Flere år etter drenering rundt huset begynner malingen på innsiden av kjellerveggen å bule ut og falle ned. Det vokser krystaller fra den porøse sementen. Hva kan dette skyldes? Huset er fra 1950. Det var ikke spesielt fuktig i kjelleren før dreneringen og veggmalingen var malt på veggen før dreneringen.
Du har jo helt klart fukt i veggen på bildet. Fungerer dreneringen som tenkt, eller kan det ha blitt stopp i avrenningen et sted? Hvilke muligheter har du til å sjekke utendørs (rensbrønn, etc)?
Du har helt klart fukt i veggen på bildet. Fungerer dreneringen som tenkt, eller kan det ha blitt stopp i avrenningen et sted? Hvilke muligheter har du for å sjekke utendørs (rensebrønn, etc)?
RRödskägg skrev:
Flere år etter drenering rundt huset begynner malingen på innsiden av kjellerveggen å bule ut og falle ned. Det vokser krystaller fra den porøse sementen. Hva kan dette komme av? Huset er fra 1950. Det var ikke spesielt fuktig i kjelleren før dreneringen og veggmalingen var malt på veggen før dreneringen. [bilde] [bilde] [bilde] [bilde]
DDublin skrev:
Du har helt klart fukt i veggen på bildet. Fungerer dreneringen som tenkt, eller kan det ha blitt stopp i avrenningen et sted? Hvilke muligheter har du for å sjekke utendørs (rensebrønn, etc)?
Selskapet som utførte dreneringen slipte bort asfalt fra utsiden og det er isodrainskiver montert. Dreneringsrøret ble lagt lavere enn sålen og en pumpebrønn ble nødvendig. Jeg har sjekket at pumpen fungerer og det er ikke unormalt høy vannstand i pumpebrønnen. Jeg synes det er merkelig at krystallene og utslagene kommer bortimot 1 dm opp på veggen. Bildet med rørene er på 1 m høyde. Kan virkelig vann utenfra nå inn til veggen gjennom isodrainet? Jeg har sett når leverandøren gjør demo på hvor bra isodrain er, og da renner vannet ned i dreneringsstrukturen før det når veggen.
Det er også så rart at det skulle bli mer fukt i veggen etter dreneringen.
øk temperaturen, fukten vandrer inn om du isolerer en kald kjeller
Ja, det kan hende at det er noe sånt... men i det rommet har jeg satt inn et element sammenlignet med før. Så det er nok kjellerens varmeste rom. Det rommet har også relativt bra ventilasjon. Ut-ventil i skorstein og inn fra to tilstøtende rom med inn-ventiler (ingen dør mellom). Vurderer nå om det er fukt i kjellerens "varme" luft som kondenserer på visse kaldere områder på veggens innside. Det er i det rommet vaskemaskinen står, men jeg henger klærne til tørk utendørs. Det er bare på den veggens ytterkant at utslagene har kommet. Ikke i de øvrige rommene. Enn?
Nå har jeg ikke målt med instrument, men når man ødelegger en boble så er det krystaller og sementpulver i den. Det føles veldig tørt. Det er lett å ripe ut mer sement. Som om sementen har mistet sin holdfasthet og blir pulver sammen med krystallene.
Mer bilder.
Nei, har bergvarme i huset siden 40 år tilbake. Men i rommet med vaskemaskin har jeg et frittstående el-element siden to år tilbake. Det har vært vaskerom i minst 20 år tilbake. Dreneringen ble gjort mars 2017. Utslagene og krystallene la jeg merke til for ett-to år siden som veldig små fargeslipp. Nå er det ganske store områder.
Så här säger optidrain i deras monteringsanvisning
[lenke][bilde]
Det der stykket "sement som har vært fuktig og tørker opp gir kalkutfellinger" ser ut til å være svaret på det fenomenet som nå har oppstått i kjelleren. Og opptørkingen av veggen har egentlig ikke startet når dreneringen var ferdig i 2017, men har drøyd til nå når jeg har satt inn et element og økt varmen i det rommet. Dog ikke til 18-20 grader men drøyt 15 grader i alle fall.
Bra info! Takk!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.