Hei,
Jeg er i behov av perlestaff i ca 75 mm dekkende bredde, noe som ikke inngår i standardsortimentene, men det går selvsagt å få høvlet opp hos snekkerier.

Men jeg funderer på om det går å gjøre det selv, har alle verktøyene som jeg tror kreves,
-bordsag, planhøvel, fresebord/håndoverfres
Og så komplettere med fresstål f.eks.
https://swedendro-tools.se/se/produ...rlspontfrasar/parlspontfras-r3-l21-d23-cobolt

Trelasten kunne i så fall være f.eks. råspont som der jeg kapper fjæren og så freser perlen + fjæren for å få riktig dimensjon https://www.byggmax.se/17x95-råspont-p08217095
Det største problemet er vel om den er altfor dårlig kvalitet, men det går jo å være selektiv på trelastlageret.

Det dreier seg om cirka 22 kvm.
I mitt hodet høres det gjennomførbart ut, men samtidig redd for at det er vanskelig å få et bra resultat.
Et målebånd viser bredden av en lys trevegg med perlespontpanel. Målingen viser omtrent 75 mm bredde.

Klart at det går, har man bare tiden så.
Har du ingen med eget sagbruk i nærheten?
Da kan du kjøpe nærmeste dimensjon og få bedre kvalitet, men da må du frese både not og fjær.
Også ytterpanel 22x95 ville fungere å gå ut fra.

Nei, ikke noe sagbruk så vidt jeg vet i alle fall. Får dra og sjekke på trelasttomten hvor ille det står til.

• Liker
Riehuva naapuri
  • Laddar…
Er du i nærheten av Uppland så finnes det en sag/flishøvleri i Alunda som har masse ferdige stål men også lager nye etter forlegg.

Jeg har ingen tilknytning til selskapet.

Ikke i nærheten men finnes noen lokale snekkerier jeg skal høre med for å få en prisoversikt. Siden det bare er perlesplint så tenker jeg at det ikke er noen rare profiler som trengs. Skiller det for lite så kan jeg jo ikke motivere verken investering i fresstål eller tiden. Men samtidig kunne det vært gøy å gjøre det selv.

• Liker
leifberggren
  • Laddar…
VLJ VLJ skrev:
Ikke i nærheten, men det finnes noen lokale sagbruk jeg skal høre med for å få en prisoversikt. Siden det bare er perlestaff, tenker jeg at det ikke er noen rare profiler som trengs. Skiller det for lite, kan jeg jo ikke rettferdiggjøre verken investering i freseverktøy eller tiden. Men samtidig hadde det vært gøy å gjøre det selv.
Ja pokker så mye man har kjøpt eller gjort gjennom årene på kontoen for moro skyld.
Bare fordi man kan og vil.
I min verden er det bare positivt 👍

• Liker
janusz_w og 2 andre
  • Laddar…
Eksperimentert med å frese ned Byggmax-pärlspont til riktig mål. Problemet er at undersiden av noten forsvinner, så risiko at den ikke holder godt sammen i skjøten

Nedfrest Byggmax-pärlspont med synlige not og fjær, liggende på et bord. Problem med at undersiden av noten blir svekket.

• Liker
UffePlåtis og 1 annen
  • Laddar…
Klart som faen du skal gjøre det selv. Er vel dritt samme om det tar litt tid og er litt omstendelig. Gøy prosjekt.

C
VLJ VLJ skrev:
Problemet är att nedersidan av noten forsvinner, så riskt at den ikke holder sammen bra i skjøten
Ja, nei, det der blir jo ikke bra. Ser ut til å være litt tynn tykkelse også...
Tenker også sagverk som kan høvle, så at du kan få utvalgt trevirke.

VLJ VLJ skrev:
Eksperimentert med å frese ned Byggmax-pärlspont til riktig mål. Problemet er at undersiden av noten forsvinner, så risiko for at den ikke holder sammen bra i skjøten

[bilde]
Det skulle gå an å lime på en stripe tynn plywood eller noe lignende på baksiden, Da blir noten hel igjen.

Alltid gøy å gjøre selv om tid er til stede!

Tenk på at man ofte bygde med forskjellig bredde på panelet tidligere, typ 70, 80, 90 og blandet, så avhengig av alderen på huset ville jeg mer se det som en fordel å bygge med andre dimensjoner, det blir jo mer levende… men selvfølgelig vanskelig å matche om det er tanken..

Har både kjøpt fra sag og byggmax, klart fordelaktig å bruke en tykkere panel om underlaget er ujevnt, den tynne byggmax-panelen beveger seg ganske mye og blir ikke så stabil om det trengs.

Lykke til!

Ja, det handler om at vi skal sette 80 mm i taket fordi de gamle som sitter under gipsen er av den bredden.
Men nå har jeg fått tilbud på 44 kr lpm fra et lokalt høvleri så kommer nok til å lande på det til slutt likevel. Tiden det tar å gjøre selv er ikke problemet men hvis jeg ikke får tak i fornuftig treverk til en god pris så er det vanskelig å rettferdiggjøre arbeidsinnsatsen.

• Liker
Anonymiserad 135652
  • Laddar…
Så 30kr løpemeteren fra århundreskiftet.

Ja, men feil mål dessverre, den har jo 65 mm dekkende i stedet for 75 mm.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.