8.257 lest ·
8 svar
8k lest
8 svar
Innvendig vegg av lettbetong: pusse eller gipsplate?
Tenker å bygge huset i lettbetong, og funderer nå på nøyaktig hvordan jeg skal gjøre med innvendige vegger. Jeg tenker å gjøre absolutt alt selv, og sluttmålet er å ha disse for det meste malte, jeg liker ikke tapetsering
Spørsmålet er hvordan man bør gjøre det:
1) Pusse - ulemper at pussen kan sprekke (om man ikke armerer) samt at det er betydelig vanskeligere å feste bilder osv.
2) Sette opp gipsplate direkte mot lettbetongen (muligens med OSB imellom) - ser ut til å ikke ha noen ulemper med dette som jeg ser det, og ifølge min foreløpige beregning er dette ikke dyrere (snarere billigere) sammenlignet med å pusse, og det er mye enklere å feste bilder og lignende.
Hva er fordelene med å pusse? Nøyaktig hvilken type puss skal jeg bruke? Finnes det ulemper med å sette opp gipsplater +/- OSB som jeg har tenkt meg?
1) Pusse - ulemper at pussen kan sprekke (om man ikke armerer) samt at det er betydelig vanskeligere å feste bilder osv.
2) Sette opp gipsplate direkte mot lettbetongen (muligens med OSB imellom) - ser ut til å ikke ha noen ulemper med dette som jeg ser det, og ifølge min foreløpige beregning er dette ikke dyrere (snarere billigere) sammenlignet med å pusse, og det er mye enklere å feste bilder og lignende.
Hva er fordelene med å pusse? Nøyaktig hvilken type puss skal jeg bruke? Finnes det ulemper med å sette opp gipsplater +/- OSB som jeg har tenkt meg?
Jeg lurer på det samme. Så prøver å skrive og ser om denne tråden kommer i gang 
Snakket med en husselger for et par dager siden om akkurat det. Han mente at innsiden av ytterveggen bør pusses eller muligens plater, men da med en luftspalte mellom osb/gips og lettbetongen på grunn av fuktdiffusjonen, men da forsvinner jo litt av fordelen med lettbetongen.J Johannes88 skrev:
Når det gjelder innervegger mellom rom har man jo ikke den fuktdiffusjonen, og da burde det gå an å lime opp gips mot lettbetongen og få en helt solid og rigid konstruksjon, men samtidig glatt malbar overflate raskt og billig. Så tenker jeg iallfall.
Det høres fornuftig ut!
Er det den samme fuktdiffusjonen man bør ta i betraktning om den murte veggen er over bakken og isolasjon på utsiden?
Er det den samme fuktdiffusjonen man bør ta i betraktning om den murte veggen er over bakken og isolasjon på utsiden?
Om du har cellplastisolering på utsiden av lettbetongen så påvirker det jo veggens muligheter til å puste. Om det taler for eller imot hvorvidt man skulle kunne sette gips direkte på innsiden tør jeg ikke svare på.. Kanskje noen andre som vet?J Johannes88 skrev:
Kan være fint om man vil ha den termiske tregheten og lydisoleringen som lettbetongen gir kontra stendervegger. Gjør også byggingen av våtrom enklere. Men jeg er ikke selv overbevist om at det er verdt merkostnaden kontra å bruke stendere og sette platemateriale som du sier..X xLnT skrev:
Ytterveggene samt hjerteveggen er murt lettbetong/leca. De er alle over bakken og har isolasjon på utsiden. Også godt drenert rundt hele huset, så tror ikke det er noen risiko for at det går opp fukt fra grunnen opp i veggene.
Liker ikke strukturen som kommer med pusset og tenker at det blir så mye sparkling for å gjøre pusseveggene tilstrekkelig glatte for å få "gipsvegg"-følelsen. Derfor tenkte jeg at å lime gips kunne være en idé. Stendere på muren synes jeg tar for mye plass.
Liker ikke strukturen som kommer med pusset og tenker at det blir så mye sparkling for å gjøre pusseveggene tilstrekkelig glatte for å få "gipsvegg"-følelsen. Derfor tenkte jeg at å lime gips kunne være en idé. Stendere på muren synes jeg tar for mye plass.
Pusset alle dager i uken. Alle vegger pusset i første etasje og gips i andre etasje.
Etter 8 år ser alle vegger i første etasje like friske ut som dag én. Andre etasje begynner å se litt slitt ut.
Så min anbefaling er puss. Lett å male, strukturen på pussen gir liv til veggen.
Etter 8 år ser alle vegger i første etasje like friske ut som dag én. Andre etasje begynner å se litt slitt ut.
Så min anbefaling er puss. Lett å male, strukturen på pussen gir liv til veggen.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Å pusse innvegg i kjeller eller ikke?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Laga mindre skador putsad innervägg?
Byggnadsvård -
Reparere ytterhjørne i pusset innvendig vegg
Pusse tynt, innvendig vegg kjeller
Pusse innvendig vegg på tre/lettbetong