20.362 lest ·
98 svar
20k lest
98 svar
Kan kommunen kreve at jeg ansetter firma for å rive eternitt?
Er midt i byggesaksprosessen der riving av et par eternittplater må gjøres, ikke en total fasadebytte altså, men bare en mindre del av fasaden. Etter innsending av riveplan der jeg sier at jeg som huseier river og håndterer eternitten, får jeg til svar at kommunen vil at jeg ansetter sertifisert firma for det.
Finnes det virkelig lovstøtte for kommunen å kreve dette? Så lenge jeg er huseier og ikke får hjelp av vennene, skal det vel være uproblematisk å utføre selv?
Finnes det virkelig lovstøtte for kommunen å kreve dette? Så lenge jeg er huseier og ikke får hjelp av vennene, skal det vel være uproblematisk å utføre selv?
Du kan rive selv, send med denne som vedlegg til saksbehandleren din i kommunen. Denne er fra Arbeidstilsynet, de bestemmer hvem og hvordan det får rives, ikke kommunen.B bullemedbulle skrev:Er midt oppe i byggesøknadsprosessen der riving av et par eternittplater trengs å gjøres, ikke en total bytte av fasaden altså, bare en mindre del av fasaden. Etter å ha sendt inn rivingplanen der jeg sier at jeg som eiendomseier river og håndterer eternitten, får jeg til svar at kommunen vil at jeg skal engasjere et sertifisert firma for det.
Finnes det virkelig lovhjemmel for kommunen å kreve dette? Så lenge jeg er eiendomseier og ikke får hjelp fra vennene skal det vel være uproblematisk å utføre det selv?
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/
Jeg gjetter at kommunen kan stille ganske langtgående krav når det gjelder kontrollplanen. (Jeg håper jeg tar feil.)
For din egen mentale helses skyld: Monter umiddelbart bort eternittplatene allerede i dag, pakk dem inn i plast og lever dem inn for deponi. Erstatt dem (midlertidig) med fibercementplater hvis det er nødvendig for å unngå en byggesøknadspliktig fasadeendring, finnes på Byggmax. Dette er ikke byggesøknadspliktig fasadevedlikehold som du kan gjøre når som helst. Vips nå finnes ikke eternitt med i din rivningstillatelse og kan strykes fra kontrollplanen.
For din egen mentale helses skyld: Monter umiddelbart bort eternittplatene allerede i dag, pakk dem inn i plast og lever dem inn for deponi. Erstatt dem (midlertidig) med fibercementplater hvis det er nødvendig for å unngå en byggesøknadspliktig fasadeendring, finnes på Byggmax. Dette er ikke byggesøknadspliktig fasadevedlikehold som du kan gjøre når som helst. Vips nå finnes ikke eternitt med i din rivningstillatelse og kan strykes fra kontrollplanen.
Medlem
· Stockholm
· 4 489 innlegg
Man kanskje får respektere at kommunen vil at det sikkerstilles at det gjøres på en god måte, og så flyter det inn penger i samfunnet.
Det motsatte ville være at kommunen foreslo at man gjorde det selv, og det kan jo gå dårlig om man ikke vet hvordan man gjør det.
Man må lese hva som står, "vil" ikke "krever", og så tar man på seg passende verneutstyr og gjør det selv.
Lykke til.
/W
Det motsatte ville være at kommunen foreslo at man gjorde det selv, og det kan jo gå dårlig om man ikke vet hvordan man gjør det.
Man må lese hva som står, "vil" ikke "krever", og så tar man på seg passende verneutstyr og gjør det selv.
Lykke til.
/W
Jo klart jeg forstår at kommunen vil at det gjøres riktig. Og riktig skal det gjøres selv om det er jeg selv som gjør det. Det jeg synes er bemerkelsesverdig er at jeg "må" hyre firma for å gjøre det, når det så vidt jeg vet ikke finnes noen lovgivning som hindrer meg som eiendomseier å gjøre det?Workingclasshero skrev:
Man kanskje får respektere at kommunen vil at det sikres at det gjøres på en bra måte, og så flyter det inn penger i samfunnet.
Det motsatte ville være at kommunen foreslo at man gjorde det selv, og det kan jo gå galt om man ikke vet hvordan man gjør det.
Man får lese hva som står, "vil" ikke "krever", og så tar man på seg passende verneutstyr og gjør det selv.
Lykke til.
