Har kjøpt ca 200 råspontplater i et par ulike lengder for å kunne forskyve skjøtene. Dog viser det seg nå ved legging at angitt bredde (540 mm) varierer opp til 20 mm mellom endene på samme plate.
Pakkene har ligget ute i to uker, godt pakket, men selvfølgelig kan fukt ha kommet inn. De ser dog tørre ut. Spørsmålet er vel mest om råspont kan svelle så mye av litt fukt eller om man kan hevde produksjonsfeil på noen måte.
Å legge tak med disse platene blir et helvete rent ut sagt, men å kjøpe nye på egen bekostning virker ikke heller så fristende.
Umulig å legge ja, men om det skyldes fukt som har kommet til på arbeidsplassen så er jo ikke feilen produsentens. Spørsmålet er om de kan svelle så mye? De har jo stått beskyttet (dekket med presenning)
Råspontsluker legger man med generalskjøt. De varierer i bredde fra de fleste produsenter. Når det gjelder lengden, kan de forskjellige plankene i lukene bevege seg, derav ujevne ender.
Råspontsluker legger man med generalskjøt. De varierer i bredde fra de fleste produsenter. Apropos lengden så kan de forskjellige bordene i lukene bevege seg, dermed ujevne ender.
Nå har jeg målt med fuktmåler, og den viste 20-25 % fuktinnhold i den enden som er bredere (den som svulmet) og ca 15 % i den andre enden. Synes det er bemerkelsesverdig at denne forskjellen kan gi så stor svelling, men tydeligvis er det slik.
Gjenstår å bevise hvor/når fuktigheten har kommet dit, men den forhandlingen vil jeg vel tape. Bare å bite i det sure eplet (råsponten) altså og sette i gang eller kjøpe ny.
Jeg har ifs bare vært med på 2 forskjellige hus med luker men begge ggr har det sett ut omtrent som på bildet....føles vel ikke som noe presisjons matrl direkte....på mine egne har jeg kjørt med rupanel på løpemeter....
Gjenstår å bevise hvor/når fuktigheten har kommet dit, men den forhandlingen kommer jeg vel til å tape. Bare å bite i det sure eplet (råsponten) altså og sette i gang eller kjøpe nye.
Jeg hadde klaget. Med litt flaks får du nye luker, eller så kanskje de kan la deg kjøpe nye til selvkostpris eller lignende. Skader ikke å prøve. Det er jo ikke sikkert at det er din feil heller - har leverandøren pakket varene så skal de vel kunne ligge ute.
Min byggevarehandel har luker av tre forskjellige kvaliteter. Økonomi, standard og takfots kvalitet. Økonomi er ganske dårlig kvalitet mens standard er helt ok. Takfot's luken er ment til akkurat det den heter.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.