Hei.

Jeg holder på med å senke innertaket i leiligheten min og tenkte da å benytte anledningen til å trekke noen kabler i taket. I denne prosessen trenger jeg blant annet å lage hull for to stk 16 mm VP-rør gjennom en 15 cm tykk teglvegg. Har lett rundt her på forumet og googlet, men har ikke funnet noe som har vært til hjelp. Så hvordan gjør jeg dette enklest mulig? Jeg har tilgang til en vanlig middels god borremaskin.

Mvh

Göran.W
15 cm murstein er ingen problemer å bore hull til 16mm vp rør med en middels stor borremaskin.
Man må bare ta det rolig og behersket uten å trykke som en gal.

Teglmuren jeg gikk gjennom da jeg renoverte en av våre leiligheter var nok ca 70 cm :-)

En borhammer tar alt...

Jeg foretrekker jo en borhammer jeg men uansett så start med et relativt tynt bor og ta det mykt og forsiktig.
Når du først har et hull så kan du deretter gå opp på grovere og bore inn fra begge sider. Da unngår man å risikere en "krater" der boret går ut.

Göran.W
Borhammer er så klart å foretrekke, men det fungerer med en vanlig slagbormaskin også, men tar så klart litt lengre tid. Tegl er ikke spesielt hardt å bore i.

AXS
Lagde et sånt hull i dag, billig boremaskin og bor fra rusta.
Var som å skjære i smør, valgte uten slag.

For å gjøre hullet litt større enn de 12mm boret var på, dro jeg bare med
boret på alle sider som en fres. Støvet veldig mye.

Det fungerer så lenge det er tegl.

AXS
Eller lettbetong.

zeus_axel skrev:
Eller lettbetong.

Djevelens påfunn etter gipsplaten.

AXS
Hele leiligheten min er djevelens påfunn!

Murstein, puss og lettbetong i en herlig blanding.
Hun før meg brukte spiker, men jeg bruker tynn bor, lim og plugg.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.