I min forrige tråd hjalp dere meg med ventilasjonen som ble et hett punkt i min renoveringssøknad til styret. Jeg ville bygge en rett vegg for å gjøre om min lille 1a til 2a, etter mange ubehagelige e-poster, ting som jeg ble kalt samt 5000 kr for tekniker og uttalelse så godkjente de til slutt - hva godt tenkte jeg (hadde feil fortsett les...)!
I tegningen som ventilasjonsteknikerne gjorde hadde de krysset for en vegg som holder opp den nåværende "ventilasjonenslådan", hvilket jeg oppfattet at den ikke trengs. Tenkte dermed kanskje rive vegg A for frigjøre lagringsplass, når man bor så lite. Utover det så finnes det en annen vegg B på cirka 10 cm som virker inneholde noe mystisk i seg, på grunn av sin form (se bilde nedenfor). I en del av den veggen tenkte jeg plassere soveromsdøren.
Når man banker på begge veggene høres det mykt ut som gipsvegg. Jeg bestilte etasjeplaner fra bygg- og platetjenesten og der eksisterte ikke engang vegg B (se bilde nedenfor), samt fremkommer det ikke om vegg A er bærende. Tok hit både en snekker og elektriker (koster penger), de visste ikke innholdet (ingen strøm i alle fall), vi mistenkte vannrør og kikket på VVS-tegningen, fant ikke noe der. Begge håndverkerne henviste til å spørre foreningen - de må vite.
Selvfølgelig lytter jeg til ekspertene og stiller et generelt spørsmål til foreningen, men da braker helvete løs!!! Jeg blir gjort til narr igjen, og de ubehagelige svarene renner inn "hvordan skal vi vite hva du har i dine vegger", osv. Nå truer de med å trekke tilbake søknaden. Utover det krever de nå at jeg tar hit en bygningsinspektør denne søknaden har kostet meg enorme mengder penger uten like. Jeg har trodd at regelverket sier ikke-bærende vegger kan man endre på og det er mer en formalitet å informere foreningen.
Kan dere snille hjelpe meg, er veggene bærende? / Lei kylling
I min forrige tråd hjalp dere meg med ventilasjonen som ble et hett tema i min renoveringssøknad til styret. Jeg ville bygge en rett vegg for å gjøre om min lille 1a til 2a, etter mange ubehagelige e-poster, ting som jeg ble kalt samt 5000 kr for teknikere og uttalelse, så godkjente de til slutt - hva deilig tenkte jeg (tok feil les videre...)!
I tegningen som ventilasjonsteknikerne gjorde hadde de krysset av en vegg som holder opp den nåværende "ventilasjonsboksen", som jeg oppfattet at den ikke trengs. Tenkte dermed kanskje rive vegg A for å frigjøre lagringsplass, når man bor så lite. Utover det så finnes det en annen vegg B på cirka 10 cm som virker inneholde noe mystisk i seg, på grunn av formen (se bilde nedenfor). I en del av den veggen tenkte jeg plassere soveromsdøren.
Når man banker på begge veggene høres det mykt ut som gipsvegg. Jeg bestilte etasjetegninger fra bygg- og plassertjenesten og der eksisterte ikke engang vegg B (se bilde nedenfor), samt fremkommer det ikke om vegg A er bærende. Jeg tok hit både en snekker og elektriker (koster penger), de visste ikke innholdet (ingen strøm i alle fall), vi mistenkte vannrør og sjekket på VVS-tegningen, fantes ingenting der. Begge håndverkerne henviste til å spørre foreningen - de må vite.
Selvfølgelig lytter jeg til ekspertene og stiller et generelt spørsmål til foreningen, men da går helvete løs!!! Jeg blir gjort narr av igjen, og de ubehagelige svarene renner inn "hvordan skal vi vite hva du har i veggene dine", osv. Nå truer de med å trekke søknaden. Utover det krever de nå at jeg tar hit en bygningsinspektør, denne søknaden har kostet meg enormt mye penger uten like. Jeg har trodd at regelverket sier ikke-bærende vegger kan man endre på og det er mer en formalitet å informere foreningen.
Kan dere snille hjelpe meg, er veggene bærende? / Trist kylling
[bilde]
[bilde]
Tenk på at det ikke er din leil., derfor at de er interesserte.
Hvordan vet jeg om de er bærende? Styret vet tydeligvis ingenting, skal det virkelig være slik? Hvilken yrkesgruppe kan man kontakte for hjelp.
