10.968 lest ·
17 svar
11k lest
17 svar
Kan jeg rive en skorstein "stein for stein" ovenfra? Innmurt bjelkelag.
Hei godt folk, jeg trasker videre i min stadig voksende renovering.
1. Kan jeg rive en hel skorstein hvis jeg enkelt og greit plukker ned stein for stein fra skorsteinen og nedover? Altså akkurat som man bygger den, bare baklengs.
2. Bjelkelaget sies å være murt inn noen steder, men det har jeg ennå ikke klart å se (det er bygget nye gulv, innervegger, plassbygde garderober og annet. Hvis det nå er slik at deler av mellombjelkelaget hviler på denne skorsteinen, er det noe som hindrer at jeg erstatter skorsteinen på disse stedene med avlastende regler, søyler og bjelker av passende dimensjon og med passende forbindelser?
Bakgrunn, hva vi vet:
Huset er fra 1929, plankestamme på torpargrunn, to etasjer.
En gang på 70-tallet ble det gjort en omfattende renovering. Da fjernet man alt vedfyring og rev stor del av skorsteinen. Men ikke alt! For ifølge onkelen som solgte huset, "Byggerne sa at den var innebygd i bjelkene". Deretter regelte man opp vegger og skjulte restene av skorsteinen der bak.
Nå når jeg har revet og holdt på, har jeg fundert på hvordan jeg skal gjøre med skorsteinen. I profil ser den ut ifølge bilde. Ifølge en taktekker er skorsteinen i skikkelig dårlig tilstand. Hvordan vet jeg at den er tynnest på plan 2? Fordi jeg har målt fra ytterveggene til skorsteinen på to sider og merket at den avstanden er lengst der, og med stor sannsynlighet smalere enn skorsteinen på loftet. Skorsteinen går gjennom garderober som deler plan 2 i to like store rom. Jeg har revet opp gulvene i disse garderobene og da funnet kanalene, nå fulle av grus og teglskår.
Hvorfor vil jeg rive den? Fordi selv om det er mye jeg liker med det, er det ingenting jeg bruker, og jeg må velge mellom å rive den nesten gratis og få mer plass, eller legge enorme summer på å bygge opp den igjen og miste plass (fordi nye regler sier at f.eks. innervegger o.l sier at du ikke får ha garderober og innervegger rett mot skorsteinen...).
1. Kan jeg rive en hel skorstein hvis jeg enkelt og greit plukker ned stein for stein fra skorsteinen og nedover? Altså akkurat som man bygger den, bare baklengs.
2. Bjelkelaget sies å være murt inn noen steder, men det har jeg ennå ikke klart å se (det er bygget nye gulv, innervegger, plassbygde garderober og annet. Hvis det nå er slik at deler av mellombjelkelaget hviler på denne skorsteinen, er det noe som hindrer at jeg erstatter skorsteinen på disse stedene med avlastende regler, søyler og bjelker av passende dimensjon og med passende forbindelser?
Bakgrunn, hva vi vet:
Huset er fra 1929, plankestamme på torpargrunn, to etasjer.
En gang på 70-tallet ble det gjort en omfattende renovering. Da fjernet man alt vedfyring og rev stor del av skorsteinen. Men ikke alt! For ifølge onkelen som solgte huset, "Byggerne sa at den var innebygd i bjelkene". Deretter regelte man opp vegger og skjulte restene av skorsteinen der bak.
Nå når jeg har revet og holdt på, har jeg fundert på hvordan jeg skal gjøre med skorsteinen. I profil ser den ut ifølge bilde. Ifølge en taktekker er skorsteinen i skikkelig dårlig tilstand. Hvordan vet jeg at den er tynnest på plan 2? Fordi jeg har målt fra ytterveggene til skorsteinen på to sider og merket at den avstanden er lengst der, og med stor sannsynlighet smalere enn skorsteinen på loftet. Skorsteinen går gjennom garderober som deler plan 2 i to like store rom. Jeg har revet opp gulvene i disse garderobene og da funnet kanalene, nå fulle av grus og teglskår.
