27.731 lest ·
7 svar
28k lest
7 svar
Kun kalkpuss som gjelder i gammel kjeller?
Holder på med baderomsbygget i kjelleren og fortsetter et gammelt spørsmål (http://www.byggahus.se/forum/byggma...lken-puts-faerg-som-anvaents-i-kaellaren.html) i denne tråden da emnet har endret retning noe.
Tidligere hadde jeg vurderinger om hvilken maling som ble brukt og om jeg kunne pusse over den, men nå ble det slik at det meste puss og løs maling er revet ned i stedet, så nå skal jeg pusse veggene og vurderer hvilken puss som skal brukes. Da jeg er ny på "stenhus" har jeg lest litt på forumet og nettet men ikke blitt mye klokere enn at man ikke kan pusse med "hardere" puss enn hva eksisterende vegg tåler.
Jeg har to vegger som må fikses opp.
1. Ytterveggen er helt klart reparert (pusset og malt) på ett sted men ikke et annet. Rommet har tidligere vært to boder og veggen mellom disse har jeg revet og flyttet for å få et større rom. På vedlagte bilde så er den venstre delen klart nyere, antagelig sement eller KC for det er beinhar. Høyre siden er også mer eller mindre renset for maling og puss, men her er det en mye slankere puss. Man ser i skitten at det er to lag, det underste er kanskje kalk, grunnlaget til huset er nok lagt ca. 1918, som dere ser, er jeg inne på grunnmuren som ser ut til å bestå av mørtel og stein. Denne veggen vil jeg pusse og male.
2. To innervegger er renset ned til tegl, tegl og mørtel i fugene føles veldig svakt. Ene teglveggen, kortside med dør skal pusses og males. Den større teglveggen skal jeg bare fylle opp de verste gropene i før jeg fester våtromsplater her for å flislegge, føles som den enkleste og raskeste måten å få flisklar overflate.
Nå er spørsmålet, finnes det en pustype jeg kan satse på her, først og fremst for ytterveggen?
Tidligere hadde jeg vurderinger om hvilken maling som ble brukt og om jeg kunne pusse over den, men nå ble det slik at det meste puss og løs maling er revet ned i stedet, så nå skal jeg pusse veggene og vurderer hvilken puss som skal brukes. Da jeg er ny på "stenhus" har jeg lest litt på forumet og nettet men ikke blitt mye klokere enn at man ikke kan pusse med "hardere" puss enn hva eksisterende vegg tåler.
Jeg har to vegger som må fikses opp.
1. Ytterveggen er helt klart reparert (pusset og malt) på ett sted men ikke et annet. Rommet har tidligere vært to boder og veggen mellom disse har jeg revet og flyttet for å få et større rom. På vedlagte bilde så er den venstre delen klart nyere, antagelig sement eller KC for det er beinhar. Høyre siden er også mer eller mindre renset for maling og puss, men her er det en mye slankere puss. Man ser i skitten at det er to lag, det underste er kanskje kalk, grunnlaget til huset er nok lagt ca. 1918, som dere ser, er jeg inne på grunnmuren som ser ut til å bestå av mørtel og stein. Denne veggen vil jeg pusse og male.
2. To innervegger er renset ned til tegl, tegl og mørtel i fugene føles veldig svakt. Ene teglveggen, kortside med dør skal pusses og males. Den større teglveggen skal jeg bare fylle opp de verste gropene i før jeg fester våtromsplater her for å flislegge, føles som den enkleste og raskeste måten å få flisklar overflate.
Nå er spørsmålet, finnes det en pustype jeg kan satse på her, først og fremst for ytterveggen?
Du får altså ikke legge på en hardere mørtel enn det du har bak. har du en ren teglvegg funker altså B-mørtel. skal du derimot reparere veggen på bildet (som jeg nettopp så)
må du altså sørge for ikke å bruke en hardere mørtel enn det under. I gamle kjellere er det ikke uvanlig at det er pusset med vanlig kalkmørtel (dvs ingen sement finnes i mørtelen) og da må du heller ikke reparere den overflaten med en mørtel som inneholder sement. Alternativt kan du rense veggen helt fra gammel puss og gå på med ny mørtel.