En bygningsingeniør/konstruktør løser det der for deg.
Nå vet jeg ikke hvor i svearike du har leiligheten. Men gå inn på sbr.se så kan du sikkert finne noen i din nærhet.
En byggingeniør/konstruktør løser det der for deg.
Nå vet jeg ikke hvor i svearike du har leiligheten. Men gå inn på sbr.se så kan du sikkert finne noen i nærheten av deg.
Vet du hvor mye jeg kommer til å måtte trykke ut ? Bor i Stockholm
Hvordan vet jeg om de er bærende? Styret vet tydeligvis ingenting, skal det virkelig være sånn? Hvilken yrkesgruppe kan man kontakte for hjelp.
Hvorfor skulle "styret" som er dine naboer vite mer om konstruksjonen av leiligheten din enn du selv som bor i den?
Kycklingen skrev:
Hvordan vet jeg om de er bærende? Styret vet tydeligvis ingenting, skal det virkelig være sånn? Hvilken yrkesgruppe kan man kontakte for hjelp.
Vil bare påpeke at styret er dine naboer som gjør oppgaven som et frivillig arbeid (med eller uten symbolsk godtgjørelse). Ofte får nye uerfarne medlemmer for seg at det er en yrkesgruppe, og har urealistiske forventninger, som om det var en heltidsjobb. Jeg ville ført de mer tekniske diskusjonene med vaktmesteren, hvis dere har en ekstern en. De pleier å kunne skaffe en konstruktør som kan undersøke. På din kostnad såklart.
Da du bor i Stockholm ville jeg begynne med å logge inn på Stadsbyggnadskontoret og søke etter konstruksjonstegningene for eiendommen og spesifikt da din etasje. Men basert på tegningene og bildet du har lagt opp finner jeg det nesten utelukket at en bærende vegg inne i din leilighet ikke skulle være av betong. Da det mangler list ved vegg B, lurer jeg på om det ikke er noe som er bygd senere, av en tidligere eier.
Det er komplisert å bygge om, jobber man ikke profesjonelt med slikt må man selv finne ut hva som gjelder enten det er bærende vegger eller ventilasjon. Samtidig så lærer man noe av hvert prosjekt
Min datter flyttet hjemmefra i vår, hun holder også på å lære seg om bærende vegger og hvordan hun skal finne ut av det. Hun har også lært seg at forskjellige vegger innebærer forskjellige måter å henge opp bilder. Og at styret ikke kan så forferdelig mye mer enn henne.. Foreløpig tror hun i hvert fall at mamma kan
Vet du hur mycket jag kommer behöva trycka ut ? Bor i Stockholm
Med tanke på timhonoraret som entreprenører ligger på i Sthlm så ville jeg ikke bli overrasket over +1000kr/t. Men det vet sikkert andre bedre.
Det er umulig å sitte her med de grunnlagene ovenfor og si med sikkerhet om vegg b er bærende eller ei. Enten prøver du å finne K-tegninger og deler.
Men jeg ville være restriktiv med å stole 100% på noen du ikke vet om har kunnskapene og erfaringen som kreves.
Derfor sbr.se.
Dette er en bra samling av en av forumets eksperter: om ikke annet viser det hvilke kunnskaper man trenger å ha for å avgjøre om en vegg er bærende eller ikke.
Hva sier regelverket om ikke-bærende vegger må jeg virkelig ansette en konstruktør som skal gi en uttalelse for å rive en 10 cm vegg?
Så kunne verken styret, eksterne forvaltere eller tegningene på bygg/plasstjeneste si om det er en bærende vegg. Er det virkelig slik at ingen vet? Høres veldig rart ut, kan kjøpe at styret ikke vet men forvalteren da? Eller ingen har kontroll på bærende vegger når man bygger i Stockholm?
Hva sier regelverket om ikke-bærende vegger, må jeg virkelig engasjere en konstruktør for å gi en uttalelse for å rive en 10 cm vegg?
Så kunne verken styret, eksterne forvaltere eller tegningene på bygg/plasstjeneste si om det er en bærende vegg. Er det virkelig slik at ingen vet? Høres veldig rart ut, kan kjøpe at styret ikke vet, men forvalteren da? Eller har ingen kontroll på bærende vegger når man bygger i Stockholm?
Men, hvorfor åpner du ikke bare veggen og ser etter?
Det går jo ofte an å se om en vegg er bærende hvis man ser hvordan den er bygget.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.