2.369 lest ·
13 svar
2k lest
13 svar
Kan man skjøte OSB på kortsiden uten kortling bak?
Nybygg med høy takhøyde. Innvendige vegger har cc 450 stående stendere. OSB rekker ikke fra gulv til tak, men må skjøtes på kortsidene. Trenger jeg å skru kortlinger bak skjøtene eller vil det bli stivt nok når gipsen kommer på?
U
Utsliten och utdömd
Bygningsvaktmester
· 2 603 innlegg
Utsliten och utdömd
Bygningsvaktmester
- 2.603 innlegg
Det spiller ikke så stor rolle om det er 45cc og 90 plater, om hvis at gipsskjøtene da er forskjøvet mot osb’n. Visst finnes det en liten forbedring med forskjøvede skjøter men ingenting som vil ha betydning i praksis i dette tilfellet.K Kardan79 skrev:
Edit vi kanskje mener det samme, likevel. Tolket det først som at du ville man skulle forskyve skjøtene på osb’n mot hverandre.
Jeg forskyver skjøtene. Det er jo ganske enkelt fikset. Og det føles alltid best å unngå generalskjøt.
De to lagene bør ha i forhold til hverandre forskjøvne skjøter. Det var hva jeg mente. 😀U Utsliten och utdömd skrev:Det spiller ikke så stor rolle om det er 45cc og 90 skiver, om hvis at gipsskjøtene så er forskjøvet mot osb’n. Visst finnes det en liten forbedring med forskjøvne skjøter men ingenting som vil spille rolle i praksis i dette tilfellet.
Edit vi kanskje mener det samme, uansett. Tolket det først som at du ville man skulle forskyve skjøtene på osb’n mot hverandre
Er det vanlig at man ved montering av veggkledning i flere lag forskyver skjøter på annen måte? Har selv ikke sett eksempler på det, men er (som sagt) ikke håndverker.
Tenker vel at det i dag burde være standard å alltid unngå generalskjøter. Om ikke annet så har nok mange bannet over sprekker i tapetene over dører og vinduer etter at noen har oversett det og tenkt - sånn skal jeg aldri gjøre…😂K Kardan79 skrev:
Både OSB og gips finnes i 2800 mm lengde. OSB'en spiller det jo som sagt ikke så stor rolle om man skjøter, så der funker det med de platene som er billigst/mest tilgjengelige. Men det kan være greit å slippe noen av skjøtene på gipsen som må sparkles:
https://www.hornbach.se/p/gipsskiva-norgips-standard-13x900x2800mm/10568316/
https://www.hornbach.se/p/gipsskiva-norgips-standard-13x900x2800mm/10568316/
Nei, gips har jeg i riktig lengde - det var ikke så stor prisforskjell og lå på hylla på min byggevarehandel. OSB derimot er bestillingsvare med ubegrunnet mye høyere pris. Så der kjører jeg med 2500 og skjøter (etter rådspørring her) siden det ikke trenger kortlas. Mange bekker små...
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Easy up non woven tapeter hur man får osynliga skarvar?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur får man spackel i tak-(skarvar) att hålla?
Färg, Måla & Tapetsera -
Missfärgning i skarvar.
Färg, Måla & Tapetsera -
Svartmögel eller färgskiftning OSB
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Får/kan man skarva ett pex-rör inuti en Geberit fixtur?
Vatten & Avlopp