Hvorfor vil jeg rive den? Fordi selv om det er mye jeg liker med det, er det ingenting jeg bruker, og jeg må velge mellom å rive den nesten gratis og få mer plass, eller legge enorme summer på å bygge opp den igjen og miste plass (fordi nye regler sier at f.eks. innervegger o.l sier at du ikke får ha garderober og innervegger rett mot skorsteinen...).
På den gode gamle tiden brukte man murstocken som avlastning for bjelkelaget, kanskje til og med noen takstol ligger med. Å rive en skorstein ovenfra går bra, og når du kommer så langt som mellom plan 1 og 2 må du bruke litt fantasi for hva som trengs for å stotte opp det. For å få på plass bærende deler må skorsteinen plukkes en bit under taket, og da bør du sette støtter under så det ikke synker utenfor murverket når du fortsetter nedover, bare husk at det finnes noe som holder imot. Du trenger ikke fjerne alt, bare så du kommer under gulvet på plan 2. Alt avhenger av hva du/dere har for tanker om ombygging.
Du skriver at du trenger å bygge opp den igjen. Hvorfor bygge opp den om den ikke brukes? Kan ikke tenke meg at det finnes noen som kan klage på at en ubrukte skorstein ikke får være innebygd med tre eller annet brennbart. Blir jo bare en teglsteinspilar om det ikke finnes noen ildsted i bunn.
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Det går alldeles utmerket!torparavgrund skrev:
Vi gjorde akkurat det i vårt gamle hus på en øy i Göteborgs skjærgård.
Vi voksne menn samt ungguttene, kanskje 5-6 år gamle, hjalp til og plukket ned teglsteinen og kastet den ned på en traktorvogn som var parkert rett ved husveggen.
Og det var ingen liten skorstein: Et rør fra en gammel komfyr og ovn i første etasje, og deretter en tre meter bred "mur" i annen etasje med rør mellom en stue og et gammelt kjøkken.
Men teglsteinen lå stort sett bare stablet på hverandre, nesten all mørtelen hadde forvitret.
Og barna elsket jobben, å få rive og demontere uten konsekvenser
Sist redigert:
Formulerte meg uklart. Jeg tenkte slik. at ENTEN river jeg den helt og får mer plass + mer frihet til å plassere innervegger og sånt, ELLER så vil jeg ha den fungerende igjen og da må den bygges opp igjen.snuttjulle skrev:
Denne funksjonen er det nok dårligere med i dette tilfellet; fra gulvnivå i plan 2 og nedover er jo pipene helt tette med teglbiter sand/grus (oppsmuldrende og forvitret mørtel), og i plan 1 er begge åpningene for kanalene murt igjen med tegl og rikelig med mørtel.J jonaserik skrev:
Fra plan 2 ser man ikke oppover mot skorsteinen, der har det blitt bygget nye innertak og isolert, så noen videre ventilasjonsfunksjon har denne murstokken nok ikke i dag.
KnockOnWood skrev:
Det går alldeles utmerket!
Vi gjorde nettopp det i vårt gamle hus på en øy i Göteborgs skjærgård.
Vi voksne menn samt smågutta, kanskje 5-6 år gamle, hjalp hverandre og plukket ned teglsteinen og kastet det ned på en traktorvogn som var parkert rett ved husveggen.
Og det var ingen liten skorstein: En pipe fra en gammel komfyr og ovn i første etasje, og deretter en tre meter bred "mur" i andre etasje med piper mellom en stue og et gammelt kjøkken.
Men teglsteinen lå stort sett bare stablet på hverandre, nesten all mørtel hadde smuldret bort.
Og barna elsket jobben, å få rive og demolere ustraffet![]()
Strålende! Trengte dere å gjøre noen endringer i bjelkelag/takstoler?
