hei skal ta ned en bærende vegg og fant et program som beregnet limtrebjelke som jeg først tenkte bruke men stikker ned for mye. Så har lett rundt i timer etter hvordan jeg regner om limtrebjelke til h-bjelke.

https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-yttervagg-1-planshus/ (lenke til siden beregnet på dimensjonering av limtrebjelke.

Er et 1 planshus
2 søyler
åpningsmål 380cm
høyde 240cm
takvinkel 27 grader
hus bredde 600cm
snøsone 1,5
teglpanner

hva tilsvarer 140x315 gl30c i heb bjelke

HEB 160.

• Liker
Violina
  • Laddar…
hei og takk for svaret hvor fant du denne informasjonen

Det er grunnleggende fasthetslære. Det må man beregne selv. Man sammenligner produktet av treghetsmoment og elastisitetsmodul (bruker å forkortes IxE eller IE) for de ulike materialene. Om du har beregnet IE for en 140x315 limtrebjelke, kan du dele på elastisitetsmodulen for stål. Resultatet blir et tilsvarende treghetsmoment for stålbjelken. Deretter er det bare å gå inn i en ståltabell og finne den HEB profil som minst har denne verdien.

• Liker
Gabbe1 og 1 annen
  • Laddar…
kan man ikke sette to mindre limtrebjelker ved siden av hverandre, ville for eksempel 2 stykker 90x270 gl30c tilsvare en 140x315 limtrebjelke?

S svante33 skrev:
kan man ikke sette to mindre limtrebjelker ved siden av hverandre, ville f.eks. 2 stk 90x270 gl30c tilsvare en 140x315 limtrebjelke?
Hvorfor?

Stålbjelken er jo nesten gratis..

En 90x270 kan erstattes av en 165x225. De har samme yttröghetsmoment.

ok har sjekket litt på nettet, billigste jeg har funnet for heb 160 6m var 5300 + frakt

eller hvordan mener du med at stålbjelken nesten er grattis ?

S svante33 skrev:
eller hvordan mener du med at stålbjelken nesten er gratis?
Et såpass lite stykke kan du sikkert få kjøpt ganske billig av et selskap som bruker slike i sin produksjon.

HEB 160 veier 42,6 kg/m. Regner man med 25 kr/kg inkl mva så er 5300 kr en god pris.

• Liker
Aloupeus
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.