Jeg har et problem, jeg skal rive noen innvendige vegger i et hus jeg nettopp har kjøpt. Det er veggene som jeg har merket på denne tegningen. Den ene er bygget ut fra murstocken og den andre mot en yttervegg (terrasse utenfor) begge er ca 1 meter lange. Takstolene er forsterket tidligere på ulike steder. Hele huset er ca 60 kvadratmeter.
Det virker som at disse veggene er satt opp etter taket da takplatene er de samme i begge rom.
Tror dere at disse er bærende? Jeg tenkte nemlig å rive dem neste helg og håper å slippe å få inn snekker siden jeg vil bli ferdig så snart som mulig.
Takk for raske svar. Jeg har dessverre ingen bilder akkurat nå men kan ta i helgen. Takstolene er av typen sakstakstoler og går altså fra den ene langsiden over til den andre. Kanskje en dårlig forklaring
De er begge to fagverk selv om utseendet er forskjellig. Begge typer hviler på opplagene i endene (dvs ytterveggene) og trenger ingen mellomliggende støtte.
Det er veggene som jeg har markert på denne tegningen. Den ene er bygget ut fra murstocken og den andre mot en yttervegg (altan utenfor), begge er ca 1 meter lange. Takstolene er forsterket tidligere på forskjellige steder. Hele huset er ca 60 kvadratmeter.
Det ser ut som at disse veggene er satt opp etter taket da takplatene er de samme i begge rommene.
Tror dere at disse er bærende? Tenkte nemlig å rive dem neste helg og håper å slippe å hente inn snekker da jeg vil bli ferdig så snart som mulig.
For lite informasjon.
Er det tak eller overetasje ovenfor?
Hvilken retning ligger takstoler/bjelkelag?
Hvor bredt/langt er huset?
Er takstol/bjelkelag helt der det passerer murstocken, eller delt (kappet)?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.