Takk for svaret! Kan du utdype litt, hva mener du "så det ikke synker utenfor murverket når du fortsetter nedover"? Mener du å sette støtter utenfor murverket?J jonaserik skrev:På den gamle gode tiden så brukte man skorsteinen som avlastning for bjelkelaget, kanskje t.o.m noen takstoler ligger med. Å rive en skorstein ovenfra går fint, og når du kommer så langt som mellom etasje 1 og 2 må du være litt kreativ med hva som trengs for å støtte opp det. For å få på plass bærende deler må skorsteinen plukkes et stykke under taket. Du må da sette støtter under slik at det ikke synker utenfor murverket når du fortsetter nedover, bare husk at det finnes noe som holder imot. Du trenger ikke ta bort alt, bare nok til at du kommer under gulvet i etasje 2. Det kommer an på hva du/dere har av planer for ombygging
Jeg tenker som deg at det sannsynligvis dreier seg om at bjelker i mellombjelkelaget hviler på skorsteinen et sted, de har ett eller flere opplegg for dette. Min løsning blir altså å:
- horisontalt forbinde disse bjelkene med hverandre, f.eks. ved å bolte på solide lekter på hver side og deretter
- gi nødvendig støtting nedenfra, f.eks. en eller flere "søyler" (eller vertikale bjelker) i grov dimensjon som går fra mellombjelkelaget helt ned til skikkelige støpte pilarer i torpargrunnen.
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Nei, snarere lettet lasten på mellombjelkelaget.torparavgrund skrev:
Den brede "skorsteins"muren på loftsetasjen lå på to jernbanerelsskinner, som hvilte på underetasjens regelverk.
Så en nabo fikk en liten, tre meter lang liksomjernbane å ha i hagen sin
Deretter bygde jeg opp en modulskorstein, omtrent en slik som dette, for ovnen i første etasje:

Bare å kjenne på bjelkelaget når du kommer ned til det, plukke bort noen steiner som det kanskje ligger på og se hva som skjer, det er ingen garanti for at det henger i luften og ikke svikter etter så mange år. Svikter det så blir det til å stempel utenfor muren til du har fått bort alt og så se hva som trengs for forsterkning.torparavgrund skrev:
Takk for rådene!J jonaserik skrev:Bare å kjenne på bjelkelaget når du kommer ned til det, plukk bort noen steiner som det kanskje ligger på og se hva som skjer, det finnes ingen garanti for at det henger i luften og ikke svikter etter så mange år. Svikter det så blir det til å stive opp utenfor muren til du har fått bort alt og så se hva som trengs for forsterkning
Ah, interessant!KnockOnWood skrev:
Nei, snarere lettet lasten på mellometasjen.
Den brede "skorsteins"muren på loftsetasjen lå på to jernbanerailsbiter, som hvilte på underetasjens reisverk.
Så en nabo fikk en liten, tre meter lang liksombane å ha i hagen sin
Deretter bygde jeg opp en modulskorstein, omtrent en slik en, for ovnen i første etasje:
Om noen en dag leser dette kan jeg legge til hvordan det deretter ble:
Det hele gikk problemfritt og var rent djevelsk slitsomt. Jeg begynte på taket og jobbet meg nedover. Når jeg hadde kommet nedenfor taket, spikret jeg en bit OSB over hullet og satte på litt papp så det overlappet til alle kanter, noen stumpene lekter og noen takstein. Dette er meget provisorisk; taket skal byttes helt om 1-2 år.
Vel nedenfor taket fortsatte jeg rivingen ved først å bygge "sarger" rundt pipen på plan 1, deretter slo jeg opp de plomberte hullene og renset ut grus osv. Når kanalene var fri oppover gikk jeg opp på loftet og fortsatte rivingen. Det var helt jævla uhørt slitsomt; mørkt, trangt og pipene satte seg igjen nesten umiddelbart så det endte med at jeg måtte plukke ned teglet og legge all mørtel i bøtter som jeg forsiktig senket ned til etasjen under, deretter måtte jeg krongle meg ned, tømme bøttene utendørs og så klatre opp igjen. Vel nedenfor taket til plan 2 gikk det raskere. Fra en balkong bygde jeg en "sklie" av gammelt rivningsvirke og fylte slike blå 30L plasttønner med stein og mørtel, satte en line i tønnens håndtak og kunne senke dem ned for sklien og tømme manuelt på en haug nedenfor. Vel nede på plan 1 var det bare å gå utenfor ytterdøren med det. Pipen er nå helt borte. Jeg tok bort noen store steiner fra grunnen, men plattformen pipen stod på består av stablet naturstein i størrelsesorden betongsugge og oppover, så jeg lot dem ligge. Utover det finnes det siden våren 2020 ingen spor igjen av pipen annet enn at takene/gulvene er lappet med nytt virke.
Min renovering har fortsatt hele 2021. Jeg har enda ikke ryddet i dybden siden det fortsatt er en byggeplass. Men jeg har støvsuget flere ganger, og et sted fra kommer fortsatt det der innmari mørtelstøvet. Det er så utrolig fint at bare fottrinn virvler opp små pust som fordeler seg over hele rommet virker det som.
Jeg kan i ettertid konstatere at bjelkelaget IKKE var innbygd i pipen. Snarere tvert imot, pipen støtte seg mot bjelkelaget. Rett gjennom pipen hadde man murt inn to store jernstenger ca 1,5 meter lange (tror det er deler fra en vogn, men er usikker), og disse var festet i fordypninger i bjelkelagets overside med løkker og store spiker.
Dette var noe som forsinket all annen renovering med flere måneder (jeg er bare der en dag per helg), tok uten tvil 60-70 timer, jeg hadde ofte vondt i håndledd og rygg, men ville likevel si at det var verdt det. Jeg har nå nesten dobbelt så mye garderobeplass på plan 2 og på plan 1 har jeg nå en klart bedre planløsning som ikke hadde vært mulig ellers.
Det hele gikk problemfritt og var rent djevelsk slitsomt. Jeg begynte på taket og jobbet meg nedover. Når jeg hadde kommet nedenfor taket, spikret jeg en bit OSB over hullet og satte på litt papp så det overlappet til alle kanter, noen stumpene lekter og noen takstein. Dette er meget provisorisk; taket skal byttes helt om 1-2 år.
Vel nedenfor taket fortsatte jeg rivingen ved først å bygge "sarger" rundt pipen på plan 1, deretter slo jeg opp de plomberte hullene og renset ut grus osv. Når kanalene var fri oppover gikk jeg opp på loftet og fortsatte rivingen. Det var helt jævla uhørt slitsomt; mørkt, trangt og pipene satte seg igjen nesten umiddelbart så det endte med at jeg måtte plukke ned teglet og legge all mørtel i bøtter som jeg forsiktig senket ned til etasjen under, deretter måtte jeg krongle meg ned, tømme bøttene utendørs og så klatre opp igjen. Vel nedenfor taket til plan 2 gikk det raskere. Fra en balkong bygde jeg en "sklie" av gammelt rivningsvirke og fylte slike blå 30L plasttønner med stein og mørtel, satte en line i tønnens håndtak og kunne senke dem ned for sklien og tømme manuelt på en haug nedenfor. Vel nede på plan 1 var det bare å gå utenfor ytterdøren med det. Pipen er nå helt borte. Jeg tok bort noen store steiner fra grunnen, men plattformen pipen stod på består av stablet naturstein i størrelsesorden betongsugge og oppover, så jeg lot dem ligge. Utover det finnes det siden våren 2020 ingen spor igjen av pipen annet enn at takene/gulvene er lappet med nytt virke.
Min renovering har fortsatt hele 2021. Jeg har enda ikke ryddet i dybden siden det fortsatt er en byggeplass. Men jeg har støvsuget flere ganger, og et sted fra kommer fortsatt det der innmari mørtelstøvet. Det er så utrolig fint at bare fottrinn virvler opp små pust som fordeler seg over hele rommet virker det som.
