Hei, mitt første innlegg her, håper dere har noen gode ideer innsikter i dette 'problemet':

Jeg flyttet inn i et nybygd hus i oktober 2020. Nå begynner våren, og med det er første utendørs prosjekt på gang: byggingen av terrassen!

Jeg har gruset opp der terrassen skal bygges. Grusen ligger slik at det er 28 cm til panelet på fasaden. Dette slik at etter jeg har lagt markplate + stenderverk + terrassebord er det bare noen cm igjen til panelet (noe jeg synes er penest).

Markplate (35*35) brukes som ’grunnlag’ hvor jeg legger bjelkelaget. Nå kommer min fundering: på visse steder rundt huset (der nedløpsrør går i bakken) ligger det isopor. Akkurat der trenger jeg å legge bjelkelaget, og dermed markplater (se bilde).

Nå lurer jeg på:

1. Hvorfor ligger det isopor der? Er det for å sikre at bakken ikke fryser, og dermed hindrer at rør/vann i bakken ikke fryser?

2. Kan jeg legge markplate på det uten problemer? Lurer mest på om isoporen bare vil bli trykket ned og ikke egentlig vil fungere som fundament?

3. Om jeg ikke kan legge dem på, kan jeg skjære ut en 35*35 bit, legge grus i den og så legge markplate?

4. Skulle jeg gjøre nr 3: Da om isopor er der for å beskytte mot frost, lurer mest på om jeg trenger å gjøre noe med dette? Isolere det på noen måte?

Takk for hjelpen!

• Markplate på grus ved grunnlag for treplatting, nær et nedløpsrør og veggpanel. Frigolit stikker delvis opp ved siden av.
Cellplasten er der for å forhindre at kulden kommer inn under huset og fryser bakken, noe som kan forårsake telehiv. Avhengig av hva det er for kvalitet, kan du eventuelt legge dine plater på den.

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
Hvorfor ligger celleplasten så synlig?
Eller har du gravd den fram?

Kommer nok gjøre verken fra eller til om det ser ut så der.

Beste svar

Den cellplasten er sannsynligvis der for å beskytte nedløpsrøret fra frysing. Nå tåler visserligen slike plater en del trykk, så det kan fungere å legge litt steinmel og så legge platene oppå likevel. Det avhenger litt av hvor bredt det er mellom stolpene dine og dermed hvor mye trykk platene dine vil generere mot bakken, og selvfølgelig hvilken kvalitet det er på cellplasten.

Hvis det finnes relasjonstegninger for mark, så kan de kanskje gi svar. Selv ville jeg nok satset på å prøve å minimere lasten akkurat der, og så håpe på det beste.

En siste utvei kunne vært å fjerne isoleringen helt. Erstatte med grus som du pakker nøye, og så putte en varmekabel i røret.

• Liker
Laverda1999
  • Laddar…
P pysen78 skrev:
Den der cellplasten er sannsynligvis der for å beskytte nedløpsrøret mot frysing.
Nå tåler riktignok slike plater en del trykk, så det kan fungere å legge litt steinmel og deretter flate ut det likevel. Det avhenger litt av hvor bredt det er mellom stolpene du har og dermed hvor mye trykk platene dine vil generere mot bakken, og selvfølgelig hvilken kvalitet det er på cellplasten.

Finnes det relasjonsdokumenter for marken, så kan de kanskje gi svar. Selv hadde jeg nok satset på å forsøke å minimere lasten akkurat der, og så håpe på det beste.

En siste utvei kunne vært å fjerne isolasjonen helt. Erstatte med grus som du pakker nøye, og deretter stikke inn en varmekabel i røret.

Takk for svaret. Så er akkurat hvordan jeg har løst det! Bra å vite at du tenker det samme, da føles det som en tett løsning.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Cellplasten er der for å forhindre at kulden kommer inn under huset og fryser jorden, noe som kan føre til telehiv. Avhengig av kvaliteten kan du muligens legge flisene dine på den
Takk for svaret. Dette førte til at jeg fant en løsning på problemet. Som ble nøyaktig det pysen78 beskriver nedenfor.

