Bygger akkurat nå et Attefallshus. Betongplate.

Syllen står på syllpapp. Slått på liggende to-tom-to på innsiden av syllen, og satte dampsperre på undersiden som jeg dro ut en bit på gulvet.

I går ble det isolert med løsull og etter det satte jeg i gang en 2kw byggvarmer.

Da jeg kom ut nå i morges for å sjekke det, hadde det dannet seg kondens på oversiden av dampsperren som ligger dratt ut en bit på platen.

Jeg antar at det skyldes at platen er veldig kald og at det vil rette seg når også den blir varmere?

Ja.

• Haha
Henok12
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja.
😂

Godt du er enig.

Har du noen ventilasjon i gang så du får ut den varme fuktige luften?
Hvordan er plastfilmen tettet ned mot betongen?

Centano Centano skrev:
Har du noen ventilasjon i gang så du får ut den varme fuktige luften?
Hvordan er plastfolien tett ned mot betongen?
Selvtrekk. To tilførsel, hvorav den ene sitter høyt, burde bli trekk mtp varmen. Senere avtrekk i baderom, men strømmen er ikke trukket ennå.

Den er ikke tettet. Folien sitter på undersiden av tomto-tomtoen jeg la på som installasjonslag…

Selvtrekk fungerer kanskje når huset er tørt, men har du en masse byggfukt igjen i platen er det ikke sikkert du får ut alt raskt nok. Å bare klemme folien med en regel mot betongen gir ingen god tetting så fuktig luft kan ta seg ut i konstruksjonen.

Centano Centano skrev:
Selvtrekk kanskje fungerer når huset er tørt, men har du en masse byggefukt igjen i platen er det ikke sikkert du får ut alt raskt nok. Å bare klemme folien med en list mot betongen gir ingen god tetning så fuktig luft kan ta seg ut i konstruksjonen.
Selve stenderverket står på 8mm syllisolering og dampbremsen er teipet ved syll i henhold til produsentens anvisning.

Platen har dessuten stått knusktørr i tre måneder med god ventilasjon.

Om det var platen som var fuktig, burde ikke plasten da være våt på undersiden?

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Ja.

• Liker
Henok12
  • Laddar…
Hvor mye fukt som skal ut fra platen avhenger av mange faktorer, blant annet om den har vært værbeskyttet.

Jeg misforstår nok hvordan plasten er lagt ved svillen. Får ikke til å forstå at den er teipet ved svillen og samtidig henger ut over betongen?

Vet du hvilken VCT-tall betongen har?

Hva er temperaturen og den relative fuktigheten i huset?

Centano Centano skrev:
Hvor mye fukt som skal ut fra platen avhenger av mange faktorer, blant annet om den har vært værbeskyttet.

Jeg misforstår nok hvordan plasten er trukket ved syllen. Får ikke til at den er teipet ved syllen og samtidig henger ut over betongen?

Vet du hvilken VCT-tall betongen har?

Hva har du for temperatur og relativ fuktighet i huset?
VCT 0,55? Tatt fra hodet.

Har vel en 15-16 grader nå.

Må dra ut luftavfukteren hvis jeg skal finne ut relativ fuktighet.

• Veggramme med isolasjonsmateriale, treverk, og detaljer som sølvfargede festebånd, del av byggeprosjekt.
Okay så dampsperren er teipet mot svill og så ligger det en remse med byggplast under installasjonsregelen, da er jeg med. Det jeg tenkte på var om det kanskje var utettheter ved svillen så det kommer inn kald luft den veien som kjøler plasten, men det er kanskje et langskudd.

0,55 høres rimelig ut, men den tørker generelt ut veldig sakte, særlig hvis du skal ha på et tett sjikt og kanskje trenger å komme ned til 85 %RF. Avhenger selvfølgelig av hvilket tett sjikt som skal brukes. Tenker på badet i ditt tilfelle.

Et ikke-relatert spørsmål; hvorfor sitter det spikerbånd mot dampsperren?

• Liker
Anonymiserad 405730 og 1 annen
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Okay så dampsperren er teipet mot svillen og så ligger det en remse byggplast under installasjonsregelen, da er jeg med. Det jeg lurte på var om det kanskje fantes utettheter ved svillen så det drar inn kald luft den veien som kjøler plasten, men det er kanskje et langskudd.

0,55 høres rimelig ut men den tørker generelt ut veldig sakte spesielt hvis du skal på med et tettsjikt og kanskje må komme ned til 85 %RF. Kommer såklart an på hvilket tettsjikt som skal brukes. Tenker på badet i ditt tilfelle.

Et urelatert spørsmål; hvorfor sitter det spikerbånd mot dampsperren?
Akkurat så 🤙🏻

Har kjørt Wood’s avfukteren en stund nå, den viser 55. Det er jo ganske tørt så vidt jeg forstår.

Angående hullbåndene… Skal ha liggende panel inne, så jeg trengte noe som holdt inn dampsperren når vi sprøytet isolasjonen.

Jeg tror rett og slett at duggpunktet var nådd på plasten. Kaldt gulv møter varm luft. Men jeg er virkelig ingen ekspert…

La nok avfukteren være der ute en stund.

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.