Jeg er usikker på om jeg er i riktig forum men hvis jeg er feil så kan dere gjerne guide meg riktig.
Jeg skal bygge en ny fritidsbolig på ca 90 kvm totalt. 1 Hovedhus på ca 60 + Gjesthus på ca 30.
Jeg har sett litt på å bygge det med KL tre både tak og vegger, og regner da med at gulv vegg og takelement vil klare seg uten ytterpanel/tak. Selvfølgelig undersøker jeg også å bygge på en "tradisjonell måte" med bindingsverk, men siden målet er å bygge med så få forskjellige materialer som mulig (f.eks. plast og glassull..), ville jeg virkelig undersøke KL tre. Jeg har forsøkt å finne noen som har gjort en sammenligning mellom de ulike metodene med hensyn til pris og arbeidstid, men har ikke funnet noe. Dette til tross for at det finnes en masse leverandører av KL tre som bedyrer hvor bra det er....men nevner aldri hva jeg vinner på det. Så,,,dere forstår hvor jeg vil hen, ikke sant
hva sier dere, har dere noen erfaring med de samme problemstillingene. Har noen til og med bygget i KL tre, og i så fall. hva sier dere og hva kom dere frem til. Mvh Tomas
Jeg skal bygge en ny fritidsbolig på ca 90 kvm totalt. 1 Hovedhus på ca 60 + Gjesthus på ca 30.
Jeg har sett litt på å bygge det med KL tre både tak og vegger, og regner da med at gulv vegg og takelement vil klare seg uten ytterpanel/tak. Selvfølgelig undersøker jeg også å bygge på en "tradisjonell måte" med bindingsverk, men siden målet er å bygge med så få forskjellige materialer som mulig (f.eks. plast og glassull..), ville jeg virkelig undersøke KL tre. Jeg har forsøkt å finne noen som har gjort en sammenligning mellom de ulike metodene med hensyn til pris og arbeidstid, men har ikke funnet noe. Dette til tross for at det finnes en masse leverandører av KL tre som bedyrer hvor bra det er....men nevner aldri hva jeg vinner på det. Så,,,dere forstår hvor jeg vil hen, ikke sant
Ehmm.. KL-tre som jeg har sett det på byggeplasser må dekkes til på hele utsiden. Den er ikke laget for å være værsikring og blir ofte kledd med panel. At et yttertak trengs er så selvsagt at jeg mistenker at du mener noe annet.T Trä46 skrev:
Gulv ville sikkert fungere, men hvor gøy er det med et grangulv med sprekker mellom bordene som det blir.
Innvendige vegger og innertak går så klart å ha bare KL-tre om man liker det, men man bør tenke på at verken elektrikeren eller rørleggeren kan trekke trådløst, så slikt må løses på en annen måte enn i tradisjonelt bygg.
Sist redigert:
Ok, jeg var litt uklar kanskje, men selvsagt skal KL dekkes med isolasjon og panel, samt at taket dekkes med f.eks. papp eller plåt.Rickard.ag skrev:
Ehmm.. Kl tre som jeg har sett det på byggeplasser må dekkes på hele utsiden. Den er ikke laget for å være værbestandig og pleier ofte å kles med panel. At et yttertak er nødvendig er så selvsagt at jeg mistenker du mener noe annet.
Gulv ville sikkert fungere men hvor gøy er det med et grangulv med sprekker mellom bordene som det blir.
Innvendige vegger og innertak går såklart an å ha bare kl tre om man liker det men man bør tenke på at verken elektrikeren eller rørleggeren kan jobbe trådløst så slikt må løses på en annen måte enn i tradisjonelt bygget.
Jeg fant denne rapporten, noen år gammel men veldig interessant. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:535771/FULLTEXT01.pdf
Jeg har ikke snakket med noen leverandør ennå, men det finnes flere stykker. Noen leverer bare store hus mens hos andre går det fint å bestille til mindre. Jeg vet at det blant annet finnes leverandør i Sveits eller Østerrike, som leverer hit (Stockholm) faktisk billigere enn fra Sverige. (merkelig nok..)A anojak skrev:
I denne rapporten sammenlignes kl, lekter, betong og jeg blir overrasket over den lille forskjellen. Det man ikke tar med i denne rapporten er merkostnaden for f.eks. søppel og containerkostnader på grunn av mer material i tradisjonell bygging.
I KL er det ingen problemer med el-installasjoner, man freser enkelt spor eller får ferdige kassetter i leveransen.
Men igjen, hvordan ser det ut i virkeligheten. Noen som har gjort dette på ordentlig?
Ja det kan være som du sier, men om man ser på prisen / kvm inkl alt, dvs arbeidstid, ytter innerbekledning isolering arbeid å sette opp veggene etc, så skiller det veldig lite ifølge leverandørene. Jeg tror problemet kan være at det finnes veldig få snekkere som har bygget hus med KL og har derfor lite erfaring. Men egentlig burde det være samme prinsipp som å kjøpe prefabrikkerte veggelementer. Eller hva?Rickard.ag skrev:
I ærlighetens navn har jeg vanskelig for å se noen fordeler med KL i et småhus, det går bare med en himla masse mer virke og du kan ikke isolere inni stenderverket som du gjør med en regelvegg. KL er utviklet for å konkurrere med prefabrikkert betong.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 10 104 innlegg
Jeg har bygd med Isotimber og KL stamme.
Det er ingen lek å få inn teknikken i veggene!! Motorsag, fres på vinkelsliperen, senkesag, håndoverfres og stemjern er noen av verktøyene jeg brukte.
Du kan sjekke i tråden Leerecidence her på BH.
Det er ingen lek å få inn teknikken i veggene!! Motorsag, fres på vinkelsliperen, senkesag, håndoverfres og stemjern er noen av verktøyene jeg brukte.
Du kan sjekke i tråden Leerecidence her på BH.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
KL-tre er et fantastisk materiale med stort potensial. Særlig når man trenger å kombinere stor spennvidde med lav konstruksjonshøyde, Så er kanskje ikke tilfelle her, men resultatet kunne nok blitt veldig spennende. De tekniske egenskapene er godt utredet og dokumentert. For å få et bilde av kostnadene foreslår jeg at du kontakter en selger når du har en konkret idé om hvordan det skal se ut. Det er vanskelig å komme ned i normale U-verdier uten tilleggsisolering, men det er jo et mindre problem med en sommerhytte.
********* Innlegget flyttet hit fra dublettemne ***********
/mderator
********* Innlegget flyttet hit fra dublettemne ***********
/mderator
Sist redigert av en moderator:
Hei, du har et poeng, men det må jo gå mye fortere å montere enn å sette opp lekter, eller hva? Dessuten slipper jeg flere forskjellige ledd og materialer og mye mindre svinn etc. KL-veggene kommer isolerte om jeg vil, ellers er det jo bare å lekte ut og isolere utenpå.W witten skrev:
Rickard.ag skrev:
Takk for hjelpen!J justusandersson skrev:KL-tre er et fantastisk materiale med stort potensial. Spesielt når man trenger å kombinere stor spennvidde med lav konstruksjonshøyde. Dette er kanskje ikke tilfellet her, men resultatet kunne nok blitt veldig spennende. De tekniske egenskapene er vel utredet og dokumentert. For å få et bilde av kostnadene foreslår jeg at du kontakter en selger når du har en konkret idé om hvordan det skal se ut. Det er vanskelig å komme ned i normale U-verdier uten tilleggsisolering, men det er jo et mindre problem med en sommerhytte.
********* Innlegget flyttet hit fra duplikattema ***********
/mderator