2.120 lest ·
30 svar
2k lest
30 svar
Kuleformet treskrue 4,0x20 mm fester ikke i ubehandlet panel 22 mm.
Hei!
Hva gjør jeg galt? Treskruen fester ikke ordentlig i panelet, når jeg har skrudd den helt ned så snurrer den bare rundt. Jeg laget et porthull på 3 mm, ca 1 cm dypt. Jeg har prøvd å lime igjen hullet med tannstikker - men får samme problem igjen. Har jeg feil type skrue? Den er av merket Heco Skruvspesialisten. Gjengelengde 19 mm. Hodediameter 7,7 mm. Gjenge: HG. Hodet er altså flatt, men det er slik jeg vil ha det.
Min situasjon er at det er en talje jeg skal feste i panelet. Taljen bygger ut ca 3 mm. Så skruen burde dermed gå inn ca 16 mm i treet.
Egentlig vil jeg feste taljen direkte i taket, men det er av gips. Derfor bruker jeg panelet for å kunne sette taljen på akkurat riktig sted. Og hvis jeg forstår riktig er det en dum idé å bruke en lengre skrue slik at den går gjennom både panel og gips. Jeg fester panelet på flere andre steder i takkonstruksjonene, slik at panelet sitter fast veldig bra. Og så er planen å sette taljen på riktig sted på panelet.
Hva gjør jeg galt? Treskruen fester ikke ordentlig i panelet, når jeg har skrudd den helt ned så snurrer den bare rundt. Jeg laget et porthull på 3 mm, ca 1 cm dypt. Jeg har prøvd å lime igjen hullet med tannstikker - men får samme problem igjen. Har jeg feil type skrue? Den er av merket Heco Skruvspesialisten. Gjengelengde 19 mm. Hodediameter 7,7 mm. Gjenge: HG. Hodet er altså flatt, men det er slik jeg vil ha det.
Min situasjon er at det er en talje jeg skal feste i panelet. Taljen bygger ut ca 3 mm. Så skruen burde dermed gå inn ca 16 mm i treet.
Egentlig vil jeg feste taljen direkte i taket, men det er av gips. Derfor bruker jeg panelet for å kunne sette taljen på akkurat riktig sted. Og hvis jeg forstår riktig er det en dum idé å bruke en lengre skrue slik at den går gjennom både panel og gips. Jeg fester panelet på flere andre steder i takkonstruksjonene, slik at panelet sitter fast veldig bra. Og så er planen å sette taljen på riktig sted på panelet.
Takk, da vet jeg til neste gang. Men hvordan løser jeg situasjonen som jeg har havnet i? Tips?E etompau skrev:
Stemmer det at jeg ikke burde bruke en lengre skrue som går gjennom både tre og gips? Jeg spurte chatgpt om hjelp nemlig, og fikk den beskjeden. Men jeg tenker at jeg kanskje kunne dra gjennom en gipsekspander gjennom både tre og gips, og at det ville bli veldig stabilt.
Ja, det skall klara av en träställning som jag byggt i 45x45 som i sin tur skall kunna bära en massa blöt tvätt. Kan du skriva lite mer i detalj hur du tänker? Limma fast både skruv och talja? Men varför både epoxylim och konstruktionslim?Spikbjörn skrev:
Jeg trenger å feste taljene rett over hjørnene i klesstativet, slik at det kan heves rett opp. Derfor fester jeg heller en trepanel i taket i takbjelkene. For da kan jeg plassere taljene akkurat på riktig sted.E etompau skrev:
Når du skriver skrustørrelse, mener du da bredden og/eller lengden? Hvis skruene blir lengre, går de opp i gipsen. Bør jeg da bytte til gipsekspander i stedet?
Ja, da trenger du ta hensyn til holdfasthet i taket, det kommer nok ikke til å holde med den dimensjonen på skruv en gang for en tom trestilling, enda mindre våt vask. Mitt svar var bare to alternativer på lim, hvordan man kan utbedre et for stort hull der skruven snurrer, men ditt problem med at skruven skal holde for å vinsje opp tung vask løser det ikke, neppe engang med massevis av slike skruver.
Ta så store skruer som taljens hull tillater. At skruene går inn i gipsen har ingen betydning.K kia2 skrev:Jeg trenger å feste taljene rett ovenfor hjørnene i tørkestativet, slik at det går an å heise det rett opp. Derfor fester jeg i stedet et trepanel i taket i takbjelkene. For da kan jeg sette taljene akkurat på rett plass
Når du skriver skruestørrelse, mener du da bredden og/eller lengden? Om skruene blir lengre så går de inn i gipsen. Bør jeg da bytte til gipseksparander i stedet?
Ingen gipseksparander skal brukes, sagt med at vi ikke har sett hvordan dine ting ser ut.
Panel? Er det en enkelt panelbord?
Og hvordan har du festet den mot gipsen?
