Hei

Jeg holder på å bygge et hus som er ganske stilrent og nakent. Ingen kruseduller.
Jeg unngår taklist i størst mulig grad, hittil har jeg ingenting i de rommene jeg har gjort (stue og bad), men nå kommer jeg til vaskerom og uterom, der tak og vegger ikke møtes veldig pent.

Jeg skal kjøpe lister på byggmax i morgen og i grove trekk tror jeg det kan bli ganske pent med gulvsokkel (rimeligvis opp-ned) mot taket.

Gjør folk sånn noen ganger eller er det veldig rart?

Alternativet er jo å kjøpe en tradisjonell taklist, som "ser litt sånn 45-graders ut", men de er både mer arbeidskrevende å gjære og i min verden ikke like passende i dette tilfellet. :)

Jeg trenger å dekke omtrent 10mm ut fra veggen og typ 40mm ned på veggen for å forsikre meg om at jeg dekker det som maleren har etterlatt. Så jeg tenkte å kjøpe typ 12x43mm-sokkel.

Takk for tanker!

Mikael_L
Det er risiko for at i det minste jeg ville tenke over "hva i h*lvete du har gjort". :)

Men jeg føler meg for det meste ganske alene i å se slike ting. ;)

Spørsmålet har blitt stilt før på forumet, og svaret var da (om jeg husker riktig) gjør som du vil, det er ditt hus. Jeg kjenner en arkitekt som snakket om rundstav som taklist. "For de spennende skyggene man kunne oppnå"

• Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
Jeg har (etter krav fra kunde, ikke på eget initiativ!) montert opp-ned sokkel på noen få steder. Ser imo helt sykt ut.

Men jeg tror at 99,9 % av jordens befolkning ikke hadde reagert.

Sist redigert:
Det kan fungere avhengig av list. Mine svigerforeldre har i sin store villa satt tror det er brystlist eller en form for gulvlist for å få en kant øverst for å kunne sette slike metallblikk som man fester line/Wire til for å kunne henge opp bilder uten å skru i veggene.
Var skeptisk når jeg hørte det men det fungerte bra

Hvorfor være så engstelig over hva andre synes? Fest opp en sokkelbit og ta deg en funderer. Synes du at det er fint så er det vel bare å gasse på! :)

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Men gjør som du synes er penest, ser det helt feil ut så går det an å bryte bort og sette tradisjonelle lister.

Jeg gjorde tvert imot på verkstedet, tok den mest krusidulleste gulvsokkelen og satte sammen med den mest krusidulleste taklisten jeg fant. Det tok en evighet å snekre sammen hjørnene, men det er gjort nå.

Protte

Det går så bra som helst.
Kjør på.
Blir du ikke fornøyd når alt er malt og klart så er det "bare" å plukke ned og bytte jo. :p

"Kan jeg ha gulvsokkel som taklist, eller er jeg rar?"
På A svarer jeg: Hvorfor ikke, finnes det noe hinder?
På B svarer jeg: Kanskje, er det et problem?

Veldig bra at det ble som du ønsket!
P.S. Jeg tror verden har godt av en viss mengde litt rare mennesker...

• Liker
Storstadsbo og 1 annen
  • Laddar…
tobbew skrev:
Jeg syntes det ble kjempefint med 43mm gulvsokkel i taket. Akkurat som jeg hadde tenkt meg. Minimalt og anonymt, slik som jeg vil ha det.

[lenke]
Så bra ut i mine øyne iallfall :)

/K

"Jeg syntes det ble skikkelig stilig med 43mm gulvsokkel i taket. Akkurat som jeg hadde tenkt meg. Minimalt og anonymt, slik jeg vil ha det."
Perfekt! Hva mer kan du be om?
Jeg synes det ser helt greit ut ifølge bildet.
For min del setter jeg pris på mennesker som tenker selv, og ved behov ignorerer den enkle, trygge og sikre men akk så kjedelige "mainstream-fellen".

• Liker
tobbew og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.