Jeg har en trapp til en innredet loftsetasje som er veldig bratt og de eksisterende trinnene er altfor grunne til at det føles trygt. Min tanke er å montere nye trinn av samme type man ofte ser på loftstrapper eller spartrapper (se bilder). Altså der den ene siden av trinnet er dypere enn den andre.
Er det noen som har en god idé om hvordan jeg kan lage disse så de blir så identiske som mulig? Jeg har en del håndverktøy og maskiner tilgjengelig og kan tenke meg å utvide maskinparken hvis det trengs, men jeg har ikke tilgang eller plass til større stasjonære maskiner.
Spontant kan man tenke at det burde gå an å få til med stikksag, men jeg er usikker på om jeg kunne få dem så symmetriske som jeg ønsker. Hvis man hadde en eller annen form for jigg å jobbe mot, burde det kanskje være enklere, men jeg vet ikke hvordan en slik kunne tenkes å se ut.
Tar gjerne imot forslag på materialer også. Her er det formstabilitet og kostnad som er prioritert siden jeg sannsynligvis vil male fronten og kle trinnet med en eller annen form for matte.
Du lager en fin mal av en hard, tynn skive. Tegner av. Stikksager/båndsager noen mm utenfor streken. Så går du over med en fres og tar inn det akkurat til streken, kulelageret med støtte mot malen.
27mm limtre-hylleplate kanskje kan funke, eller doble 18mm.
Du lager en fin mal av en hard, tynn plate. Tegner av. Stikksager/båndsager noen mm utenfor streken. Så går du over med en fres og tar inn det presis til streken, kulelageret med støtte mot malen.
27mm limtre-hylleplan kanskje kan funke, eller doble 18mm.
Ok, så fresestålet tar hele dybden altså? Har aldri jobbet med håndoverfres men har lett etter en grunn til å kjøpe en.
Okei, så fresejernet tar hele dybden altså? Har aldri jobbet med håndoverfres, men har lett etter en grunn til å kjøpe en.
Har ganske mye verktøy i Makitas 18V-serie. Ville [lenke] funke eller anbefaler dere noen andre? Hva trenger jeg av tilbehør?
Ikke nødvendigvis hele dybden. Det går an å gjøre et par passeringer.
Mange youtube-snekkere gjør sånt. Fant denne ganske vettige gjennomgangen. Han har en bordfres, men det går med håndoverfres eller kantfres også. På slutten vises hvordan fresejernene ser ut, og hvordan man kan løse det hvis arbeidsstykket er tykt.
Okei, så fresestålet tar hele dybden altså? Har aldri jobbet med håndoverfres men har lett etter en grunn til å kjøpe en.
Har ganske mye verktøy i Makitas 18V-serie, Skulle [lenke] funke eller anbefaler dere noen andre? Hva trenger jeg av tilbehør?
Jeg ville nok tatt med ledning for å kunne jobbe litt raskere uten at det blir for dyrt. Du trenger et kantfresestål, det er et rett stål med kulelager som kan følge malen. Om du sager nær streken, går det å frese alt i én omgang. Ellers kan du trenge å ta halve dybden først, og da kan du trenge forskjellige stål avhengig av hvor kraftig malen er (så ikke kulelageret havner utenfor). Bruk riktig rotasjonshastighet for stålet.
På billige fresestål er det ikke uvanlig at kulelager går i stykker, da kommer du sannsynligvis til å ødelegge biten du jobber med. Rengjør stålet ofte om du jobber i bartre, det blir lett klebrig av harpiks som gjør det sløvt. Det går også å bryne rette stål.
Fres er nyttig og gjør stikksag og andre grovsager brukbare innen finsnekring.
Jeg ville nok tatt med ledning for å kunne jobbe litt raskere uten at det blir for dyrt. Du trenger et kantfresejern, det er et rett jern med kulelager som kan følge malen. Hvis du sager nær streken går det å frese alt i én omgang. Ellers kan du måtte ta halve dybden først og da kan du trenge ulike stål avhengig av hvor kraftig malen er (så ikke kulelageret havner utenfor). Bruk riktig hastighet for stålet.
På billige fresejern er det ikke uvanlig at kulelager går i stykker, da vil du sannsynligvis skade delen du jobber med. Rengjør stålet ofte hvis du jobber i bartre, det blir lett klistret av harpiks som gjør det sløvt. Det går også an å bryne rette stål.
Fresen er nyttig og gjør stikksag og andre grovsager brukbare innen finsnekring.
Dette ble riktignok lagt på hyllen en stund, men sånn 18 måneder senere kan jeg gladelig meddele at jeg har gjort klart trinnene. Jeg laget en mal i MDF og grovsagde først med stikksag og kjørte det siste med fresen på den måten du beskriver. Det var egentlig ingen større problemer når man først hadde fått testet litt.
Jeg har imidlertid fått andre prosjekter som er prioritert, så trinnene er ikke montert ennå, men hvilken dag som helst nå så...
Edit: Du nevner "riktig hastighet for stålet". Hvordan vet jeg hvilken hastighet som er riktig? Jeg prøvde meg frem når jeg gjorde dette, men hvis det finnes noen tommelfingerregel så kan det kanskje være til hjelp neste gang.