Hei,

Jeg planlegger å bygge en større innredet bod før bygge av sommerhytte.

Bygger den i trevirke med vanlig bjelkelag og isolerte vegger. 5 tommers bjelkelag og 4 tommers vegger. Dette medfører at bare stamme, gulv, tak, vegger, isolasjon, papp, o.s.v. vil veie ca. 1,7 tonn. På toppen av dette kommer så dør, et par vinduer og innredning med liten kjøkkendel og bad. Kanskje ender opp rundt 2,2-2,3 tonn i totalvekt.

Boden vil jeg sette på et hjulbåret understell så den kan flyttes, og det er her jeg går bet på dimensjonering av jernkonstruksjonen. På det vedlagte bildet er konstruksjonen tegnet med 40x60 firkantrør.

Rammen er 7 meter lang og 1,9 meter bred.

Er det noen her som har litt følelse for slike konstruksjoner? Hvor grove trenger bjelkene å være?

• Skisse av en hengeramme med to hjulpar, laget av 40x60 mm firkantrør, ment for en transportabel bod med totalvekt på ca 2,2-2,3 tonn.
  • Rammeverk for flyttbar bod på hjul; rektangulær struktur med vertikale og horisontale bjelker, to hjulsett under, laget av 40x60 mm firkantrør.
Jeg hadde sett etter en brukt manskapsbod på hjul. Husker ikke hva de kalles, men de brukes ofte ved veiarbeid.
Hør med nærmeste Cramo eller lignende.

//

Skikkelig friske brukte boder ligger vanligvis rundt 20-30 tusen. Jeg vil nok kunne bygge denne boden for rundt 20, og da blir den i topp stand så det føles ikke så interessant å kjøpe en brukt bod som man uansett må legge ned en del arbeid på for å få den i akseptabel stand.

Låner tråden litt.. Finnes det noen maksmål på hvor stor boden kan være på en sånn vogn? Om man får tak i et understell og bygger boden bredere enn understellet og såpass høyt at man får plass med et loft oppå.. Jeg tenker på når man så skal ut på veiene med den.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.