/W
Kommunen skriver følgende: "For å fjerne eternittplater må du hyre et sertifisert firma som utfører dette"
Jeg har bygget noen hus på egen regi, hva man kan si om kommune og en byggesaksbehandler er at de kan virkelig ikke alt, jeg må ofte rette kommunen, noen ganger via lover og paragrafer, men de retter seg alltid etter at de har blitt overbevist, noen ganger kan det være en ung gutt eller jente som er saksbehandler, de er knapt tørre bak ørene, samt veldig uerfarne, da må man trå til og forklare hvordan det fungerer, letteste pleier å være å spørre hvorfor de ikke kan jobben sin, så tar det bra fart.Claes Sörmland skrev:
Jeg gjetter at kommunen kan stille ganske langtgående krav angående kontrollplanen. (Jeg håper jeg tar feil.)
For din egen mentale helses skyld: Monter umiddelbart bort eternittplatene allerede i dag, pakk dem inn i plast og lever dem for deponi. Erstatt dem (midlertidig) med fibersementplater om det er nødvendig for å unngå en fasadeendring som krever byggesøknad, finnes på Byggmax. Dette er ikke byggesøknadspliktig fasadevedlikehold som du kan gjøre når som helst. Vips, nå finnes ikke eternitt med i din rivesøknad og kan strykes fra kontrollplanen.
Har du søkt byggesøknad eller byggemelding for å bytte tak?B bullemedbulle skrev:Jo klart jeg forstår at kommunen vil at det gjøres riktig. Og riktig skal det gjøres selv om det er jeg som gjør det. Det som jeg synes er bemerkelsesverdig er at jeg "må" ansette firma for å gjøre det, når det meg bekjent ikke finnes noen lovgivning som hindrer meg som eiendomsbesitter å gjøre det?
Kommunen skriver følgende: "For å fjerne eternittplater må du ansette et sertifisert firma som utfører dette"
Jo så kan det säkert vara i detta fallet, hittar bara ingen handfast paragraf som säger att privatpersoner får handskas med asbest som jag kan hänvisa till. Hittar enbart arbetsmiljöverket som länkades tidigare i tråden vilken kommunen märkligt nog också hänvisar till på sin hemsida ang asbest...T Takläggare skrev:Jag har byggt några hus i egenregi, vad man kan säga om kommun och en bygghandläggare är att dom kan verkligen inte allt, jag får ofta rätta kommun , ibland via lagar och paragrafer, men dom rättar sig alltid efter dom blivit överbevisade , ibland kan det vara en ung kille eller tjej som är handläggare, dom är knappt torr bakom öronen , samt mycket oerfarna, då får man kliva in och förklara hur det fungerar, lättaste brukar vara o fråga varför dom inte kan sitt jobb, sedan tar det bra fart.
Kanske räcker att hänvisa till den!
Hvordan vet kommunen at du har noen fattiglapper på huset, overhodet?B bullemedbulle skrev:Jo klart jag forstår at kommunen vil at det gjøres rett. Og rett skal det gjøres selv om det er jeg som gjør det. Det jeg synes er bemerkelsesverdig er at jeg "må" ansette et firma for å gjøre det, når det meg bekjent ikke finnes noen lovgivning som hindrer meg som eiendomseier i å gjøre det?
Kommunen skriver følgende: "For å fjerne eternittplater må du ansette et sertifisert firma som utfører dette"
Uansett. Bort med platene straks. Med en kubein går det på noen få minutter.
Så sier du, når kommunen spør: -hvilken eternitt????
Staffans
Helt min poeng. Utfør ikke bygglovpålagt vedlikehold som fjerner eternitten før rivningsarbeidet påbegynnes.Staffan2000 skrev:
Claes Sörmland skrev:
Jo, men hovedproblemet gjenstår fortsatt at kommunen ikke bør kunne stille krav om å engasjere firma. Så medfører også ditt forslag merkostnader da fibercementskiver ikke heller er gratis, så da prøver jeg heller å få kommunen til å innse at de tar feilClaes Sörmland skrev:
Spør din saksbehandler om kommunen har noen særkrav? han skal kunne vise dette via et dokument, han kan sende det via pdf.B bullemedbulle skrev:
Når det gjelder spørsmålet om krav til sanering av eternitfasaden. som går imot den Norske lovgivningen, som jeg har lagt fram for deg via arbeidstilsynet.
Har han ikke et særkrav å sende så kan ikke din saksbehandler jobben sin.