Kan jeg kutte denne stående I-bjelken i det gamle fyrrommet?
Min antakelse er at den har fungert som en form for støtte for den gamle varmeovnen og ikke som en bærende støtte for bygningen.
Den står nemlig en meter fra nærmeste bærende vegg - og ser ikke ut til å støtte noen bjelke - den ender oppe mot en eternittplate som bare ser ut til å ha trepanel over seg.
Så er det noen som kjenner igjen denne typen installasjon fra fyrrom og som kan bekrefte at den bare kan fjernes?
Bjelken er støpt i gulvet, men ikke festet der oppe.
Den gamle "blue print" er originaltegninger over kjelleren der jeg har kladdet inn hvor døren som fører inn til fyrrommet er pluss et kryss omtrent der jeg tror bjelken står.
Det siste bildet er etasjen over - med et kladdete kryss som skal markere omtrent der bjelken bør stå.
Med ledning av dens plassering har jeg vanskelig for å se noen fornuftig bruk av stålstolpen i dag. Samtidig er din redegjørelse av bygningen altfor snever og begrenset for at man med sikkerhet skal kunne si det. Materiale i vegger og bjelkelag i kjeller og etasjen ovenfor er viktig info liksom byggeår.
Med ledning av dens plassering har jeg vanskelig for å se noen fornuftig bruk av stålbjelken i dag. Samtidig er din redegjørelse av bygget altfor snever og begrenset til at man med sikkerhet kan si det. Materialer i vegger og etasjeskiller i kjeller og etasje over er viktig info liksom byggeår.
Hva tror du bjelken opprinnelig ble plassert der for? Det finnes som synes på det første bildet et hull i den øvre delen av bjelken som får meg til å tro at den har blitt brukt til en slags støtte eller oppheng av varmeanlegg - er dette noe som er kjent fra andre hus?
Hva har det vært for varmekjel fra begynnelsen?
Har det vært en kommunal skole (eller lignende) fra begynnelsen, virker som det har vært noe kommunalt da varmekjelen ble byttet ut?
Hva har det vært for varmekjele fra begynnelsen?
Har det vært en kommunal skole (eller lignende) fra starten, virker som det har vært noe kommunalt når varmekjelen ble byttet ut?
Ingenting offentlig, bare et mindre flerfamiliehus. Gjetter at kjeleene var koks (muligens ved tidligere), og deretter olje før det ble fjernvarme.
KORRIGERING av den blå tegningen. Krysset for søylen bør flyttes opp ca en centimeter. Da havner den under det som ser ut som en vegg som ikke går hele veien til venstre og dessuten har en åpning til høyre. Jeg forstår ikke tegningen - ER det en vegg på tegningen? Der finnes i alle fall ingen vegg eller spor derav i dag. Eller forestiller det muligens en liggende bjelke? Det finnes jo en lignende, parallell, noe lengre markering høyere opp på tegningen. Og der finnes det faktisk en liggende stålbjelke i taket. OM det forestiller bjelke også lenger ned på tegningen så finnes den ikke der i dag - i alle fall ikke på samme lave høyde som den som finnes høyere opp på tegningen.
Om huset er bygget i -26 har det sannsynligvis en plankestamme og trebjelkelag. Kjellerveggene består sikkert av armert betong. Spennvidden for bjelkelaget til første etasje er vel stor, så det kan finnes stålbjelker skjult i bjelkelaget. Jeg hadde gjerne sett hele kjellerplanet på den blå tegningen. Der finnes det noen uvanlige innslag som jeg ikke kan tolke. Jeg er overbevist om at stålpilaren ikke har noen bærende funksjon, da skulle den vært på plass før eterniten.
Om huset er bygd -26 har det sannsynligvis en bindingsverkskonstruksjon og trebjelkelag. Kjellerveggene består sikkert av armert betong. Spennvidden for bjelkelaget til første etasje er vel stor, så det kan finnes stålbjelker skjult i bjelkelaget. Jeg hadde gjerne sett hele kjellerplanet på den blå tegningen. Der er det noen uvanlige innslag som jeg ikke kan tolke. Jeg er overbevist om at stålstøtten ikke har noen bærende funksjon, da skulle den vært på plass før eternitten.
Kjeller ytterveggene består i det minste innenfra av murt teglstein under pussen, mens innerveggene er støpt betong. Jeg skal ta et bilde av hele tegningen og legge inn, ville vært spennende å høre hva du kan tyde!
Deilig å høre at du er enig i at støtten ikke kan ha bærende funksjon, da får den fjernes!
Om huset är byggt -26 har det formodentlig en plankstamme og trebjelkelag. Kjellerveggene består sikkert av armert betong. Spennvidden for bjelkelaget til første etasje er vel stor, så det kan finnes stålbjelker skjult i bjelkelaget. Jeg hadde gjerne sett hele kjellerplanet på den blå tegningen. Der finnes det noen uvanlige elementer som jeg ikke kan tolke. Jeg er overbevist om at stålstolpen ikke har noen bærende funksjon, da ville den vært på plass før eternitten.
Her Justus kommer tegningen over hele kjellerplanet - skal bli interessant høre hva du ser!
Se etter om det finnes noen indikasjon på andre bjelker med hull eller festemulighet eller lignende, på den gamle gode tiden med koks så hang det en varmvannsbereder hengende i bjelker i taket, en skikkelig tung sak (nær 300 kg). Ble fjernet ved bytte av kjeler normalt. Det blir å undersøke.
Å se hele tegningen gjør alltid tolkningen lettere. Noen observasjoner: De stiplede linjene markerer trolig sålene som kjellerveggene står på. I taket til alle rom i kjelleren unntatt fyrrommet ligger det stålbjelker (INP 16, 160 mm høye. Tilsvarer nærmest HEA 140). Disse er markert med prikk-stiplede linjer. Hvorfor bjelkelaget over fyrrommet mangler stålbjelker ser jeg ingen forklaring på. Stålbjelkene kan enten erstatte armeringen i støpte bjelkelag eller være støtte for trebjelker. Hvis kjellerveggene er murt (altså ikke støpt) er det trolig betongstein eller betonghullstein. Bredde målene stemmer ikke med tegl.
Se etter om det finnes noen indikasjon på andre bjelker med hull eller innfestingsmulighet eller lignende, på den gamle gode tiden med koks så satt det en hetvattenVVB hengende i bjelker i taket, riktig tung sak (nær 300 kg). Ble plukket bort ved bytte av kjeler normalt. Det blir å undersøke
Dessverre kan man ikke se noe mer, den delen av taket er skjult under eternittplatene, men alt man kan ane der under når man ser i kanten - og den delen hvor eternitten ikke sitter - er spontet tretak.
Ingen spor i gulvet - men en del er skjult under fjernvarmeanlegget.
Jaså - berederne hang i taket - det var interessant!
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.