,

Jeg holder på å innrede en eksisterende garasje og vurderer om/hvordan eksisterende W-takstoler må forsterkes for å bruke loftet som et ordentlig (isolert) lagringsrom og kanskje også installasjonsrom for eksempelvis trykkluftkompressor?

Eksisterende takstoler har 6m spennvidde, og under- og overramme er bygget med konstruksjonsvirke C24 45x120 med spikerplater i alle skjøter (inkludert underrammens midtskjøt) i henhold til skisse. På taket ligger det undertak og betongtakstein. Som lengst er det 1,2m mellom takstolene (de ytre). De indre ligger tettere med 1,0m.

Noen som har erfaring med lignende prosjekt?
Skisse av W-takstol med målinger; konstruert med C24 trevirke 45x120 og 45x95, inkludert spikerplater i alle skjøter, spennvidde 6 m.
Skisse av W-takstoler i et garasjeprosjekt, med mål for spennevidde og avstand mellom stoler for mulig utvidelse av lagringsplass.

Disse takstolene er altfor spinkle for å bære opp annet enn taket. Unntaksvis litt ski, planker og lignende. Muligens også en kompressor, avhengig av størrelse. Så for å innrede noe, og bruke det noenlunde normalt, må de forsterkes.

Jeg er enig med AG A. Takstolene er for svake. Det enkleste er kanskje å legge inn 45x220 bjelker mellom takstolene og så legge et gulv oppå disse med 11/2 tommers not og fjær bord som gulv og la takstolene være.

Nå vil det jo ikke bli snakk om tyngre ting der oppe antar jeg siden takhøyden vil bli lav blir vel snarere snakk om krypehøyde et tregulv på det der så vil det være mulig å oppbevare en del ting der.

F
Litt så gikk tankene mine også... får se om det blir separat gulvbjelkelag eller om jeg skroter oppbevaringsideen helt og holdent og bare setter opp takgips + belysning.

• Liker
Daniel Lindén
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.