1.469 lest ·
3 svar
1k lest
3 svar
Kombiner hengslene glass/glass og vegg/glass
Prøver å løse et problem og ville sette pris på litt støtte og ideer.
Skal montere en glassdør som skal henge på to forskjellige hengsler, et glass/glass og det andre er vegg/glass. Produsenten av hengslene ser ut til å ikke ha tenkt at disse skal kunne kombineres, noe som resulterer i at avstanden mellom veggen og glassdøren blir større ved vegg/glasshengselet enn mellom glassene ved glass/glasshengselet.
Nå trenger jeg å kombinere disse og lurer på hvordan jeg skal gjøre det. Skal jeg la glasset "henge ut" med ca 6mm, eller skal vegg/glasshengselet freses inn i veggen. Målet er at spalten mellom glassdøren og veggen/glasset skal være omtrent den samme og ikke som nå, 4mm mellom det faste glasset og glassdøren og 10mm mellom veggen og glassdøren.
Tegningen hjelper nok til å forstå hva jeg mener.
Skal montere en glassdør som skal henge på to forskjellige hengsler, et glass/glass og det andre er vegg/glass. Produsenten av hengslene ser ut til å ikke ha tenkt at disse skal kunne kombineres, noe som resulterer i at avstanden mellom veggen og glassdøren blir større ved vegg/glasshengselet enn mellom glassene ved glass/glasshengselet.
Nå trenger jeg å kombinere disse og lurer på hvordan jeg skal gjøre det. Skal jeg la glasset "henge ut" med ca 6mm, eller skal vegg/glasshengselet freses inn i veggen. Målet er at spalten mellom glassdøren og veggen/glasset skal være omtrent den samme og ikke som nå, 4mm mellom det faste glasset og glassdøren og 10mm mellom veggen og glassdøren.
Hei!E eestere skrev:Prøver å løse et problem og ville sette pris på litt støtte og ideer.
Skal montere en glassdør som skal henge på to forskjellige hengsler, ett glass/glass og det andre er vegg/glass. Produsenten av hengslene ser ikke ut til å ha tenkt på at disse skal kunne kombineres, noe som resulterer i at avstanden mellom veggen og glassdøren blir større ved vegg/glass-hengslet enn mellom glassene ved glass/glass-hengslet.
Nå må jeg kombinere disse og lurer på hvordan jeg skal gjøre det. Skal jeg la glasset "henge ut" med ca 6mm eller skal vegg/glass-hengslet freses inn i veggen. Målet er at sprekken mellom glassdøren og veggen/glasset skal være omtrent den samme og ikke som nå, 4mm mellom det faste glasset og glassdøren og 10mm mellom veggen og glassdøren.
Man måtte ha gjort det nedre glassutskjæringen litt annerledes.

Interessant, takk, men jeg forstår ikke hvordan det hjelper å lage disse utsparingene. Prøvde å bygge en modell i håp om at jeg skulle begripe det, men det gjør jeg fortsatt ikke.
Utgangspunktet er jo at hengslene må sitte på linje over hverandre slik at man kan åpne glassdøren. Hvis en skyves inn eller ut så går det jo ikke å vri døren.
Det øvre glasset stikker ut 5 mm. Alternativet jeg vurderer er å frese i veggen og på den måten flytte inn festet til det nedre hengslet. Da kan også det øvre glasset flyttes inn de forstyrrende 5 mm. Men å frese i fliser er ikke akkurat fristende...
Du får veldig gjerne se på tegningene for utsparingene du sendte og se om det bare er jeg som ikke henger med, og i så fall vennligst tydeliggjør!
Utgangspunktet er jo at hengslene må sitte på linje over hverandre slik at man kan åpne glassdøren. Hvis en skyves inn eller ut så går det jo ikke å vri døren.
Det øvre glasset stikker ut 5 mm. Alternativet jeg vurderer er å frese i veggen og på den måten flytte inn festet til det nedre hengslet. Da kan også det øvre glasset flyttes inn de forstyrrende 5 mm. Men å frese i fliser er ikke akkurat fristende...
Du får veldig gjerne se på tegningene for utsparingene du sendte og se om det bare er jeg som ikke henger med, og i så fall vennligst tydeliggjør!
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Ramfri inglasning av balkong
Utbyggnad och tillbyggnad -
Övergång mellan glastak och betongpannetak
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Kombinera glasskiva och kakel i köket
Frågor om kök och inredning -
Kombinera kopplade 2-glas-fönster med innanfönster?
Fönster & Dörrar -
Hur "kombinera" glasull & spån i yttervägg
Isolering