Nybygg med høy takhøyde. Innvendige vegger har cc 450 stående stendere. OSB rekker ikke fra gulv til tak, men må skjøtes på kortsidene. Trenger jeg å skru kortlinger bak skjøtene eller vil det bli stivt nok når gipsen kommer på?

U
Det er rolig trenger ikke kortles

• Liker
GalliMattias
  • Laddar…
K
Forskjøvede skjøter (osb/gips), eller tenkte du deg en generalskjøt? Jeg er ikke håndverker, men hadde garantert valgt det første alternativet.

Sist redigert:
  • Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Unngår man generalskarver så trengs det ingen kortlinger. Ikke engang ved cc-600.

• Liker
GalliMattias
  • Laddar…
U
K Kardan79 skrev:
Forskjøvede skjøter (osb/gips), eller tenkte på du en generalskjøt? Jeg er ikke håndverker, men hadde garantert valgt det første alternativet.
Det spiller ikke så stor rolle om det er 45cc og 90 plater, om hvis at gipsskjøtene da er forskjøvet mot osb’n. Visst finnes det en liten forbedring med forskjøvede skjøter men ingenting som vil ha betydning i praksis i dette tilfellet.

Edit vi kanskje mener det samme, likevel. Tolket det først som at du ville man skulle forskyve skjøtene på osb’n mot hverandre.

Jeg forskyver skjøtene. Det er jo ganske enkelt fikset. Og det føles alltid best å unngå generalskjøt.

K Kardan79 skrev:
Forskjøvede skjøter (osb/gips), eller tenkte du på en generalskjøt? Jeg er ikke håndverker, men hadde garantert valgt det første alternativet.
Jepp, jeg forskyver dem!

• Liker
Kardan79
  • Laddar…
K
U Utsliten och utdömd skrev:
Det spiller ikke så stor rolle om det er 45cc og 90 skiver, om hvis at gipsskjøtene så er forskjøvet mot osb’n. Visst finnes det en liten forbedring med forskjøvne skjøter men ingenting som vil spille rolle i praksis i dette tilfellet.

Edit vi kanskje mener det samme, uansett. Tolket det først som at du ville man skulle forskyve skjøtene på osb’n mot hverandre
De to lagene bør ha i forhold til hverandre forskjøvne skjøter. Det var hva jeg mente. 😀

Er det vanlig at man ved montering av veggkledning i flere lag forskyver skjøter på annen måte? Har selv ikke sett eksempler på det, men er (som sagt) ikke håndverker.

K Kardan79 skrev:
De to lagene bør ha i forhold til hverandre forskjøvne skjøter. Det var hva jeg mente. 😀

Er det vanlig at man ved montering av veggbekledning i flere lag forskyver skjøter på annet vis? Har selv ikke sett eksempler på det, men er (som sagt) ikke håndverker.
Tenker vel at det i dag burde være standard å alltid unngå generalskjøter. Om ikke annet så har nok mange bannet over sprekker i tapetene over dører og vinduer etter at noen har oversett det og tenkt - sånn skal jeg aldri gjøre…😂

Derfor setter man alltid gipsplaten slik at den går rundt hjørnet.

Hvor høyt under taket har du?

useless useless skrev:
Derfor setter man alltid gipsplaten så den går rundt hjørnet.

Hvor høyt i tak har du?
2800

useless useless skrev:
Derfor setter man alltid gipsplaten så den går rundt hjørnet.

Hvor høyt under taket har du?
Men samme dilemma burde jo folk få som bygger trappesjakt eller har åpent i møne?

• Liker
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Nei, gips har jeg i riktig lengde - det var ikke så stor prisforskjell og lå på hylla på min byggevarehandel. OSB derimot er bestillingsvare med ubegrunnet mye høyere pris. Så der kjører jeg med 2500 og skjøter (etter rådspørring her) siden det ikke trenger kortlas. Mange bekker små...

• Liker
klaskarlsson og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.