Hei!
Er i startgropene av å mure opp en ny kjellervegg. Det har tidligere vært en kjellerinngang der, men tenkte nå å lukke igjen og fylle opp med jordmasser.

Tenkte å bruke lecablokker (250 mm brede). Veggen er 4 m lang og 1,9 m høy.
Hva tror dere om de horisontale kreftene hvis jeg murer opp en støttemur på midten av den nye lecaveggen (og trenger den å være helt opp, eller holder det med 2/3). Eller bør man sette L-støtte foran veggen?

Tenkte å bore inn armeringsjern inn i eksisterende vegger på begge sider og armere for hver tredje lag, eller bør jeg armere mer?

Og et siste spørsmål om støttemuren. Bør den mures samtidig som veggen overlappende, eller skal jeg mure veggen først og så støttemuren?
Takk for kloke tanker
/G

Hei,

Forutsatt at du fyller opp utenfor veggen med Leca Lettklinker (vekt 4 kN/m³) så kan du enten legge murverksarmering annethvert sjikt eller bistål hver tredje sjikt. Lecaveggen mures hele veien ut til veggene samt opp til dekket. Weber har prosjekteringsanvisninger for Leca Blokk hvor det bl.a. står hvordan man skal armere/mure ved ulik geometri på vegg og ulike fyllmasser utenfor veggen.

Ikke helt med på om du skulle beholde eksisterende vegg eller ei samt hva du mener med støttevegg, men jeg tenker at det ser ut som nedenfor. Det går også an å rive eksisterende yttervegg og mure opp lecaveggen der i stedet. Det fungerer også å sette prefabrikkerte L-støtter utenfor, alternativt T-støtter. Tror grensen mellom L-støtte og T-støtte går ved 2 m dybde.

• Diagram av en källarvägg med bjälklag, lecavägg och befintlig källarvägg. Visar vy utifrån och från sidan med mått på lecaväggens bredd och höjd.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.