Jeg er akkurat i startgropa for å renovere et lager, og tanken var å sette osb+gips på alle vegger. Men nå har jeg begynt å vurdere å sette kryssfiner på én vegg i stedet. Det er veggen som skal brukes til å montere en masse holdere/hyller osv. for verktøy. Jeg har tenkt meg french cleat, altså det som visstnok kalles fransk oppheng eller fransk list på svensk.

Men da kommer spørsmålet, kan jeg erstatte osb+gips med bare kryssfiner? Og hvor tykk? hvis jeg setter 15mm kryssfiner, vil det oppfattes som tykt nok å skru og feste hva man føler for i? Eller holder det med 12?

Takk på forhånd.

Y yens skrev:
Jeg er akkurat i startfasen for å renovere et lager, og tanken var å sette osb+gips på alle vegger. Men nå har jeg begynt å vurdere å sette plywood på én vegg i stedet. Det er veggen som skal brukes til å montere en masse holdere/hyller osv for verktøy. Jeg har tenkt meg french cleat, altså det som tydeligvis kalles fransk oppheng eller fransk list på svensk.

Men da kommer spørsmålet, kan jeg erstatte osb+gips med bare plywood? Og hvor tykk? Om jeg setter 15 mm plywood, vil det oppfattes som tykt nok til å skru og feste hva man føler for i? Eller holder det med 12?

Takk på forhånd.
Det er vel kjempebra om du allerede nå vet at du skal henge verktøy på veggen. Da er det bare å slå i en spiker og henge verktøyet der. Det trengs ingen småpyntede profilerte lister.

Poenget med gips i et lager er at det gir en viss motstand mot brann. Det er en egenskap ikke å forakte.

Men du kan ha plywood+gips også.

Det går utmerket å feste ting i 12mm kryssfiner. Det blir utmerket som vegger i et lager. Men det tåler å sies at det går utmerket å feste ting i osb også.

Tobbe.A
Jeg har 12 mm kryssfiner på veggene i boden, da jeg spurte en snekker hvilken vekt de tåler fikk jeg svaret "du trenger kanskje ikke sette opp en betonggris". Det tolket jeg som at kryssfineren tåler ganske mye ;)

• Liker
yens
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Det er vel kjempebra om du allerede nå vet at du skal henge verktøy på veggen. Da er det bare å slå i en spiker og henge verktøyet sitt der. Det trengs ingen fjollete profilerte lister.

Poenget med gips i et lager er at det gir en viss motstand mot brann. Det er en egenskap som ikke skal foraktes.

Men du kan ha kryssfiner+gips også.
Men jeg liker systemet med fjollete profilerte lister. Jeg har hatt spikre og skruer i et forferdelig rot tidligere. Nå er tanken å kombinere fjollete franske lister med 3D-printede fester for de forskjellige verktøyene, slik at de henger som de skal, ikke skjevt og vint og oppå hverandre og "pokker det ble jo ikke perfekt". Nå skal det bli orden. Dessuten med fleksibilitet så man kan flytte dem rundt som man vil.

Når det gjelder brann er tingen at den veggen som skal ha kryssfiner på (om det nå blir sånn) er 80mm betong ytterst, så det er litt av finessen. Veggene som vender mot øvrige bygninger får OSB+gips.

Takk for input! :)

• Liker
fiskbuggaren
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det går utmerket å feste ting i 12mm plywood. Det blir utmerket som vegger i et bod. Men det tåler å sies at det går utmerket å feste ting i osb også.
Men jeg synes estetikken er litt viktig også. OSB gir et litt "uferdig" inntrykk som jeg gjerne unngår. Og når jeg konstaterte at osb+gips bare er marginalt billigere per kvm enn kun plywood, så fikk jeg denne ideen. :)

Takk for innspill!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.