Du har altså tradisjonell kalkmørtel, så kommer murpuss C (inneholder litt sement), Murpuss B (litt mer sement) og sementmørtel A (mye sement).
Du har altså tradisjonell kalkmørtel, så kommer murpuss C (inneholder litt sement), Murpuss B (litt mer sement) og sementmørtel A (mye sement).
Takk for hjelpen. Etter anbefaling på byggevarehandelen bruker jeg C bruk for sikkerhets skyld. Veggen som skal repareres er pusset med minst to forskjellige pusstyper, en som var lett å banke ned og en som ikke går å få bort uten ekstremt mye vold, gjetter på at det var kalk respektive sementbasert. Likeledes er fugene i teglveggen ganske svake så han anbefalte en litt mildere puss. Så jeg får bare håpe på at det som nå sitter igjen er sement eller en kc-variant, og så får vi se om en stund om det faller ned igjen.... 
Hei MMR,MMR skrev:Takk for hjelpen. Etter anbefaling på byggevarehandelen kjører jeg på C bruk for sikkerhets skyld. Veggen som skal repareres er pusset med minst to forskjellige pusstyper, en som gikk lett å slå ned og en som ikke går an å fjerne uten ekstremt mye vold, gjetter på at det var kalk respektive sementbasert. Likeledes er fugene i teglsteinsveggen ganske svake, så han anbefalte en litt mildere puss. Så jeg får bare håpe på at det som nå sitter igjen er sement eller en slags kc variant og så får vi se om en stund om det faller ned igjen....![]()
Liten nysgjerrig på hvordan det gikk med din vegg?
Står med et hus fra 1924 som har kjellervegger som er pusset og som slipper. Føles veldig porøst, vil dog ikke slå ned alt, bare reparere det som er verst.
Jeg har skummet gjennom forumet, men mitt tilfelle dekkes ikke helt her.
Min kjeller har kalkpuss fra -58 som er malt med plastmaling. Malingen har flasset, og tidligere eiere forsøkte å blåse den bort med høytrykksspyler med moderat suksess.
Resultatet er nå at jeg kan skrape av pussen med fingertuppen, både på vegger og i taket.
Et firma jeg snakket med mente det var nok å fjerne malingen og armeringspusse veggene. Men vi har ikke noe rot igjen, så det heller mot at jeg må ta det på egenhånd.
Hva er enklest og best å gjøre som en amatør?
1) Armeringspusse selv
2) slå av puss og pusse på nytt
3) Andre forslag
(i taket som også er pusset, tenkte jeg å sette gipsplater mot trebjelker (over bakkenivå) som jeg fester i betongen bak pussen)
Min kjeller har kalkpuss fra -58 som er malt med plastmaling. Malingen har flasset, og tidligere eiere forsøkte å blåse den bort med høytrykksspyler med moderat suksess.
Resultatet er nå at jeg kan skrape av pussen med fingertuppen, både på vegger og i taket.
Et firma jeg snakket med mente det var nok å fjerne malingen og armeringspusse veggene. Men vi har ikke noe rot igjen, så det heller mot at jeg må ta det på egenhånd.
Hva er enklest og best å gjøre som en amatør?
1) Armeringspusse selv
2) slå av puss og pusse på nytt
3) Andre forslag
(i taket som også er pusset, tenkte jeg å sette gipsplater mot trebjelker (over bakkenivå) som jeg fester i betongen bak pussen)
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Uppräkning offert på faktura, vad gäller?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur byta ut gammal gallerventil mot ny?
Byggnadsvård -
Någon som vet var man kan köpa en Rost (galler) till en Combi-Therm?
Övrigt husrelaterat -
Vad gäller för antal anslutningar på ett vanligt vägguttag
El -
Uppskov, gäller det endast nyköp av ersättningsbostad?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.