2.364 lest ·
7 svar
2k lest
7 svar
Kabler og deksler på veggen, hvordan går jeg videre?
Heisann!
Jeg har begynt å fikse gangen min, holder på å fjerne tapetet. Det er både et sikringsskap og en slags deksel til en kontakt jeg ikke kjenner til, så jeg er ganske nervøs for om jeg kan dampe/bruke vann rundt disse. Jeg lurer spesifikt på hva jeg skal gjøre rundt den forferdelige gule dekselet og den ekle ledningen som går inn i en rund metallplate?!
Forstår ikke hva det er for ledninger, lurer på om den henger sammen med ledningene som stikker ut over døren? Det satt en boks der før som jeg gjetter var en gammel ringeklokke. Den kastet jeg, og planen min er å klippe ned, teipe opp og sparkle over disse ledningene.
Bygningen er fra 1943, og hele gangen har generelt alltid sett ganske nasty ut, men det ble aldri til at den ble renovert da jeg aldri orket å ta tak i tapetet. Kjøkkenet ble totalrenovert, og alle andre rom fikk nye gulv og vegger da jeg flyttet inn i 2016.
Veldig takknemlig for alle råd, jeg googler meg stort sett fram til alt jeg gjør med dette prosjektet og regner med at det ikke kommer til å bli perfekt, men uansett en brutal oppgradering fra det tidligere skitne tapethelvetet!
Jeg har begynt å fikse gangen min, holder på å fjerne tapetet. Det er både et sikringsskap og en slags deksel til en kontakt jeg ikke kjenner til, så jeg er ganske nervøs for om jeg kan dampe/bruke vann rundt disse. Jeg lurer spesifikt på hva jeg skal gjøre rundt den forferdelige gule dekselet og den ekle ledningen som går inn i en rund metallplate?!
Forstår ikke hva det er for ledninger, lurer på om den henger sammen med ledningene som stikker ut over døren? Det satt en boks der før som jeg gjetter var en gammel ringeklokke. Den kastet jeg, og planen min er å klippe ned, teipe opp og sparkle over disse ledningene.
Bygningen er fra 1943, og hele gangen har generelt alltid sett ganske nasty ut, men det ble aldri til at den ble renovert da jeg aldri orket å ta tak i tapetet. Kjøkkenet ble totalrenovert, og alle andre rom fikk nye gulv og vegger da jeg flyttet inn i 2016.
Veldig takknemlig for alle råd, jeg googler meg stort sett fram til alt jeg gjør med dette prosjektet og regner med at det ikke kommer til å bli perfekt, men uansett en brutal oppgradering fra det tidligere skitne tapethelvetet!
Ser jo utvilsomt ut som en gammel teleledning. Kan svært mulig ha gått til en ringeklokke. Den runde metallplaten er kanskje en koblingsboks? Og den gule boksen er jo en fiberkontakt. Den vil du være forsiktig med, for hvis noe skjer med den trenger du å ringe en tekniker. Skaff en spenningsviser så kan du sjekke før du klipper av noen ledninger så du ikke klipper i en strømkabel.A Alex Andersson. skrev:Hei!
Jeg har begynt å fikse gangen, holder på med å fjerne tapeten. Det sitter både skap for elektrisitet og en slags boks til et uttak jeg ikke kjenner til, så jeg er ganske nervøs for om jeg kan dampe/bruke vann rundt disse. Jeg lurer spesielt på hva jeg skal gjøre med den stygge gule dekselet og den ekle ledningen som går inn i en rund metallplate?!
Forstår ikke hva det er for ledninger, lurer på om de henger sammen med ledningene som stikker ut over døren? Det sto en boks der før som jeg gjetter var en gammel ringeklokke. Den kastet jeg, og planen min er å klippe ned, teipe opp og sparkle over disse ledningene.