Jeg kan i ettertid konstatere at bjelkelaget IKKE var innbygd i pipen. Snarere tvert imot, pipen støtte seg mot bjelkelaget. Rett gjennom pipen hadde man murt inn to store jernstenger ca 1,5 meter lange (tror det er deler fra en vogn, men er usikker), og disse var festet i fordypninger i bjelkelagets overside med løkker og store spiker.
Dette var noe som forsinket all annen renovering med flere måneder (jeg er bare der en dag per helg), tok uten tvil 60-70 timer, jeg hadde ofte vondt i håndledd og rygg, men ville likevel si at det var verdt det. Jeg har nå nesten dobbelt så mye garderobeplass på plan 2 og på plan 1 har jeg nå en klart bedre planløsning som ikke hadde vært mulig ellers.
Sist redigert:
Jeg står overfor en lignende jobb men i mindre skala (murstock i min hytte). Hvilke verktøy brukte du da du rev din murstock? Føles som at det kreves noe med rett bra tyngde bak.torparavgrund skrev:
Om noen en dag leser dette kan jeg tiføye hvordan det deretter ble:
Det hele gikk problemfritt og var rent djevelsk slitsomt. Jeg begynte på taket og jobbet meg nedover. Når jeg hadde kommet nedenfor taket spikret jeg en bit OSB over hullet og satte på litt papp så det overlappet alle veier, noen stumper lekter og noen plater. Dette er høyst provisorisk; taket skal skiftes helt om 1-2 år.
Vel nedenfor taket fortsatte jeg rivningen ved å først bygge "sarger" rundt murstocken på plan 1, så slo jeg opp de plomberte hullene og renset ut grus etc. Når kanalene var åpne oppover gikk jeg opp på loftet og fortsatte rivingen. Det var helt jævla uhyre slitsomt; mørkt, trangt og pipene satte seg nesten umiddelbart så det endte med at jeg måtte plukke ned teglsteinen og legge alt murbruket i bøtter som jeg forsiktig senket ned til etasjen under, deretter fikk jeg krangle meg ned, tømme bøttene utendørs og så klatre opp igjen. Vel nedenfor taket til plan 2 gikk det raskere. Fra en balkong bygde jeg en "rutsjebane" av gammelt rivningsmateriale og fylte slike blå 30L plasttønner med stein og murbruk, satte en line i tønnenes håndtak og kunne senke dem ned rutsjebanen og tømme manuelt på en haug nedenfor. Vel nede på plan 1 var det bare å gå utenfor ytterdøren med det. Murstocken er nå helt borte. Jeg fjernet noen store steiner fra grunnmuren, men plattformen murstocken sto på består av stablet naturstein i størrelsesordenen betongsugga og oppover, så jeg lot dem ligge. Utover det finnes det siden våren 2020 ingen spor igjen av murstocken annet enn at takene/gulvene er lappet med nytt materiale.
Min renovering har gått videre hele 2021. Jeg har enda ikke ryddet på dypet siden det fortsatt er en byggeplass. Men jeg har støvsuget et antall ganger, og et eller annet sted fra kommer fortsatt det der satans murbruksstøvet. Det er så utrolig fint at bare fotsteg virvler opp små puff som fordeler seg over hele rommet ser det ut som.
Jeg kan i etterkant konstatere at bjelkelaget IKKE var innebygd i murstocken. Snarere tvert imot, murstocken støttet seg mot bjelkelaget. Tvers gjennom murstocken hadde man murt inn to store jernstenger cirka 1.5 meter lange (tror det er deler fra en vogn, men er usikker), og disse var festet i uthakk i bjelkelagets overside med øyne og store spiker.
Dette var noe som forsinket all annen renovering med flere måneder (jeg er bare der en dag per helg), tok sikkert 60-70 timer, jeg hadde ofte vondt i håndledd og rygg, men ville likevel si at det var verdt det. Jeg har nå nesten dobbelt så mye garderobeplass på plan 2 og på plan 1 har jeg nå en klart bedre planløsning som ikke hadde vært mulig ellers.