hei!
Jeg er interessert i å kjøpe en leilighet, men for at den skal være verdt å kjøpe må vi ha et ekstra bad. Plassen hvor jeg vil bygge det andre toalettet er vegg i vegg med eksisterende toalett, men den veggen er bærende (har sjekket k-tegninger hos kommunen, vil tro at den er av murstein eller muligens btg). Jeg forstår at jeg trenger tillatelse fra foreningen, men jeg vil mest sjekke hvor komplisert det ville være å ha et ekstra toalett med wc-stolen omtrent der kjøleskapet er i dag og servant og vaskemaskin der komfyr/spiskammer er i dag. Hvis man lager et hull for dette og kobler til leilighetens avløp og vann, må man da (sannsynligvis) forsterke veggen konstruktivt? Forstår at det også kan medføre problemer med ventilasjonen, men jeg tenkte at man kan starte med å vurdere vann og avløp.
Plantegning viser en leilighet med bad og kjøkken. En strek markerer mulig veggendring mellom badet og kjøkkenet for nytt toalett.

BirgitS
Det ser ut som at stammene for vann, avløp og kanskje ventilasjon går i veien mellom badet og kjøkkenet. Hvor enkelt/komplisert det blir å lage et nytt bad avhenger av hvor lett det er å komme til stammene fra "feil" side.

Når man tar opp hull i bærende konstruksjoner er det normalt at man trenger å gjøre forsterkninger. Inngrep i bærende konstruksjoner medfører at man trenger å få en byggemelding til kommunen godkjent.

Når det gjelder ventilasjonen, så skal det være avtrekk i det nye kjøkkenet, og den trenger antagelig å være koblet til samme kanal som avtrekket i dagens kjøkken. Det nye badet skal også ha avtrekk, og det er ikke sikkert at det kan være via dagens kjøkkenavtrekk.

• Elsker
VillLäraMigNytt
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det ser ut som at stammene for vann, avløp og kanskje ventilasjon går i veien mellom badet og kjøkkenet. Hvor lett/komplisert det blir å lage et nytt bad kommer an på hvor lett det er å komme til stammene fra "feil" side.

Når man lager hull i bærende konstruksjoner er det vanlig at man må gjøre forsterkninger. Inngrep i bærende konstruksjoner medfører at man må få en byggemelding til kommunen godkjent.

Når det gjelder ventilasjonen så skal det være avtrekk i det nye kjøkkenet og den må antagelig være koblet til samme kanal som avtrekket i dagens kjøkken. Det nye badet skal også ha avtrekk, og det er ikke sikkert at det kan være via dagens kjøkkenavtrekk.
Ok! Takk! Må et nytt bad ha egen avtrekk hvis det bare er en wc og servant pluss vaskemaskin og ingen dusj?

BirgitS
Toaletter skal ha avtrekk, men kan kobles til eksisterende baderomsventilasjon hvis foreningens ventilasjonssystem tåler det. Vaskemaskin krever sluk og dermed avløp gjennom gulvet.

• Liker
VillLäraMigNytt
  • Laddar…
Sjekk med foreningen før slik at de er med på ombyggingen.

• Liker
VillLäraMigNytt
  • Laddar…
Takk for svar! Har kontakt med foreningens styre så vi får se hva de sier..

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.