Jeg skal hjelpe en venn med å bygge et studio i en gammel uisolert garasje. Den skal isoleres for helårsbruk. Dobbel (minst) gips i veggene for økt lydisolering er tanken. Forutsetninger:

1,5 etasjes gammel garasje i fin stand. Ingen fukt, mugg eller sprekker
Pussede teglvegger, 30 cm tykke
Betonggrunn, hva som er under vet jeg ikke
Betongplater på stålbjelker i taket, vanskelig å se men i hvert fall 10 cm tykke plater på 50x200 cm
Budsjettet er noe begrenset

Hvordan skal vi sette opp vegger og hvilken type isolasjon? Tykkelse? Luftspalte?
Gulvet er ikke helt plant, et hull på 50x50 cm og med oppstikkende kanter rundt. Isolerer man gulvet? Skal man sette det opp som det er og legge planke, avrette med betong/avrettingsmasse og sette opp bjelker over? Det er denne delen jeg er mest usikker på.
Hvordan skal jeg sette opp taket? Hvilken type isolasjon bør jeg bruke?
Garasjen har store, fine, gamle porter som skal beholdes. Innenfor skal en ny vegg reises med sikkerhetsdør.

Takk for alle tips og forslag som finnes der ute blant kyndige folk.

• Liker
joakimbrodd
  • Laddar…
Er det drenert eller tørt på føttene? Man må nok tenke på hva man legger som gulvbelegg, slik at det ikke suger vann og skaper problemer. Et flytende gulv av noe slag kanskje ville være bra.

Hvilket ambisjonsnivå har dere på 'studio'? Stein, tegl og betongmateriale er kanskje ikke det man vil arbeide med som overflatemateriale i et studio, heller ikke gips som du nevner. Snarere vil man ha kraftig lydisolerende materiale og asymmetriske proporsjoner (ingen parallelle flater).

Jeg ville brukt en ganske tung isolasjon mot steinveggen, muligens med et lettere lag innenfor (mot studiorommet). Reisverket ville jeg gjort svært fast og krysslektet. Innerst bare en stram back-drop-duk.

Men jeg er ikke studiomusiker eller lignende, bare musikkinteressert bygge-hus-fyr.

hei, og takk for vist interesse og tanker! jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne i prosjektet.

tanken er å prioritere isolasjon og x lag gips i vegger og tak og også fikse gulvet på den mest hensiktsmessige måten. akustikken løser vi i neste fase med uregelmessig panel og skjermer. hvis studioen flytter ut vil jeg ha muligheten til å gjøre andre ting der.

det ligger drenering rundt grunnen. har tanker om å pigge av ujevnheter, fylle i grop med jord/stein og på med betong og flytsparkel. fliser virker jo bra å legge oppå, men ikke i det hele tatt når det gjelder studio. så hvis det kanskje skal bli gulvplank, er det kanskje ikke verdt det å dra dit betongapparat etc. uten bare å legge opp med kiler for å få gulvet i vater. hva tror du? hva er flytende gulv?

hva mener du med tung isolasjon? veggene er 30 cm tykke. 75mm isolasjon, gjør det jobben godt nok? og trenger jeg luftspalte mellom isolasjon og pusset teglvegg?

pastork skrev:
hei, og takk for vist interesse og tanker! jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne i prosjektet.

tanken er å prioritere isolering og x lag gips i vegger og tak og også fikse gulvet på den mest hensiktsmessige måten. akustikken løser vi i neste fase med uregelmessig panel og skjermer. om studiovirksomheten flytter ut vil jeg ha mulighet til å gjøre noe annet der.
Ok du gjør altså først et 'normalt' rom for deretter å bygge en studio i dette. Da kan jeg kanskje godta gipsen, selv om jeg ikke ville valgt det selv. Det blir et rom i rommet således?

det er drenering rundt grunnmuren. har tanker om å pigge av ujevnheter, fylle i hullet med jord/stein og på med betong og flytende sparkel. fliser virker jo bra å legge oppå, men ikke i det hele tatt med tanke på studiovirksomhet. så om det kanskje skal bli gulvplanker er det kanskje ikke verdt å trekke dit betongapparat etc uten bare legge opp med kiler for å få vater på gulvet. hva tror du? hva er flytende gulv?
Flytende gulv er gulv som legges direkte på et utjevnende materiale, tidligere la man noen ganger tregulv på en seng av tørr sand. Det er ingen dum løsning. Nå kan man kanskje jobbe med andre materialer enn sand om man vil.

hva mener du med tung isolering? veggene er 30 cm tykke. 75 mm isolering, gjør det jobben? og trenger jeg luftspalte mellom isolering og pusset teglvegg?
Finnes det noen utvendig (innsiden teglsteinene) luftspalte i veggen slik at fukt transporteres bort den veien? Hvis ikke, ville det kanskje være klokt fra et fuktperspektiv å ha en viss spalte som lufter bort fukt som vandrer gjennom den murede/pussede konstruksjonen. Er litt redd for at det blir en resonansboks bare. Skulle heller bare ha en elefantmatte, eller annen isolering med høy tetthet mot veggen. Hvis luftspalte, viktig likevel at det blir lydisolerende materiale mot den luftspalten, ellers har du skapt en god resonansboks.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.