Løsningen var forhåpentligvis ikke å fjerne isolasjonen? Isolasjonen ligger der for at ikke tele skal krype inn under huset.

• Liker
J.Hoffa og 2 andre
  • Laddar…
Mikael_L
P pysen78 skrev:
Den der cellplasten er sannsynligvis der for å beskytte avløpsrørledningen fra frysing.
Nå tåler visstnok slike plater en del trykk, så det kan funke å legge litt steinmel og så flate ut på den likevel. Det kommer an på hvor bredt mellom stolpene du har og dermed hvor mye trykk dine plater vil generere mot bakken, og selvfølgelig hvilken kvalitet det er på cellplasten.

Finnes det relasjoner for marken, så kan de kanskje gi svar. Selv hadde jeg nok satset på å forsøke å minimere lasten akkurat der, og så håpe på det beste.

En siste utvei kunne vært å ta bort isolasjonen helt. Erstatte med grus som du pakker nøye, og så sette inn en varmekabel i røret.
Nei, trolig ligger isolasjonen der som randisolasjon for å hindre telehiv under platen, som risikerer å ellers sprekke bunnplaten samt forårsake setninger i hele husstammen.

Er det randisolasjon så er det alvorlig å ta bort den.

Selv har jeg randisolasjon langs hele grunnen rundt om, men jeg skulle nok ha klart meg med å isolere kun hjørnene, så vurderte jeg det da jeg valgte hvor mye jeg skulle randisolere, ...men .. better be safe than sorry ... Og koster ikke så mye, ikke sammenlignet med hva hele huset kostet, eller hva en skade kunne koste ...

Du kan sikkert kontrollere om det er randisolasjon, for da går den enten rundt hele huset, eller så ligger den kun i alle hjørnene av bunnplaten, ca. 1,2 -2 meter i hver retning.
Er det for å hindre frysing av overvannsrøret så ligger den nok kun over røret, ikke mot den andre retningen.

• Liker
richardtenggren
  • Laddar…
Mikael_L
Randisolasjon finner man aldri i gamle hus. Det kom først når man begynte å isolere mer ordentlig under husets bunnplate.
Tidligere var det ingen, eller så lite, isolasjon at all varmetap fra huset holdt tele borte.
Men når isolasjonen under huset begynte å bli 20-30 cm celleplast, eller enda mer, så kom problemet med at tele kryper under platen.

Når man velger randisolasjon (eller kan hoppe over det), så vurderer man grunnens telefare, fundamentdybde samt klimasonen. Og man kan også regne inn isolasjonseffekt fra snødekke i Nord-Sverige.

• Liker
Landbogården
  • Laddar…
Jeg liker hvordan man selv får velge det beste svaret ut fra hvordan man vil tolke ting til tross for at det i dette tilfellet er helt sprøtt.

• Liker
whak og 2 andre
  • Laddar…
M
Mikael_L Mikael_L skrev:
Randisolasjon finner man aldri i gamle hus. Det kom først når man begynte å isolere mer ordentlig under husets bunnplate.
Tidligere var det ingen, eller så lite, isolasjon at alt varmetap fra huset holdt tele borte.
Men når isolasjonen under huset begynte å bli 20-30cm celleplast, eller enda mer, så kom problemet med at tele kryper under platen.

Når man velger randisolasjon (eller kan droppe det), vurderer man jordens telefare, fundamentets dybde samt klimasonen. Og man kan også inkludere isolasjonseffekt fra snødekke i Nord-Norge.
Er dette noe nytt eller har det med klimasoner å gjøre? Har gjort husgrunner siden 80-tallet, i Sør-Norge, og sett hvordan utviklingen har gått fremover fra uisolerte plater til Rockwool og i dag 40cm celleplast under platen. Men å isolere utenfor platen var noe nytt for meg. Derimot har jeg randisolert store bygninger, men da har vi lagt en rad 240cm på innsiden av veggen og deretter uisolert plate på makadam resten.

Men jeg kan forstå prinsippet og hensikten, selv om vi i mine deler av landet aldri har hatt problem med teleopptrykk under huset.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.