Har laget en ny inngang til huset der vi bygde kjeller under med plate på mark. Tanken er at rommet som er ca 6m2 skal brukes som bad og det er nå forberedt med gulvvarme og avløp. Da vi planla sa jeg at vi vil ha rør trukket i veggene og siden det er yttervegger så sa vi at det skal bygges en installasjonsvegg utenpå isolasjonsblokkene der vann trekkes.
Har lurt på om det var riktig å planlegge sånn. Kan det bli problemer hvis jeg sperrer opp med metallstendere og skruer kryssfiner/gips så det blir et tomrom mellom isolasjonsblokkene og den fremtidige innerveggen? Kjellerveggen er jo drenert og isolert så det blir jo ikke fryserisiko men jeg tenker mer på risikoen for fuktproblemer hvis det blir et lukket rom.
Alternativet nå er å kjøre overflateførte føringer, men da er avløp for toalett og sluk i dusjen plassert litt unødvendig langt fra veggen dessverre.
Har lurt på om det var riktig å planlegge sånn. Kan det bli problemer hvis jeg sperrer opp med metallstendere og skruer kryssfiner/gips så det blir et tomrom mellom isolasjonsblokkene og den fremtidige innerveggen? Kjellerveggen er jo drenert og isolert så det blir jo ikke fryserisiko men jeg tenker mer på risikoen for fuktproblemer hvis det blir et lukket rom.
Alternativet nå er å kjøre overflateførte føringer, men da er avløp for toalett og sluk i dusjen plassert litt unødvendig langt fra veggen dessverre.
Så lenge du har god ventilasjon med avtrekk i badet så skal det ikke være noen større problemer. Du får jo en luftspalte med metallstenderen. Hvis du likevel er bekymret for eventuell fukt så bruk en annen plate på veggen som ikke er organisk.B Baskavoda skrev:Har gjort en ny entre til huset der vi bygde kjeller under med plate på mark. Tanken er at rommet som er ca 6m2 skal brukes som bad og det er nå forberedt med gulvvarme og avløp. Når vi planla så sa jeg at vi vil ha rør trukket i veggene og siden det er yttervegger så sa vi at det skal bygges en installasjonsvegg utenpå isolerblokkene der vann trekkes.
Har fundert på om det var riktig å planlegge sånn. Kan det bli problemer om jeg reglbruer med metallstendere og skrur kryssfinér/gips sånn at det blir et tomrom mellom isolerblokkene og den fremtidige innerveggen? Kjellerveggen er jo dreneret og isolert så det vil jo ikke bli risiko for frysing men jeg tenker mer på risiko for fuktproblemer om det blir et lukket rom.
Alternativet nå er å kjøre utvendige trekk, men da er avløp for toalett og sluk i dusj plassert litt unødvendig langt fra vegg dessverre.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Kan jag ha plastmatta i källarbadrum med både betong och gipsväggar?
Badrum -
Djup installationsvägg/val av rege/regeltjocklek
Vatten & Avlopp -
Installationsvägg badrum / tätskiktsgenomföringar
Vatten & Avlopp -
Kallas det ”installationsvägg” eller vilket ord använder ni?
Badrum -
Frågor kring bygge av installationsvägg
Badrum