B
Hus fra 1936 med knevegger som jeg vil ta ned. Det er mansardtak og kneveggene har noen form for planke som fungerer som regel der det spontede virket i kneveggene er spikret mot. Synes det ser ut som at takstolene hviler på skrå støttebein som går skrått ned mot takfoten. Hvis det stemmer så burde vel ikke de vertikale reglene bære takstolene også? De sitter 90 grader vridd mot takstolene og har utsparinger for elektriske ledninger i seg. Hva tror dere?
Bilde av innvendig del av hus fra 1936, viser trekonstruksjon med skråstilt planke, støvete treverk med spiker, muligens del av kattvind.

Veggen med horisontale trebord og vertikale bjelker, og elektriske ledninger synlige. Deler av trepanel er fjernet.

Bilde av innvendig del av hus fra 1936, viser trekonstruksjon med skråstilt planke, støvete treverk med spiker, muligens del av kattvind.

Loft fra et hus med trekonstruksjoner og isolasjon. Trekonstruksjonene har kabel festet og synlig rørledning blant materialer og gul isolasjonsrull.

En trevegg med eksponert rør og spikerstikk, med synlig skadede kanter og gammel planking, i et oppussingsprosjekt av et hus fra 1936.

Regnskapet er ikke perfekt... Det er litt vanskelig å se hvordan hele takkonstruksjonen ser ut. Derimot kan man utvilsomt si at veggen med råsport på to sider aldri kan være bærende. Herlig også å se takbjelker med så stor andel kjernefuru. Er du sikker på at du mener Mansardtakk? Ifølge mine begreper er det et brutt tak som dessuten er valmet (heller også mot gavlene). Kalles også for herregårdstak.

B
Takk for svar. Forstår at det ikke er helt enkelt å se hvordan det er bygget. Det er altså den nedre høyre planken i det første av de forrige bildene som jeg tror tar opp lasten.
Den går skrått ned mot takfoten og følger den skrå veggen i dette bildet.

Veggen i et rom med skråtak og gulbrune flater. I bakgrunnen sees en åpen dør til et annet rom med uferdig trepanel. Peiling og materialer på gulvet.

Legger også ved originaltegningen

Original bygningstegning med detaljerte mål for takkonstruksjon og vegghøyde. Viser takvinkler og plassering av støttebjelker.

Det vanlige ved denne typen av takstol er at lasten fra den øvre takstolsdelen blir tatt opp av de vertikale stolpene som i sin tur via en utjevnende regel står på gulvbjelker som deretter fører ut lasten til ytterveggens plankestamme. Dine fotografier synes jeg ikke stemmer med tegningen. Pilarene der er altfor spinkle. Hvis det i stedet er de nedre høybena som er bærende, bør det fremgå av hvordan det punkt ser ut der disse møter ytterveggen.

Hei!
Mitt hus ser lignende ut. Jeg har uten videre kunnet fjerne flere av kneveggene. Vi konstaterte at det var langssperrene som tok opp kreftene. Stenderne i kneveggene sto verken mot gulvbjelker eller takstoler, veggen var bygget opp som en vanlig ikke-bærende vegg. Jeg tror imidlertid det er viktig å ikke fjerne "alle" vegger på loftet. Selv om bæreevnen er ok, kan konstruksjonen bli ustø. Jeg mener først og fremst innervegger 90 grader mot kneveggene.
Men jeg vil anbefale deg, hvis du ikke er helt sikker, be en konstruktør som er flink med gamle hus komme og se. Altså se på stedet og ikke bare på tegningen. Eldre hus er litt lure noen ganger... Lykke til :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.