Tror nok noen bilder kan være til hjelp.
Altså. Du må finne ut hva som finnes ordentlig å skru i oppover.
Idealet er vel type takstoler eller noe støpt tak om det er leilighet.
Gipsen er skrudd i lekter som er festet mot disse.
Lekterne klarer ikke å bære noen tyngre laster.
Og hvordan har du festet den mot gipsen?
Tror nok noen bilder kan være til hjelp.
Altså. Du må finne ut hva som finnes ordentlig å skru i oppover.
Idealet er vel type takstoler eller noe støpt tak om det er leilighet.
Gipsen er skrudd i lekter som er festet mot disse.
Lekterne klarer ikke å bære noen tyngre laster.
Her har jeg festet med skruer rett gjennom takpanelet og rett opp i en takbjelke, med smale franske treskruer typ 70 mm lange.
Så let frem takbjelkene hvis du vil oppnå noe sikkert og sterkt.
Min innfesting er testet med to karer som gjør armhevinger.
Så let frem takbjelkene hvis du vil oppnå noe sikkert og sterkt.
Min innfesting er testet med to karer som gjør armhevinger.
Takk for hjelpen.
Dette er i vaskerommet. Det jeg vet om taket er at det er plater som er festet med cc 60. Platene er nesten 3 meter lange og malt. Det er gipsplater, for jeg har prøveboret og det kommer hvitt pulver. Platene er omtrent 1 til 1,5 cm tykke. Jeg har også prøveboret der platene møtes. Her har jeg antatt at det er 45x45 trestender, men nå når jeg har boret, så går boret gjennom etter ca 3 cm. Jeg har testet å skru i en treskrue der og dratt så hardt jeg kan med håndkraft i den delen av skruen som stakk ut - og det gir ikke etter.
Det er en enebolig i én etasje som er bygget i 1968.
Min plan er altså å feste 22x195x1100 panel i stenderne. Jeg har tenkt å bruke treskruer og feste panelet på 3 punkter ved hver stender. Da burde panelet sitte skikkelig godt i taket.
Deretter har jeg tenkt å feste taljene på rett sted på panelet. Det er her problemet oppstod. Men hvis jeg forstår dere rett, burde jeg bruke tykkere og lengre treskruer og skru fast taljene gjennom både panel og gips.
Legger ved bilde av en av de to panelene som jeg har slipt, malt og forboret der jeg skal skru inn i takstenderne cc 60 cm.
Så det eneste jeg tror jeg trenger hjelp med er om jeg kan bruke tykkere og lengre treskruer slik at de går både gjennom panel og gipstak.
Legger også ved bilde av tørkestativet jeg har bygget (det mangler fortsatt tørkesnor. Det er 90x150 cm. Som det fremgår, sitter taljene i hjørnene, og det er derfor viktig at de taljene som sitter i taket er rett over. Jeg er ikke ekspert - men planen er å få en mekanisk fordel slik at det blir lett å heise opp og ned klesvasken. Jeg fikk inspirasjon fra denne videoen:
Dette er i vaskerommet. Det jeg vet om taket er at det er plater som er festet med cc 60. Platene er nesten 3 meter lange og malt. Det er gipsplater, for jeg har prøveboret og det kommer hvitt pulver. Platene er omtrent 1 til 1,5 cm tykke. Jeg har også prøveboret der platene møtes. Her har jeg antatt at det er 45x45 trestender, men nå når jeg har boret, så går boret gjennom etter ca 3 cm. Jeg har testet å skru i en treskrue der og dratt så hardt jeg kan med håndkraft i den delen av skruen som stakk ut - og det gir ikke etter.
Det er en enebolig i én etasje som er bygget i 1968.
Min plan er altså å feste 22x195x1100 panel i stenderne. Jeg har tenkt å bruke treskruer og feste panelet på 3 punkter ved hver stender. Da burde panelet sitte skikkelig godt i taket.
Deretter har jeg tenkt å feste taljene på rett sted på panelet. Det er her problemet oppstod. Men hvis jeg forstår dere rett, burde jeg bruke tykkere og lengre treskruer og skru fast taljene gjennom både panel og gips.
Legger ved bilde av en av de to panelene som jeg har slipt, malt og forboret der jeg skal skru inn i takstenderne cc 60 cm.
Så det eneste jeg tror jeg trenger hjelp med er om jeg kan bruke tykkere og lengre treskruer slik at de går både gjennom panel og gipstak.
Legger også ved bilde av tørkestativet jeg har bygget (det mangler fortsatt tørkesnor. Det er 90x150 cm. Som det fremgår, sitter taljene i hjørnene, og det er derfor viktig at de taljene som sitter i taket er rett over. Jeg er ikke ekspert - men planen er å få en mekanisk fordel slik at det blir lett å heise opp og ned klesvasken. Jeg fikk inspirasjon fra denne videoen:
Sist redigert: