Er midt i byggesaksprosessen der riving av et par eternittplater må gjøres, ikke en total fasadebytte altså, men bare en mindre del av fasaden. Etter innsending av riveplan der jeg sier at jeg som huseier river og håndterer eternitten, får jeg til svar at kommunen vil at jeg ansetter sertifisert firma for det.

Finnes det virkelig lovstøtte for kommunen å kreve dette? Så lenge jeg er huseier og ikke får hjelp av vennene, skal det vel være uproblematisk å utføre selv?

• Wow
Luddis_1
  • Laddar…
T
B bullemedbulle skrev:
Er midt oppe i byggesøknadsprosessen der riving av et par eternittplater trengs å gjøres, ikke en total bytte av fasaden altså, bare en mindre del av fasaden. Etter å ha sendt inn rivingplanen der jeg sier at jeg som eiendomseier river og håndterer eternitten, får jeg til svar at kommunen vil at jeg skal engasjere et sertifisert firma for det.

Finnes det virkelig lovhjemmel for kommunen å kreve dette? Så lenge jeg er eiendomseier og ikke får hjelp fra vennene skal det vel være uproblematisk å utføre det selv?
Du kan rive selv, send med denne som vedlegg til saksbehandleren din i kommunen. Denne er fra Arbeidstilsynet, de bestemmer hvem og hvordan det får rives, ikke kommunen.
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/

• Liker
Peter787 og 2 andre
  • Laddar…
Høres høyst usannsynlig ut. Med mindre reglene har blitt endret nylig, kan du rive så mye asbestmateriale du vil som privatperson i din egen eiendom.

• Liker
mikethebik
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jeg gjetter at kommunen kan stille ganske langtgående krav når det gjelder kontrollplanen. (Jeg håper jeg tar feil.)

For din egen mentale helses skyld: Monter umiddelbart bort eternittplatene allerede i dag, pakk dem inn i plast og lever dem inn for deponi. Erstatt dem (midlertidig) med fibercementplater hvis det er nødvendig for å unngå en byggesøknadspliktig fasadeendring, finnes på Byggmax. Dette er ikke byggesøknadspliktig fasadevedlikehold som du kan gjøre når som helst. Vips nå finnes ikke eternitt med i din rivningstillatelse og kan strykes fra kontrollplanen.

• Liker
  • Elsker
Peter787 og 9 andre
  • Laddar…
Man kanskje får respektere at kommunen vil at det sikkerstilles at det gjøres på en god måte, og så flyter det inn penger i samfunnet.
Det motsatte ville være at kommunen foreslo at man gjorde det selv, og det kan jo gå dårlig om man ikke vet hvordan man gjør det.
Man må lese hva som står, "vil" ikke "krever", og så tar man på seg passende verneutstyr og gjør det selv.

Lykke til.

/W

• Liker
Appendix og 1 annen
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Man kanskje får respektere at kommunen vil at det sikres at det gjøres på en bra måte, og så flyter det inn penger i samfunnet.
Det motsatte ville være at kommunen foreslo at man gjorde det selv, og det kan jo gå galt om man ikke vet hvordan man gjør det.
Man får lese hva som står, "vil" ikke "krever", og så tar man på seg passende verneutstyr og gjør det selv.

Lykke til.

/W
Jo klart jeg forstår at kommunen vil at det gjøres riktig. Og riktig skal det gjøres selv om det er jeg selv som gjør det. Det jeg synes er bemerkelsesverdig er at jeg "må" hyre firma for å gjøre det, når det så vidt jeg vet ikke finnes noen lovgivning som hindrer meg som eiendomseier å gjøre det?

Kommunen skriver følgende: "For å fjerne eternittplater må du hyre et sertifisert firma som utfører dette"

T
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jeg gjetter at kommunen kan stille ganske langtgående krav angående kontrollplanen. (Jeg håper jeg tar feil.)

For din egen mentale helses skyld: Monter umiddelbart bort eternittplatene allerede i dag, pakk dem inn i plast og lever dem for deponi. Erstatt dem (midlertidig) med fibersementplater om det er nødvendig for å unngå en fasadeendring som krever byggesøknad, finnes på Byggmax. Dette er ikke byggesøknadspliktig fasadevedlikehold som du kan gjøre når som helst. Vips, nå finnes ikke eternitt med i din rivesøknad og kan strykes fra kontrollplanen.
Jeg har bygget noen hus på egen regi, hva man kan si om kommune og en byggesaksbehandler er at de kan virkelig ikke alt, jeg må ofte rette kommunen, noen ganger via lover og paragrafer, men de retter seg alltid etter at de har blitt overbevist, noen ganger kan det være en ung gutt eller jente som er saksbehandler, de er knapt tørre bak ørene, samt veldig uerfarne, da må man trå til og forklare hvordan det fungerer, letteste pleier å være å spørre hvorfor de ikke kan jobben sin, så tar det bra fart.

• Liker
AG A og 4 andre
  • Laddar…
T
B bullemedbulle skrev:
Jo klart jeg forstår at kommunen vil at det gjøres riktig. Og riktig skal det gjøres selv om det er jeg som gjør det. Det som jeg synes er bemerkelsesverdig er at jeg "må" ansette firma for å gjøre det, når det meg bekjent ikke finnes noen lovgivning som hindrer meg som eiendomsbesitter å gjøre det?

Kommunen skriver følgende: "For å fjerne eternittplater må du ansette et sertifisert firma som utfører dette"
Har du søkt byggesøknad eller byggemelding for å bytte tak?

T Takläggare skrev:
Jag har byggt några hus i egenregi, vad man kan säga om kommun och en bygghandläggare är att dom kan verkligen inte allt, jag får ofta rätta kommun , ibland via lagar och paragrafer, men dom rättar sig alltid efter dom blivit överbevisade , ibland kan det vara en ung kille eller tjej som är handläggare, dom är knappt torr bakom öronen , samt mycket oerfarna, då får man kliva in och förklara hur det fungerar, lättaste brukar vara o fråga varför dom inte kan sitt jobb, sedan tar det bra fart.
Jo så kan det säkert vara i detta fallet, hittar bara ingen handfast paragraf som säger att privatpersoner får handskas med asbest som jag kan hänvisa till. Hittar enbart arbetsmiljöverket som länkades tidigare i tråden vilken kommunen märkligt nog också hänvisar till på sin hemsida ang asbest...
Kanske räcker att hänvisa till den!

Staffans2000
B bullemedbulle skrev:
Jo klart jag forstår at kommunen vil at det gjøres rett. Og rett skal det gjøres selv om det er jeg som gjør det. Det jeg synes er bemerkelsesverdig er at jeg "må" ansette et firma for å gjøre det, når det meg bekjent ikke finnes noen lovgivning som hindrer meg som eiendomseier i å gjøre det?

Kommunen skriver følgende: "For å fjerne eternittplater må du ansette et sertifisert firma som utfører dette"
Hvordan vet kommunen at du har noen fattiglapper på huset, overhodet?
Uansett. Bort med platene straks. Med en kubein går det på noen få minutter.
Så sier du, når kommunen spør: -hvilken eternitt????

Staffans

• Liker
  • Elsker
mikethebik og 2 andre
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Har du søkt byggetillatelse eller en byggemelding for å bytte tak?
Byggetillatelse for tilbygg, men der det er krevd riveplan for den delen av eternittfasaden som må tas ned.

Claes Sörmland
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hvordan vet kommunen at du har noen fattiglapper på huset i det hele tatt?
Uansett. Bort med platene så raskt som mulig. Med en brekkstang, går det på noen minutter.
Så sier du, når kommunen spør: -hvilken eternitt????

Staffans
Helt min poeng. Utfør ikke bygglovpålagt vedlikehold som fjerner eternitten før rivningsarbeidet påbegynnes.

• Liker
  • Elsker
mikethebik og 4 andre
  • Laddar…
Staffans2000
Helt min poeng. Utfør ikke byggemeldingspliktig vedlikehold som fjerner eterniten før rivearbeidet påbegynnes.
Et meget godt tips. Problemet løst.

Staffan

Helt min poäng. Utfør ikke byggesøknadspliktig vedlikehold som fjerner eternitten før rivningstiltakene påbegynnes.
Helt min poäng. Utfør ikke byggesøknadspliktig vedlikehold som fjerner eternitten før rivningstiltakene påbegynnes.
Jo, men hovedproblemet gjenstår fortsatt at kommunen ikke bør kunne stille krav om å engasjere firma. Så medfører også ditt forslag merkostnader da fibercementskiver ikke heller er gratis, så da prøver jeg heller å få kommunen til å innse at de tar feil :)

T
B bullemedbulle skrev:
Byggeløyve for tilbygg, men der rivingsplan kreves for den delen av eternitfasaden som må tas ned.
Spør din saksbehandler om kommunen har noen særkrav? han skal kunne vise dette via et dokument, han kan sende det via pdf.
Når det gjelder spørsmålet om krav til sanering av eternitfasaden. som går imot den Norske lovgivningen, som jeg har lagt fram for deg via arbeidstilsynet.
Har han ikke et særkrav å sende så kan ikke din saksbehandler jobben sin.

• Liker
Peter787 og 3 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.