Jeg vil redusere støy fra overetasjen og ned, og vice versa. Men i underetasjen har jeg en peis, og jeg vil helst at så mye varme som mulig fra underetasjen skal sive opp til overetasjen. Hvilken type isolasjon passer da? Gips? Ikke mineralull? Hjelp.

K krumbukt skrev:
Jeg vil redusere støy fra overetasjen og ned, og omvendt. Men i underetasjen har jeg en peis, og jeg vil helst at så mye varme som mulig fra underetasjen skal sive opp i overetasjen. Hvilken type isolasjon passer da? Gips? Ikke mineralull? Hjelp.
I vårt hus er taket senket med ca 30 cm i underetasjen. Bare å ha luften der imellom demper lyden utrolig mye. Dog er jo større lydstøt igjen, som folk som går på hælene.

Kutterflis i etasjeskiller demper lyd bedre enn mineralull, samtidig er det dårligere på å isolere varme.

K krumbukt skrev:
Jeg vil redusere støy fra overetasjen og ned, og vice versa. Men i underetasjen har jeg en peis, og jeg vil helst at så mye varme som mulig fra underetasjen skal sive opp til overetasjen. Hvilken type isolasjon passer da? Gips? Ikke mineralull? Hjelp.
Er det støy i konstruksjonen du vil redusere, eller stemmer, dvs. lyd fra mennesker, TV-apparater og lignende. Konstruksjonsstøy (når folk går, løper, dunker i gulvet) transporteres jo gjennom gulvet ut i vegger og øvrig konstruksjon som er sammenhengende.

Rom fungerer også som en høyttaler, der resonanser forsterker lyden. Er det konstruksjonsstøy du plager deg over, bør du lage en form for "flytende gulv" over det gamle gulvet på overetasjen, så vibrasjonene hindres fra å spre seg til konstruksjonen. Stepisol er et slikt produkt, og du kan legge parkettgulv eller lignende rett over, MEN parkettgulvet må ikke berøre veggene!

https://et.se/wp-content/uploads/2022/05/Broschyr-Stepisol-2022-4.pdf

Er det stemmer, TV, mm. som du plager deg over, så må du først utrede hvor mye av lyden som kommer fra trappen og åpningen mellom etasjene.

Stilfulle Lydabsorbenter på veggene i trappen hindrer lyden i å reflektere (fmare), ned til underetasjen. Luftlekkasje mellom etasjene sprer stemme/TV-lyd veldig mye, og det eneste å gjøre med dette problemet er å tette.

Og peisen din vil uansett varme opp overetasjen (selv om systemet blir litt tregere), da hele bjelkelaget varmes opp og avgir varme som et stort "element" på hele overetasjens gulvflate.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.