Bygningen er fra 1943, og hele gangen har generelt sett alltid sett ganske stygg ut, men det har aldri blitt noe av å pusse den opp da jeg aldri har orket å ta i tu med tapeten. Kjøkkenet ble totalrenovert, og alle andre rom fikk nye gulv og vegger da jeg flyttet inn i 2016.
Veldig takknemlig for alle råd, jeg googler meg i prinsippet frem til alt jeg gjør angående dette prosjektet og regner med at det ikke kommer til å bli perfekt, men uansett en brutal oppgradering sammenlignet med det tidligere møkkete tapethelvetet!
Du skal absolutt ikke bruke vann eller damp rundt et elskap, eller med elektrisitet i det hele tatt.. det er bare å skrape bort tapeten mekanisk med en sparkel / kniv eller lignende. På øvrige områder der du ikke risikerer noe med elektrisiteten, kan du med fordel bruke tapetfjerner, et middel du ruller på så tapetet løsner lettere. Så kan du sparkle og male, så trenger ikke gangen å se ut som en usoalong mer!
Takk for svar!A Albans doktor skrev:Ser jo utvilsomt ut som en gammel teleledning. Kan meget mulig ha gått til en ringeklokke. Den runde metallplaten er kanskje en koblingsboks? Og den gule hetten er jo et fiberuttag. Den vil du være forsiktig med, for skjer det noe med den må du ringe etter en tekniker. Skaff en elpenn så kan du kontrollere før du klipper noen tråder så du ikke klipper i noen strømkabel.
Du skal absolutt ikke bruke vann eller damp rundt en elcentral, eller elektrisitet overhodet.. det er bare å skrape bort tapeten mekanisk med en sparkel / kniv eller lignende. På øvrige flater hvor du ikke risikerer noe med strømmen, kan du med fordel bruke tapetloss, et middel du ruller på så tapeten løsner lettere. Så kan du sparkle og male så trenger ikke gangen å se ut som et pundarkvart mer!
Elpenn i stil med "spenningsdetektor" for 99,90 på biltema? Min el- og metalldetektor fra bosch gjorde ingen utslag på ledningene over døren. Tenkte kanskje å sette noen kabelskjulere på de skitne ledningene som går inn i den runde metallplaten, men vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det "pent". Kan vel ikke sparkle over metallplaten helt?
Det øvre laget tapet er veldig lett å dra løs, og når jeg holdt på med det dukket det opp en ny ledning. Denne ledningen gikk langs med en døråpning (under tapeten litt slurvete) og ned til andre siden av døråpningen, hvor den bare tok slutt. Er det vanlig å tapetsere inn ledninger slik? Den satt ikke engang tett mot dørkarmen. Hva kan det være for ledning?
Haha, pundarkvart er sørgelig nok en god beskrivelse... Veggen mot naboen ser ut til å ha flere hull/plugger enn betong, tape og ledninger uten funksjon, hvert tapetstykke skjuler en ny spennende oppdagelse.
Ja, akkurat, en slik penn. Det er ikke sannsynlig at det er strøm på noen av dine ledninger, men det skader jo ikke å være på den sikre siden.
Hvordan ser det ut bak metallplaten, går den å løsne på? Om det ikke finnes noe fornuftig der og bare løse tråder som ikke fyller noen funksjon, så ville jeg tettet igjen hullet. Hullet kan fylles igjen med for eksempel gipsmørtel/murmørtel/husfix eller lignende, så kan man fin sparkle det etterpå.
Det er vanlig at småtråder, som telefon/dørklokke, har blitt tapetsert over da disse ledningene ofte har blitt festet med stifter etter lister/karmer. Ledningen du har funnet nå er sannsynligvis noe annet, kanskje en høyttalerledning eller noen lavvolts belysning? Uansett så fyller den ingen funksjon i dag i hvert fall.
Hvordan ser det ut bak metallplaten, går den å løsne på? Om det ikke finnes noe fornuftig der og bare løse tråder som ikke fyller noen funksjon, så ville jeg tettet igjen hullet. Hullet kan fylles igjen med for eksempel gipsmørtel/murmørtel/husfix eller lignende, så kan man fin sparkle det etterpå.
