1.379 lest ·
2 svar
1k lest
2 svar
Innvendig vegg mot betongyttervegg i kjeller
Nå skal jeg renovere vår kjellerstue i sokkeldelen av huset (bygd '67)
Betongplaten er uisolert og veggen er hullsteinsbetong som er pusset.
I rommet er alle vegger oppstilt med 45x45 lekter og gipsplater. Lektene mot bakken var litt råtne og noe puss satt løst. Hadde en fuktspesialist som målte verdiene i veggen og sa at det ikke var spesielt fuktig, men 60 år har vel satt sine spor.
Jeg tenkte å rive alle vegger og bygge nye og lurer på hva dere foreslår.
Forslag:
Metallstendere og skinner, 45x45. cc 600
Steinull isolering
Kryssfiner + gips
Grunnen til at jeg vil ha kryssfiner er at jeg skal henge opp en 2m bred radiator som veier en del. Før har huset vært varmet opp av elektriske radiatorer.
Jeg tenkte også å bore hull øverst og sette inn ventil samt ha hull bak ventilerte sokler (i og med platon-gulvet som skal på plass). På den måten tenker jeg at luften mot veggen kan ventileres.
Tanker og erfaringer mottas gjerne!
Betongplaten er uisolert og veggen er hullsteinsbetong som er pusset.
I rommet er alle vegger oppstilt med 45x45 lekter og gipsplater. Lektene mot bakken var litt råtne og noe puss satt løst. Hadde en fuktspesialist som målte verdiene i veggen og sa at det ikke var spesielt fuktig, men 60 år har vel satt sine spor.
Jeg tenkte å rive alle vegger og bygge nye og lurer på hva dere foreslår.
Forslag:
Metallstendere og skinner, 45x45. cc 600
Steinull isolering
Kryssfiner + gips
Grunnen til at jeg vil ha kryssfiner er at jeg skal henge opp en 2m bred radiator som veier en del. Før har huset vært varmet opp av elektriske radiatorer.
Jeg tenkte også å bore hull øverst og sette inn ventil samt ha hull bak ventilerte sokler (i og med platon-gulvet som skal på plass). På den måten tenker jeg at luften mot veggen kan ventileres.
Tanker og erfaringer mottas gjerne!
Hobbysnekker
· Västra Götaland
· 1 474 innlegg
Ser at du har forberedt deg med skikkelige arbeidssko og verktøy for oppgaven i alle fall 😂
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Varför har man byggt en innervägg i källaren mot gråstensmuren?
Byggnadsvård -
Krävs det fuktspärr vid montering av innervägg mot ytter timmervägg
Isolering -
Förarbete där gipsad innervägg möter betong
Färg, Måla & Tapetsera -
Fästa innervägg mot tak
Badrum -
Kroatia - Bygningsingeniør krever 23cm støping mot eksisterende innervegg
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi