Har begynt å lage hull i veggen for en katteluke, plasten måtte jeg jo også skjære i da, hadde fått meg fortalt at det ikke er noen fare men nå når jeg har googlet leser jeg om hvordan hele vegger kan mugne hvis dampsperren går i stykker. Holder det med å plastre isolasjonen i veggen eller har jeg virkelig ødelagt noe nå i mitt nybygde hus
Jeg hadde tenkt å ha en luke på både utsiden og innsiden og sette trevegg rundt isolasjonen men nå ble jeg bekymret for fuktsperren.

Det er risikoer, men du skal ikke få panikk. Alt handler om utførelsen av katteluken og hvor tett det blir rundt kantene på delen mot veggens innside og i selve "røret" som katten går gjennom, slik at du ikke får en luftlekkasje inn i veggen. Fug rundt om med fugemasse.
Elektronikkentusiast
· 2 457 innlegg
Skulle personlig ikke bekymret meg.N Nickelina skrev:Har begynt å lage hull i veggen for en katteluke, plasten måtte jeg jo også skjære i da, hadde fått høre at det ikke er noen fare men nå når jeg har googlet leser jeg om hvordan hele vegger kan mugne om dampsperren går i stykker.
Er det nok å plastre isolasjonen i veggen eller har jeg virkelig ødelagt noe nå i mitt nybygde husHadde tenkt å ha en luke på både utsiden og innsiden og sette trevegg rundt isolasjonen men nå ble jeg bekymret for fuktbarrieren.
[bild]
Men du kan jo alltid plastre helt ut til vindsperren og teipe nøye. Da kan ingen fukt gå inn i isolasjonen. Riktignok skal teip egentlig ligge under trykk for å være så tett som mulig men man får jo roe seg litt
Så om jeg taper sammen byggplast med den andre lasten og sørger for at det blir tett, så kanskje det ikke er så farlig? Plastikken ligger jo nå mellom isolasjonen nærmest innerveggen, men skal jeg plastre inn all isolasjon da helt ut til ytterveggen? Skal ha tykke treplater som vegger tenkte jeg, og da kan jeg silikonere alle skjøtene, kan det funke da?
Elektronikkentusiast
· 2 457 innlegg
Man punkterer dampsperren veldig ofte... også i moderne hus og de ser ut til å stå fortsatt.N Nickelina skrev:Så om jeg taper sammen byggplast med den andre lasten og sørger for at det blir tett så kanskje det ikke er så farlig? Plasten ligger jo nå mellom isoleringen nærmest innerveggen, men skal jeg plastre inn all isolasjonen da helt ut til ytterveggen? Skal ha tykke treplater som vegger tenkte jeg og da kan jeg silikonere alle skjøtene, kan det funke da?
https://www.byggahus.se/forum/threads/angspaerr-och-foenster.270001/
Her ser du to eksempler på hvordan du kan løse problemet.
Takk for svar, da drar jeg og kjøper plast og tape i morgen, nå kan jeg føle meg litt roligere, google kan jo gjøre en skitnervøsnorrbottenssnickaren skrev:
Klikk her for å svare