Har en bygning på tomta jeg har tenkt å isolere og fikse vegger & gulv i. Så jeg får en liten "Man-cave" å trekke meg tilbake til og pusle med diverse tekniske hobbyer :D

Spørsmålet er bare hvordan jeg går frem på riktig måte? Det som finnes i dag er jo selve stommen og veggene i gammel type.

Gammelt trebygningens interiør med synlig stenderverk, dør lent mot veggen, og tekniske ruller med bygningsmaterialer på gulvet.

Panelet er av typen lockläktspanel.

Rødt trehus med gult dør, vinduer og skråtak med en pipe. Beliggende på en grønn tomt ved siden av en høy busk.

Det har vel blitt fyrt og vasket en gang i tiden kan jeg tro.

En gammel peis eller komfyr i et værbitt rom med trepaneler på veggene og en delvis åpen dør til høyre.

Bastudelen skal rives slik at hele bygningen blir tom innvendig. Så det blir fritt opp til taket. Men har ikke tenkt å ha så høyt under taket, men helt vanlige firkantede rom.

Eldre takkonstruasjon med synlige trebjelker og en skorstein i et loftsrom under renovering.

Vindsperre, regle opp, isolere og på med passende innvendig veggmateriale. Spørsmålet er vindsperren.. Kan jeg feste den direkte på veggpanelet eller må den ha avstand?
Deretter, etterpå mellom isolasjon og nye innvendige vegger.. Plast eller ikke?

Uklart bilde av en gammel trekonstruksjon med kryssende bjelker og en bunke isolasjonsmateriale stablet på gulvet.

Det er alltid vanskelig å få til en fornuftig vindtetting uten å kle av utsiden og spikre vindbeskyttelsesplater under plankene. Da får man vel legge vindbeskyttelsesplate direkte mot plankene mellom stolpene og akseptere å fyre for kråkene når det blåser. Jeg ville benyttet en trefiberbasert vindbeskyttelsesplate.
Om plankene ikke er råtne nederst er det vel best å fjerne listene og spikre vindbeskyttelsesplater utenpå de gamle plankene og deretter ny bordbekledning utenpå.

Om du holder deg til klassisk rødmaling basert på rødmylla og rugmel og vitriol, så puster fasaden, og da synes jeg ikke du trenger noen luftspalte. All fuktighet forsvinner rett ut gjennom plankene.

• Liker
Overgaard
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.