Jeg skal bygge en kombinert trapp/bro som kobler mellom to bjelkelag med ca 800mm høydeforskjell. Jeg føler meg litt usikker på konstruksjon og dimensjonering, så jeg ville gjerne få litt input!
Slik er det tenkt å fungere. Avstanden i plan mellom bjelkelagene er 2200mm, bredden på "broen" er 950mm. Det er mulig å koble til gulvbjelker i alle 4 hjørner, samt til en vegg på den ene siden av broen. En Spiraltrapp vil koble til den andre siden (denne siden på bildet).
Min tanke er å be vår smed lage to bøyde L-jern, høyde 120 bredde 45, i hvilke jeg legger 120 regler, som lenkes sammen med like regler på cc 450. Trinnene legges på sveisede støtter. I alle fire hjørner sveises fast festplater, som skrus i bjelkene. Plattformen skrus også i midten på den ene langsiden.
Stålkonstruksjonen blir slik:
Høres det ut som en realistisk plan? For å klare ganghøyde under vil jeg gjerne holde meg til 120, hvis det er mulig. Hva er en fornuftig tykkelse på stålet tror dere?
Det går sikkert å løse som du har tenkt, men jeg synes det er en litt bakvendt løsning. Det må være bedre å gjøre noe som ser ut som en ramp men med små og dype plantrinn. Det er en komplikasjon at både høyde og lengde er fikserte, men det går an å eksperimentere litt. Man må gjøre om trappeformelen så den tillater et fotbytte per plantrinn. I stedet for å regne med at 2xh + d = 60-63, bruk 2xh + d = 120-126.
Jeg forstår. Personlig liker jeg ikke din løsning fordi den avviker fra hva man forventer. Jeg hadde heller sett en plan bro og en trapp på venstre side. Men det er kanskje ikke plass til det på høyden? Med din tenkte løsning henger alt på sveisesømmen. Den kan utføres i limtre også.
Arkitekturen er jeg ikke i det hele tatt usikker på, det kommer til å bli bra. Men man ser ikke så mye av sammenhengen i bildene, så jeg kan forstå din usikkerhet.
Sveisefugen er jeg ikke bekymret for tror jeg, vi har en dyktig smed som gjør det for oss. Men jeg tolker deg som at 120 i høyde er en vettig løsning? Noen tanker om tykkelse på godset?
Kobler sentrumsøylen i spiraltrappen til vinkelen som henger i luften på bildet? I så fall blir det veldig stabilt.
Jeg hadde tenkt det fra starten, men nå er vi inne på en billig kit-trapp. Da blir det mer av en indirekte tilkobling, men visst, kobler gjør den jo. Er det stabilt nok til å gå ned til 95?