Hei alle glade "håndverkere"
Nå har det blitt bestemt at veggen mellom kjøkkenet og stua skal rives.
Dessverre er det en betongsøyle i veggen for å bære opp overetasjen, så jeg må veksle av denne om den skal kunne fjernes.
Har ikke regnet ut noen laster ennå, men det havner sannsynligvis på en HEB140-HEB160 stålbjelke som blir ca 4200 lang.
Nå til mitt spørsmål:
Hvordan i all verden skal denne stålbjelken monteres?
Må den forankres for å forhindre at den vrir seg/vipper og i så fall hvordan?? Eller holder det med å "stille" den på trestolper?
Finnes det noe ferdig festebeslag som kan kjøpes?
Et alternativ kanskje være å kjøpe en limtrebjelke, skjære ut denne og stille bjelken inni.. eller er jeg helt ute og sykler??
Takknemlig for svar !!
/tommestokk
Nå har det blitt bestemt at veggen mellom kjøkkenet og stua skal rives.
Dessverre er det en betongsøyle i veggen for å bære opp overetasjen, så jeg må veksle av denne om den skal kunne fjernes.
Har ikke regnet ut noen laster ennå, men det havner sannsynligvis på en HEB140-HEB160 stålbjelke som blir ca 4200 lang.
Nå til mitt spørsmål:
Hvordan i all verden skal denne stålbjelken monteres?
Må den forankres for å forhindre at den vrir seg/vipper og i så fall hvordan?? Eller holder det med å "stille" den på trestolper?
Finnes det noe ferdig festebeslag som kan kjøpes?
Et alternativ kanskje være å kjøpe en limtrebjelke, skjære ut denne og stille bjelken inni.. eller er jeg helt ute og sykler??
Takknemlig for svar !!
/tommestokk
Hallo, det er nok med å bore passende hull i nedre flensen over de trestolpene som er på hver side og skru ned i stolpen med f.eks. fransk treskrue. Muligens kan du også trenge å gjøre det samme i øvre flensen hvis stolpene ikke er godt forankret.
Det er "bare" sidekreftene som skal holdes av disse skruene, jeg antar at det er et plant undertak som du har over bjelken?
/Fredda
Det er "bare" sidekreftene som skal holdes av disse skruene, jeg antar at det er et plant undertak som du har over bjelken?
/Fredda
Når du har regnet ut lasten, må man avgjøre om det holder med trestolper (regne på knekk).
Som alternativ til trestolper kan man bruke en passende rektangulær profil av stål og sveise disse sammen med bjelken. (Vi brukte stål, men bjelken veide 800 kg, din havner kanskje kun på 200.)
Limtre av samme stivhet som HEB blir betydelig mye høyere, ca. dobbelt ville jeg gjettet.
Som alternativ til trestolper kan man bruke en passende rektangulær profil av stål og sveise disse sammen med bjelken. (Vi brukte stål, men bjelken veide 800 kg, din havner kanskje kun på 200.)
Limtre av samme stivhet som HEB blir betydelig mye høyere, ca. dobbelt ville jeg gjettet.
Be dem du kjøper bjelken av å sveise inn knap på den, dvs. flattjern eller plater som du deretter skrur fast stolpene i med frallor eller gjennomgående skrue. Det er ikke helt uvanlig at man sveiser fast spikerplater på avvekslingsbjelker som man deretter spikrer fast i stolpene. Om stolpene står stødig skal det jo mye til før de faller av... 
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Infästning, ipr-isolering/sauna satu betonvägg, bastu
Isolering -
Innfesting av lekter til takterrasse
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Pex tappvatten - Infästningen i köket, hur?
Vatten & Avlopp -
Infälld stålbalk i vägg, infästning och ytbehandling
Lösvirke & Timmerhus -
Innfesting i Ståldrager
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi