Hei,
Akkurat ferdig med rammene til terrassen og lurer på om tilfarere trengs for stabiliteten. Terrassen er nær bakken, og bjelkene (45x120) ligger på betongplater med cc 60. Ca. 1,5 m mellom betongplatene. De lengste bjelkene er 4,20 m. Kommer til å skru terrassebord (28x145) som jeg tenker har samme funksjon som tilfarere, dvs. hindre at bjelkene vrir seg ved belastning. Takk for deres kloke tanker rundt dette. Ville dere brukt tid på å sette tilfarere?

• Marknær terrasse under bygging med treverk plassert på betongplater, ved siden av et svømmebasseng og busker i bakgrunnen.
Nei, trallen vil holde sammen rammeverket.

• Liker
Ulinder
  • Laddar…
Jeg hadde nok gjort det, ja. På den andre siden hadde jeg ikke grunnlagt sånn her i det hele tatt.

F falkn skrev:
Jeg ville nok ha gjort det, ja. På den annen side ville jeg ikke ha grunnlagt slik i det hele tatt.
Litt sent å endre grunnarbeidet. Jeg er en glad amatør, men rammeverket virker veldig stabilt når jeg hopper rundt på det. Tok tidlig beslutningen om ikke å sette plinter. Beslutning helt basert på tre tidligere terrasser jeg har bygget på betongplater. Disse har vært helt stabile.
Gitt den konstruksjonen som nå ligger, hva mener du kortlinger vil oppnå som ikke trallen gjør?

U Ulinder skrev:
Lite sent å endre grunnarbeidet. Jeg er en glad amatør men rammekonstruksjonen synes veldig stabil når jeg hopper rundt på det. Tok beslutningen tidlig å ikke sette plinter. Beslutning helt basert på tre tidligere tredäck som jeg har bygd på betongplater. Disse har vært hvor stabile som helst. Gitt den konstruksjon som nå ligger, hva mener du kortlingar kommer til å utrette som ikke trallen gjør?
Det er sikkert veldig stabilt nå. Men hvordan det ser ut etter noen år med frost og tining er vanskelig å garantere.

Kortlingene kan forhindre bjelkene fra å vri seg eller bli bananformet. Forhåpentligvis kan man også få litt jevnere setninger.

F falkn skrev:
Det er sikkert veldig stabilt nå. Men hvordan det ser ut etter noen år med frost og tining er vanskelig å garantere.

Kortlingene kan forhindre at stenderne vrir seg eller blir bananformet. Forhåpentligvis kan man også få litt jevnere setninger.
Takk for svar!
Jeg får rett og slett krysse fingrene for milde vintre og godt drenert/pakket underlag
Ville du satt to kortlinger/fag?

U Ulinder skrev:
Takk for svar!
Jeg får ganske enkelt krysse fingrene for milde vintre og veldrenert/velpakket underlag
Skippa kortlingarna... trallen holder på plass...

• Liker
Ulinder
  • Laddar…
Jeg hadde satt kortlinger, men man kan kanskje sette 2 som låser 3 stk sammen på visse utsatte steder for å forhindre at de legger seg.

• Liker
NikAmn
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Jeg hadde satt kortlinger, men man kan kanskje sette 2 som låser 3 stykker sammen på visse utsatte steder for å forhindre at de legger seg.
Takk for tipset. Det heller mot at jeg kommer til å sette kortlinger i en eller annen form. Kanskje slik du foreslår, 2 som binder sammen 3 bjelker.

• Liker
Leif i Skåne
  • Laddar…
F falkn skrev:

Kortlingene kan forhindre bjelkene fra å vri seg eller bli bananformede. Forhåpentligvis kan man også få litt jevnere nedsetninger.
Det er ikke det som er hensikten med kortlingene. De kan settes for å redusere svikten noe når man går hvis man ligger i underkant på bjelkene sin dimensjon. Men minst jobb er å velge tilstrekkelig dimensjon på bjelkene i stedet.

U Ulinder skrev:
Takk for svar!
Jeg får rett og slett krysse fingrene for milde vintre og veldrenert/velpakket underlag
Ja, det føles passe.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.