Vi har en maskinhall på 15x8 m vi skal isolere vegger, tak trolig med ekofiber. Betonggulvet er fra gammelt av uisolert så vi vurderer å grave rundt bygningen og legge inn L element rundt om.
Noen som har gjort dette og tror det vil gjøre en forskjell?
Vi har en maskinhall 15x8m vi skal isolere vegger, tak trolig med ekofiber. Betonggulvet er siden gammelt uisolert så vi vurderer å grave rundt bygningen og legge inn L element rundt om.
Noen som har gjort dette og visst bør det gjøre forskjell?
Takk på forhånd
Er hensikten med L-elementet å isolere platens vegger? Da kanskje isodrän er bedre og lettere å arbeide med?
Gjør som Matti foreslår og bruk I-element. Kompletter eventuelt med randisolering rundt bygningen så får du litt bedre isolering. Men å holde på med L-element og forsøke å få til det vil aldri bli bra og ikke verdt den eventuelt lille besparelsen dette ville gi.
Aha du tenker den kan knekkes? Men om man kun graver for ett element om gangen, plasserer elementet og fyller igjen før neste?🤔
Etter min mening er det ingen større risiko for at den knekker, hvis man bare graver ut et par meter om gangen. Dog vil jeg påstå at det er dyrt/tidskrevende arbeid som aldri vil betale seg tilbake. L-blokk er vel ikke engang isolert på den liggende delen. Uansett, så er det da betydelig enklere å grave ut bit for bit og legge plater med markisolasjon. På samme måte er det raskere og enklere å skru opp markisolasjon på siden av grunnen, og pusse. L-blokk er kronglete å legge på den måten du tenker. Å få det til å ligge riktig og jevnt, samt gi støtte, er rent håpløst.
Ifølge meg er det ingen større risiko for at den knekker, om man bare graver ut et par meter om gangen. Dog vil jeg påstå at det er dyrt/tidskrevende arbeid som aldri vil betale seg tilbake. L-blokk er vel ikke engang isolerte på den liggende delen. Uansett, så er det da betydelig enklere å grave ut bit for bit og legge plater med markisolering. Likeså er det raskere og enklere å skru opp markisolering på siden av grunnmuren, og pusse. L-blokk er vriene å legge på den måten du tenker. Å få det til å ligge rett og jevnt, samt gi støtte, er rent håpløst.
Problemet er at du aldri vil få pakket materialet du fyller tilbake med på en tilfredsstillende måte.
Problemet er at du aldri kommer til å få pakket materialet du fyller med på en tilfredsstillende måte.
Nei, det er litt det jeg mener er det håpløse med L-blokk. Om noe isolering skal under kantbalken, så må det bli løse plater. Det er ikke lett å få det pakket da heller, men det er iallfall gjørbart, vet jeg av erfaring.
Nei, det er litt det jeg mener er det håpløse med L-blokk. Om noen isolasjon skal under kantbjelken, så må det bli løse plater. Det er ikke lett å få det pakket da heller, men det er iallfall gjennomførbart, vet jeg av erfaring.
Stort takk for din respons AG. Jeg tar til meg det. Det høres også rimelig ut som du sier om man tenker etter.
Gjør det noen forskjell om jeg forteller at underlaget for maskinhallen er en grushaug/sand?
Gjør som Matti foreslår og bruk I-element. Kompletter eventuelt med kantisolering rundt om bygningen så får du litt bedre isolering. Men å holde på med L-element og forsøke å få til det kommer aldri til å bli bra og ikke verdt den eventuelt lille besparelsen dette skulle gi.
Mitt amatørmessige forslag er å legge isolasjonen skrått utover nedover og ikke grave under nivået på kantbjelken som veggene står på. Jeg har gjort akkurat slik på en tilbygg med plate på mark på forrige huset. Ble veldig fornøyd med resultatet.
Mitt amatørmessige forslag er å legge isoleringen skrått ut mot nedad og ikke grave under nivået på kantsulan som veggene står på.
Jeg har gjort nettopp så på en tilbygging med plate på mark på forforrige hus. Ble veldig fornøyd med resultatet.
Mitt amatørmessige forslag er å legge isoleringen skrått utover nedover og ikke grave under nivået på kantbjelken som veggene står på.
Jeg har gjort akkurat det på en tilbygg med plate på mark på forrige huset. Ble veldig fornøyd med resultatet.
[bilde]
hvordan blir det her på toppen av isoleringen? ligger den blottet?
Stort takk for din respons AG. Jeg tar til meg det. Det høres også rimelig ut som du sier når man tenker etter.
Gjør det noen forskjell om jeg forteller at underlaget for maskinhallen er en grusås/sand?
Ingen årsak.
Ja, det gjør forskjell! Det vil gjøre arbeidet betydelig enklere, på alle måter😃. Du bør imidlertid ta hjem noen kubikkmeter med steinknust/steinstøv, type 0-8. Det skal du legge ut et lag før du skyver inn en isoleringsplate under kantbjelken. På, eller blandet med steinknustet skal du også legge litt ekspanderbetong.
Lykke til.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.