Det er vanlig at småtråder, som telefon/dørklokke, har blitt tapetsert over da disse ledningene ofte har blitt festet med stifter etter lister/karmer. Ledningen du har funnet nå er sannsynligvis noe annet, kanskje en høyttalerledning eller noen lavvolts belysning? Uansett så fyller den ingen funksjon i dag i hvert fall.
Jeg skrudde opp den der gulnede fiberkappen for jeg ville se hvorfor det stakk ut sølvteip, og den ledningen går også inn bak metallplaten. Sølvteipen virket ikke å ha noen funksjon. Lukten som kom løs da jeg fjernet den er ikke fra dette århundret...A Albans doktor skrev:Ja, akkurat, en slik penn. Det er ikke sannsynlig at det er strøm på noen av dine ledninger, men det skader jo ikke å være på den sikre siden.
Hvordan ser det ut bak metallplaten, går den an å løsne på? Hvis det ikke er noe fornuftig der og bare løse tråder som ikke har noen funksjon, ville jeg ha tettet igjen hullet. Hullet kan tettes med for eksempel gipsputs/murbruk/husfix eller lignende, så kan man fin sparkle det etterpå.
Det er vanlig at småtråder som telefon/dørklokke har blitt intapetsert da disse ledningene som oftest har blitt klamret etter sokler/karmer. Ledningen du har funnet nå er trolig noe annet, kanskje en høyttalerledning eller noen lavvolts belysning? Uansett så har den ingen funksjon nå i hvert fall
Den nåværende internetkilden/ruterlignende boksen sitter delvis oppå metallplaten, noe som har hindret meg i å ta løs platen. Det er en fin advarseltekst om at den eies av eiendommen og man ikke får demontere samt inngrep på den debiteres, så jeg tør ikke trekke så hardt i verken den eller platen siden jeg ikke vet hvordan den er festet.
Jeg skal skaffe en penn og forhåpentligvis kan jeg klippe de ødelagte ledningene i det minste. Slipper jeg de blir hodepinen betydelig mildere. Men som du sa burde jeg være forsiktig med fiberboksen (jeg hadde allerede skrudd opp den før jeg leste advarselen din) så da får jeg vel ganske enkelt bare male den i samme farge som veggen(?)
Ja i så fall er nok eneste alternativet å male inn dritten bare. Om du ikke vil blande inn styret/eiendomsbesitteren for å eventuelt få tillatelse til å demontere noe av det som sitter, men det er ikke særlig sannsynlig at noe slikt inngrep ville bli godkjent. Men har du god kontakt med noen "som bestemmer i bygningen" kan du jo alltid lufte spørsmålet.A Alex Andersson. skrev:Jeg skrudde opp den der gulnede fiberkåpen for jeg ville se hvorfor det stakk ut sølvteip, og den ledningen går også inn bak metallplaten. Sølvteipen virket ikke å fylle noen funksjon. Lukten som kom ut når jeg dro bort den er ikke fra dette århundret...
Den nåværende internettkilden/router-liknende boksen sitter delvis oppå metallplaten hvilket har hindret meg fra å ta av platen. Det sitter en fin advarseltekst om at den eies av eiendommen og man får ikke demontere samt åverkad på den debiteres, så jeg tør ikke dra så hardt i verken den eller platen da jeg ikke vet hvordan den sitter fast.
Jeg skal fikse en penn og forhåpentligvis kan jeg klippe de ødelagte ledningene i det minste. Slipper jeg de så blir hodepinen betydelig mildere. Men som du sa burde jeg være forsiktig med fiberboksen (jeg hadde allerede skrudd den opp før jeg leste advarselen din) så da får jeg vel rett og slett bare male den i samme farge som veggen(?)
Klikk her for å svare