6.339 lest ·
4 svar
6k lest
4 svar
Isolere yttervegg av leca over bakken - innvendig?
Hei!
Har forsøkt å lete meg til et godt svar her på forumet, men ikke funnet det jeg søker.
Vi har bygget en stall og i den har vi et rom (sadelkammer), som skal være oppvarmet året rundt med hjelp av et oljefylt el-element (ca 16 grader).
Ytter-/innervægger er 190 mm leca.
Disse tenkte jeg å pusse/slamme på innsiden og deretter sette 45 mm stålstendere tett inntil.
Innerst vil jeg ha 12 mm kryssfiner for å kunne feste opp salhengere/andre tunge ting på en praktisk måte.
Spørsmålene er:
1. Trenger jeg å isolere rommet? Blir det skyhøy strømkostnad hvis jeg ikke gjør det? (noe jeg tror)
2. Hvis jeg skal isolere, skal jeg ha mineralull mellom stenderne?
3. Skal jeg ha diffusjonssperre mellom stålstendene og kryssfineren?
Der vi bor blir det noen få dager hvor det kryper ned mot -15 grader, men som oftest ligger det på maks -5 grader om vinteren..
Har forsøkt å lete meg til et godt svar her på forumet, men ikke funnet det jeg søker.
Vi har bygget en stall og i den har vi et rom (sadelkammer), som skal være oppvarmet året rundt med hjelp av et oljefylt el-element (ca 16 grader).
Ytter-/innervægger er 190 mm leca.
Disse tenkte jeg å pusse/slamme på innsiden og deretter sette 45 mm stålstendere tett inntil.
Innerst vil jeg ha 12 mm kryssfiner for å kunne feste opp salhengere/andre tunge ting på en praktisk måte.
Spørsmålene er:
1. Trenger jeg å isolere rommet? Blir det skyhøy strømkostnad hvis jeg ikke gjør det? (noe jeg tror)
2. Hvis jeg skal isolere, skal jeg ha mineralull mellom stenderne?
3. Skal jeg ha diffusjonssperre mellom stålstendene og kryssfineren?
Der vi bor blir det noen få dager hvor det kryper ned mot -15 grader, men som oftest ligger det på maks -5 grader om vinteren..
Tillegg:
Taket skal vi isolere mellom takstolene (195mm trebjelker).
Over er det et halm/høyloftloft.
Er det nok å bare legge opp isolasjon mellom takstolene og deretter sette opp innertak? Skal man ha en diffusjonssperre mellom takstol og innertak?
/Mvh
Thomas
Taket skal vi isolere mellom takstolene (195mm trebjelker).
Over er det et halm/høyloftloft.
Er det nok å bare legge opp isolasjon mellom takstolene og deretter sette opp innertak? Skal man ha en diffusjonssperre mellom takstol og innertak?
/Mvh
Thomas
Skulle det ikke gå an å ha celleplast mellom stålreglene? Isolerer bra og tåler ev. fukt. Til taket mistenker jeg at du trenger å sette en diffusjonssperre når du skal ha så pass varmt inne og i tillegg har halm/høy på loftet.
Cellplast er kanskje ingen dum idé... men tror du man trenger fuktsperre eller ikke? =)
Edit: Ulempen med cellplast som jeg ser det er å få tett mot bjelkene, noe som betyr at det blir litt kuldebroer mellom bjelken og cellplasten..? Har man mineralull, så kan man kanskje trykke i noen cm ekstra/legge to tynnere lag og overlappe...?
Edit: Ulempen med cellplast som jeg ser det er å få tett mot bjelkene, noe som betyr at det blir litt kuldebroer mellom bjelken og cellplasten..? Har man mineralull, så kan man kanskje trykke i noen cm ekstra/legge to tynnere lag og overlappe...?
Sist redigert:
Har aldri bygget med stålstendere men vet at cellplast kan brukes i kombinasjon med dem. Kan det ikke være mulig å sette platen inn i stenderen? Stenderen er jo bare en tynn plate. Kanskje en idé å gå opp i størrelse til 70 mm? Antar at cellplast isolerer bedre enn mineralull, noe som kanskje kan være nødvendig når veggen bare er muret med 19 cm leca. I taket trenger du fuktsperre og hvis du bruker mineralull antar jeg at du trenger det i veggen også. Personlig ville jeg ha brukt cellplast til veggen uten fuktsperre.
Klikk her for å svare