Hei,

Trenger hjelp til å tolke en konstruksjonstegning for å finne de bærende innerveggene.

Dette er underetasjen av et 2-etasjes rekkehus. Bygget i tre, bjelkelaget mellom etasjene er bygget med 220 mm stendere som ligger fra yttervegg til vegg mellom, hvilket blir en lengde på 6500 mm.
Min gjetning er at IV-101 og IV-102 og IV-103 er bærende for konstruksjonen ettersom disse er markert og heltegnet mens øvrige innervegger er stiplet.

Disse veggene er bygget med trestendere og er ca 120 mm tykke, mens øvrige vegger har metallstendere i seg.

Det finnes også en plassbygd stabiliserende vegg ved trappen som går fra støpt plate hele veien opp til takkonstruksjonen.

Vi ønsker å rive IV-103 for å åpne opp og trenger trolig å veksle av dette med en bjelke og stolpe.

Hvis noen har forslag til konstruktør i Stockholmsområdet tar jeg gjerne imot det også for å komme videre.

Konstruksjonsplan for undervåning i et toetasjes rekkehus, med markerte bærende vegger IV-101, IV-102, IV-103, og plassert stabiliseringsvegg ved trapp.

Du bør nok legge opp litt flere tegninger om man skal kunne forstå hvordan huset er bygget. Gjerne om du har detaljerte tegninger på f.eks. BJL-103 (bjälklag 103). Huset er elementbygd på en eller annen måte.

J justusandersson skrev:
Du må nok legge opp litt flere tegninger om man skal kunne begripe hvordan huset er bygget. Gjerne om du har detaljtegninger på f.eks. BJL-103 (bjälklag 103). Huset er elementbygget på noe vis.
Hadde jeg hatt flere tegninger og underlag hadde jeg så klart lagt opp det. Har ingen flere tegninger over konstruksjonen som sier mer enn denne dessverre.

Hva heter husleverandøren? Husmodell? Byggeår?

J justusandersson skrev:
Hva heter husleverandøren? Husmodell? Byggeår?
Har dessverre ikke så mye mer informasjon, vi flyttet hit for et år siden bare, har lett etter dokumenter på Huddinge bygningslovsarkiv der jeg har funnet ovennevnte tegning blant annet, men ikke mye annet bra.

Vet at det er bygget av JM med start 1997.

Må nok finne en konstruktør som kan hjelpe til.

Uten flere tegninger er det nok dessverre ingen mening med å ansette en konstruktør, om du ikke er beredt på å rive deler av huset. Spør dine naboer hva de har.

Etter noen måneder har jeg kommet videre en del og fått tak i litt mer konstruksjonstegninger, vet dog ikke om de er til noen hjelp. Har også åpnet opp veggen som skal rives for å se hvordan den er bygget opp.

Legger ved bilder her.
Bjelkelaget mellom etasjene er 200mm og ser ut til å ligge med cc400.

Finnes det noe mer informasjon som kunne være nyttig for å kunne regne mer på dette?

J justusandersson skrev:
Uten flere tegninger er det nok dessverre ingen mening med å ansette en konstruktør, om du ikke er beredt til å rive deler av huset. Spør dine naboer hva de har.
Nå når jeg har supplert med litt mer informasjon om veggen og bjelkelaget, har du noen kloke tips å komme med da? =)

E EJHermansson skrev:
Etter noen måneder så har jeg kommet videre en del og fått tak i litt flere konstruksjonstegninger, vet dog ikke om de er til noen hjelp. Har også åpnet opp veggen som skal rives for å se hvordan den er oppbygd.

Legger ved bilder her.
Bjelkelaget mellom etasjene er 200mm og ser ut til å ligge med cc400.

Finnes det noe mer informasjon som kunne være nyttig for å kunne regne mer på dette?
Dine konstruksjonstegninger vedlagte i #7 er ganske "tomme".

• Liker
MultiMan
  • Laddar…
Galt
Den innfelte avvekslingen under hammarbåndet er der for å fordele krefter ovenfra og kan være en sterk indikasjon på at veggen er ment å være bærende.

