Jeg tenkte å montere to hyller av modellen Bestå (se lenke 1) på en av mine betongvegger. Hyllene veier litt over 8 kg hver og monteres med veggskenor (se lenke 2) fra samme serie. Hvilke plugger og skruer bør jeg bruke til dette? Jeg vil gjerne bruke så korte skruer som mulig selv om det betyr at jeg må bruke flere og/eller bredere. Hyllene vil aldri bli belastet med mer enn 10 kg hver.

1 - http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S59132895/#/S99046848
2 - http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30284846/

J
Jeg hadde montert det opp med brunplugg og skrue tilpasset pluggen.

J
Andy78 skrev:
Jeg hadde montert det opp med brunplugg og skrue tilpasset pluggen.
Brunplugg er kanon. Dog 40 mm. Da holder det med to skruer med dine hyller. Vil du bruke kortere plugg så får du doble. Etter min mening. Hvorfor er lengden viktig om man får være nysgjerrig? Mangel på bor eller tynn vegg?

Takk for alle svar! Årsaken til at jeg vil bruke så korte skruer som mulig er fordi jeg har en middelmådig maskin som tar tid å bore dypt med.

Finnes det noen gode tabeller over hvilken belastning forskjellige skruer og plugger tåler?

J
Det finnes det sikkert, men mye større forskjell mellom hva henholdsvis plugg og skrue klarer, avhenger styrken av hylleutformingen. Tenk deg forskjellen på å skru noe opp i taket. Der bærer jo gjengene vekten fordi tyngden vil dra ut skruen. En veggmontert hylle som er veldig dyp men kort, altså for eksempel Ikea lack, der vil jo tyngden dra ut skruen mer enn belaste den til siden på grunn av momentet. Siden dine hyller er såpass kvadratiske, vil belastningen mest være vinkelrett mot skruen. I min verden så trengs da ikke så lange skruer. Skal man bare bore noen få hull, kan man kanskje koste på seg noen ekstra millimeter for å sove godt likevel. Eller i det minste sette dobbelt med skruer.

Enig, gjør det ordentlig når du først skal ha noe opp på veggen.
Kanskje maskinen din fungerer utmerket, men at du trenger nye borstål?
5 betongbor av OK kvalitet koster ikke så mye under 100kr.

• Liker
reez
  • Laddar…
ullberg
Daniel201666 skrev:
Finnes det noen bra tabeller over hvilken belastning forskjellige skruer og plugger tåler?
finnes i f.eks. essve:s produktblad, for plastplugg og for nylonplugg som to eksempler.

/U

Hadde aldri brukt kortere enn 40mm i betong, spesielt ikke hvis det er snakk om en gammel vegg. 50mm pleier å være minimumsrekommendasjonen hvis man skal feste noe som trenger å holde, i ditt tilfelle blir det jo ingen større belastning men ville nok ikke gått ned mer enn til 40 for det. Gammel betong blir ganske porøs og smuldrer når man borer i det.

Tenk på å ta hensyn til tykkelsen på det du skal feste, skruen må gå gjennom hele pluggen for å tåle full belastning. Jeg ville om mulig ha brukt de grønne, men det kan fungere bra med rødpluggen også. Tenk på at hvis du har puss på betongen, må pluggen forbi pussen og den skruelengden bør man også ta med i beregningen.

Sist redigert:
Andy78 skrev:
Tenk på å regne med tykkelsen på det du skal feste, skruen skal gå gjennom hele pluggen for å kunne tåle full belastning.
Jeg hadde om mulig gått for de grønne, men det kan bli bra med rødpluggen også.
Tenk på at hvis du har puss på betongen så må pluggen forbi pussen og den skruelengden bør man også ta med i beregningen.
Om jeg husker riktig så har veggen det er snakk om cirka 1 cm puss. Holder den røde likevel? Veggskinnen som skruene skal bære opp er 1 mm tykk.

Uansett plugg så skal den forbi pussen.
Jeg hadde brukt større plugg enn rødplugg.

Et dypere hull som da er slitsomt å lage har jo mye større holdfasthet enn 3 stk som du har gjort lett fordi disse bare sitter i putsen. Lån en ordentlig maskin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.