I
Hei,

Holder på å bytte foring på vinduene, er det ok om det står åpent selv om det skulle begynne å regne en del? Eller må jeg sette opp en slags beskyttelse, f.eks. aldringsbestandig tape?

Firkantet vindu i mursteinsfasade, reflekterer trær. Et nærbilde av et vindu med hvit karm, hvor fôring er delvis fjernet, og en mexiteglfasade fra et hus bygget på 1970-tallet. Vindu med nytt treverk på en murvegg av mexitegl. Refleksjon av tre i glasset. Stige lent mot veggen.

Dette er et trehus med mexitegel fasade fra 1970.

Det sto sannsynligvis åpent mens det ble bygget og tåler å stå åpent mens du renoverer, er du tross alt bekymret kan du sette en plate for.

Javisst

Javisst

Jeg holder på med å bytte fasade og sjekker værmeldingen ca. 3 ganger/dag. Det jeg vil vite er risikoen for regn og fremfor alt hvorfra det blåser og hvor mye. Stille regn ovenfra gjør ingenting men med vind så vil man vite om det vil slå inn på den fasadesiden man har åpen. I slike tilfeller bruker jeg oftest biter av byggplast som jeg stifter fast som regnbeskyttelse. Raskt og enkelt å sette opp og rive ned med typisk svensk "midsommervær". Kanskje litt mer besværlig å feste på en teglfasade selvfølgelig...

Skal man male treverket så vil man ikke at det blir vått.

Og hvis det er styrtregn så vil man heller ikke flomme vann inn i konstruksjonen. Det er forskjell på noen få regndråper og "hageslangedusj".

I
Jeg har tenkt at fasaden på dette huset egentlig ikke har noen større betydning mer enn utseendet, og at det dermed ikke spiller noen rolle om det kommer inn noe innenfor teglfasaden. Men jeg kan absolutt ta feil!

Værprognoser er jo ganske upålitelige, men visst, ser man på dem hver eneste time så kanskje de kan gi noe. Jeg tror likevel at det er bedre å kjøpe tape og sette opp. Jeg hadde gjerne unngått det arbeidet, blant annet fordi det blir vanskeligere å tilpasse til fôret. Men mener man at det må opp, så må det selvsagt opp.

Akkurat nå sier yr.no at det er på det høyeste 20-30% risiko for regn ofte rundt 1-2 mm, men det er også enkelte ganger hvor man sier 5 mm.

Bilde med fôr gjaldt kun under tilpasningen, det er nå demontert og skal males. Bildet viser imidlertid overhenget, noe jeg tenkte kunne være interessant.

I
Ser nå at SMHI advarer om styrtregn med 40-50 mm men ser man på værmeldingen så står det ingenting om det der så jeg antar at det uansett ikke gjelder dette området.

I
Han fikk saget alle bitene og også oljet, så da benyttet jeg anledningen til å sette opp litt tape også i tilfelle det skulle begynne å regne.

I Ironside skrev:
Jeg har tenkt at fasaden på dette huset egentlig ikke har noen større betydning mer enn utseendet og at det dermed ikke spiller noen rolle om det kommer inn noe innenfor teglfasaden. Men jeg kan absolutt ta feil!
Teglfasaden er en potemkinkulisse. Det er en vanlig trestolpebakgrunn bak + MU. Det betyr at om fukt kommer inn bak teglet så kan trestammen råtne og alt mtrl bli muggent. Så, uansett fasade vil man ikke ha inn fukt bak.

For meg som har trefasade malt med slamfarge så synes det direkte etter hvert regn hvor/på hvilke fasadesider og hvor høyt opp på fasaden regn har slått inn. Det gjør at man etter et par år lærer seg hvor det oftest slår inn, hvilket i vårt tilfelle er sørvest. Dessverre hjelper ikke det mot sommerskyll, da det synes som jetstrømmer med luft følger med regnet nedover og deretter sprer seg i alle retninger ved markoverflaten, hvilket gir horisontalt regn fra alle himmelretninger samtidig...

• Liker
Ironside
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.