K Kane skrev:
Dine konstruksjonstegninger vedlagt i #7 er ganske "tomma".
Ja det er jo helt sant. Tester igjen da og håper på bedre lykke!
Ritning av byggnadsdetaljer med fokus på väggar och hörn, inklusive dimensioner och materialdetaljer. Byggeplan med flere tekniske tegninger av fundament og veggdetaljer. Viser dybder, materialer og målstreker for et byggeprosjekt. Arkitekttegning av byggeprosjekt med detaljerte mål og strukturer. Arkitekttegning av bygning med detaljerte mål og komponenter, inkludert fluktplaner og materialbeskrivelser. Tegning av en bygningstverrsnitt med skråtak og konstruksjonsdetaljer. Arkitekttegning av rekkehus med etasjeplaner, fasader og seksjoner for BRF Crimman. Viser detaljerte mål og layout av bygningene. Byggetegning som viser planløsning med detaljerte mål for vegger og strukturer. Tekst forklarer ulike nivåer og materialvalg. Planløsning av et bygningsprosjekt, med detaljerte mål og strukturer for flere rom. Skala nederst. Plantegning som viser layout for flere leiligheter med detaljer som romstørrelser og trappeplasseringer. Tegning av ulike bygningsdetaljer og konstruksjoner, inkludert veggseksjoner, isolasjon og materialspesifikasjoner. Plantegning av byggestruktur med dimensjoner og detaljer, inkludert ulike bygningsseksjoner og tekniske merknader for prosjektplanlegging.

Tegningene styrker antagelsen om at IV-101 (innervägg 101) ikke kan fjernes. Huset er et elementbygg, og mellometasjen består av tre kassetter som trenger støtte i midten. Alt er ganske sofistikert utregnet, så jeg fraråder eksperimenter.

J justusandersson skrev:
Tegningene støtter antagelsen om at IV-101 (innervegg 101) ikke kan fjernes. Huset er en elementkonstruksjon, og etasjeskillerene består av tre kassetter som trenger støtte i midten. Alt er ganske sofistikert utregnet, så jeg fraråder fra å eksperimentere.
Er det ikke IV-103 de vil fjerne? Se første bilde i innlegg #7.
Men den er vel også bærende.

J justusandersson skrev:
Tegningene støtter antagelsen om at IV-101 (innvendig vegg 101) ikke kan fjernes. Huset er en elementkonstruksjon og mellometasjen består av tre kassetter som trenger støtte på midten. Alt er ganske sofistikert utregnet, så jeg fraråder eksperimentering.
K Kane skrev:
Er det ikke IV-103 de vil fjerne? Se det første bildet i innlegg #7.
Men den er vel også bærende.
Takk for deres svar, det stemmer at det er IV-103 vi vil fjerne og har kommet fram til det samme som dere, at den er bærende i konstruksjonen. Så nå er spørsmålet om muligheten til å veksle den av med stolper i hver ende.
Røde= stolpe og grønt = Bjelke.

Byggvegg i stue markert med røde streker for stolper og grønn strek for bærende bjelke. Måling på 4700 mm vises. Interiør med kjøkken bak.

Som jeg har forstått det så er det kun vekt fra mellometasjen som belaster denne veggen. Belastning fra taket tas opp av en limtrebjelke som fordeler ut til yttervegg og veggen til neste rekkehus.
Rød strek nedenfor som er fra øverste etasje.
Plantegning som viser en bærende vegg merket med rødt, med røde sirkler som indikerer stolper, og en grønn linje for en bærebjelke, fra et renoveringsprosjekt.

Gjorde en utregning på Svenskt trä og fikk dette.
En 3D-modell av et hus med mål for avstander. Beregningsresultat for sidopelare og avvekslingsbalk er synlige med advarsler om deformasjon.

Jeg kommer frem til en mindre deformasjon med 90x405 enn hva din utregning viser. Men 90x405 er jo en umulig dimensjon i sammenhengen. Du kan bytte ut den med 140x360 eller 190x315. Det holder med 90x90 søyler ut fra bæreevneperspektiv, men søylene bør ha et breddegrad felles med bjelken. Du må sjekke med detaljseksjonene gjennom bunnplaten at søylene havner riktig slik at det finnes forsterkning som kan ta opp søylelastene.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.