3.854 lest ·
2 svar
4k lest
2 svar
Installasjonslag først og deretter innervegger - hjelp!
Medlem
· Halland
· 4 435 innlegg
Tenker på hvordan man skal bygge innsiden av huset. Tenker å ha stående 195 i regelstammen og så liggende 45 lekter på innsiden for lettere å kunne trekke strøm, rør-i-rør osv.
Men - hvordan bygger man innervegger? Tenkte å spikre liggende lekter rundt hele huset først og så de stående lektene for innervegger utenpå for lettere å kunne føre installasjonene mellom lektene. Deretter tilpasse OSB+gips og så sette innertaket, alt dette må altså gjøres per rom. Hva sier forumet? Eller skal man sette OSB+gips først og så bygge innervegger etterpå? Synes selv det virker bedre å sette lektene først.
Deretter lurer jeg også på om man skal satse på 45x45 spikret i takstolene som et installasjonssjikt i innertaket og så 28x70 glis utenpå dette?
/Anders
Men - hvordan bygger man innervegger? Tenkte å spikre liggende lekter rundt hele huset først og så de stående lektene for innervegger utenpå for lettere å kunne føre installasjonene mellom lektene. Deretter tilpasse OSB+gips og så sette innertaket, alt dette må altså gjøres per rom. Hva sier forumet? Eller skal man sette OSB+gips først og så bygge innervegger etterpå? Synes selv det virker bedre å sette lektene først.
Deretter lurer jeg også på om man skal satse på 45x45 spikret i takstolene som et installasjonssjikt i innertaket og så 28x70 glis utenpå dette?
/Anders
Jeg holder akkurat på med dette i mitt første hus, så det mangler jo litt erfaring. :OAnders_Nilsson skrev:Lurer på hvordan man skal bygge innsiden av huset. Tenker å ha stående 195 i regelverket og så liggende 45 regler på innsiden for lettere å kunne trekke strøm, rør-i-rør osv.
Men - hvordan bygger man innervegger? Tenkte at man spikrer liggende regler rundt hele huset først og så de stående reglene for innervegger utenpå for lettere å kunne installere mellom reglene. Deretter passe inn OSB+gips og så sette innertaket, alt dette må altså gjøres per rom. Hva sier forumet? Eller skal man sette OSB+gips først og så bygge innervegger deretter? Syns selv det virker bedre å sette reglene først.
Men ellers er jeg på vei til å gjøre nøyaktig som du beskriver.
Først kryssregle ytterveggene.
Så regle innerveggene.
Så halvparten av innerveggene, dvs sette OSB+gips på ene siden
Og til sist trekke all strøm og VA som skal legges i veggene.
Glem ikke å tenke på hva OSB og gips-platene skal festes i når de møtes i hjørner.
I tillegg til å ha regel bak kan man vurdere gips-plåtvinkler.
I de 4 ytterveggshjørnene kommer jeg ikke til å sette noen regel, men en loddrett gips-plåtvinkel mot den vannrette kryssreglingen, da kan elrør lett trekkes forbi der.
I taket har jeg bare 28x70 spredt, det holder med 28mm for å romme elrør.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Styrelsen först godkände vår köksflytt – sedan drog de tillbaka det.
Bostadsrätt -
Handläggaren säger att vi först skall bygga taket klart sedan riva det
Utbyggnad och tillbyggnad -
Høvle gulvbjelke 10mm og deretter forsterke
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Grohe sense guard läcker första dygnet för att sedan täta sig själv...
Verktyg & Maskiner -
Jag har haft några diskmaskiner sedan 1969. Den första var Cylinda. Idag har jag en Elektrolux.
Bostadsrätt