10.557 lest ·
33 svar
11k lest
33 svar
IPE eller HEA bjelke til balkong?
Jeg skal bygge en balkong som er 2,2 m ut fra fasaden og deretter 7 m "bred". Den skal senere bygges ut ytterligere 3 meter som attefalltilbygg. Balkongen skal også fungere som Carport, og derfor vil jeg ikke ha noen stolper som forstyrrer når man kjører inn bilen. Jeg fikk tilbud der man dimensjonerte limtrebjelke som skulle være 115x585 for å klare 7 m fri spennvidde.
Er det noen som kan svare på hva tilsvarende IPE eller HEA bjelke har for dimensjon? Ville jeg klare meg med en 200 mm IPE eller HEA?
Er det noen som kan svare på hva tilsvarende IPE eller HEA bjelke har for dimensjon? Ville jeg klare meg med en 200 mm IPE eller HEA?
Medlem
· Västra Götaland
· 185 innlegg
Det bør tilsvare IPE330 eller HEA260 styrkemessig, med S275 stål. Men be noen mer erfaren regne på det, jeg er novise på dette. Har ikke sjekket nedbøyning heller.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg ville sagt IPE 300 eller HEA 240. IPE blir høyere men også penere når bjelkene er synlige. Jeg oppfatter dog disse dimensjonene liksom 115x585 mm limtre som klart overdrevne. Hvem har beregnet det for deg? Bruken som balkong øker lasten, men jeg synes at 115x450 i limtre er en mer rimelig dimensjon. 165x405 har samme kapasitet.
Medlem
· Västra Götaland
· 185 innlegg
Sitter og studerer til en eksamen i konstruksjonsteknikk, så jeg tenkte jeg like gjerne kunne teste å regne på dette.
For limtre fikk jeg akkurat som Justus foreslo 115x450 med fmk=32 MPa (holdfasthet parallelt fibrene i bøyning). Ikke kontrollert nedbøyningen dog.
Alternativ stål: HEA160 eller IPE200. Nedbøyningen for IPE-bjelken ved karakteristisk lastkombinasjon fikk jeg til 38mm (L/185).
For limtre fikk jeg akkurat som Justus foreslo 115x450 med fmk=32 MPa (holdfasthet parallelt fibrene i bøyning). Ikke kontrollert nedbøyningen dog.
Alternativ stål: HEA160 eller IPE200. Nedbøyningen for IPE-bjelken ved karakteristisk lastkombinasjon fikk jeg til 38mm (L/185).
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Du er på samme spor som meg. Jeg fikk også 38 mm for IPE 200. Den som så episoden av Husdrömmar på TV der man bygde et digert hus med takutspring og balkonger i Hällingsjö med stålkonstruksjon, kunne merke seg at de utkragende stålbjelkene til balkongene var av IPE type. HEA bjelker i den situasjonen hadde sett mekanoaktige ut.
Medlem
· Västra Götaland
· 185 innlegg
Snøson 2,0 i Alingsås. Jeg regnet med snøson 1,5.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Man pleier ikke å regne med både nyttig last og snølast på balkonger. Man tar det som er størst, noe som nesten alltid er den nyttige lasten.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det ikke bare senker styrken, det kan også bli ganske stygt med tiden. Jeg ville satset på en annen oppbygging av bærverket, som korter ned spennviddene. Det pleier å lønne seg å ha flere alternative modeller. Da er det lett å optimalisere styrke og kostnad (ved å regne på volumet limtre). Regn med at stål blir dobbelt så dyrt som limtre.