Hei!
Gjør om min stue til musikkstudio, har postet en del tråder om det i dette forumet.

Har fått opp et innertak som dekker halve taket. Den ene siden hviler på konsoller.

Jeg innser at jeg har regnet feil på vekten som konsollene kommer til å bære. Jeg trodde først at de ville bære 26 kg per konsoll, men innser nå at de vil bære 48 kg per konsoll.

Konsollene sitter i veggen med 10 mm lettbetongplugg med en dragbelastning på 30 kg. To plugger per konsoll så totalt 60 kg. 12 kg margin, er det nok?

Det er porøs lettbetong i veggene, bruker treskrue 6x60 mm.

Bør jeg stadge opp konstruksjonen?

Litt bilder:
Trebjelke montert i taket med konsoller, del av pågående renovering til musikkstudio i stue.
Den ene siden. Regel 170x45. 4,25 m lang.

En del av et rom med lys hengelampe og tregulv. Halvferdig innertak dekket av trebjelker, festet på vegger med konsoller.
Den andre siden.

Innertakskonstruksjon av tre i et råbygg, sett med trekonstruksjoner festet til veggen og et taklys over en benk og stoler i rommet.
Ferdige taket. Skal fylles med steinull.

Innertak-konstruksjon i musikkstudio, laget av trebjelker festet med metallbeslag. Bjelkene er montert over et rom med et vindu og mørk gardin.
I profil.

Vekten fra taket havner lengst ut på konsollen. Lengden på bjelkene gjør at de hviler på forkanten av konsollene. Dette innebærer at du får et moment som skal tas opp av skruene i veggen. Lastens arm er omtrent lik som skruenes avstand, hvilket betyr at strekkraften i den øvre skruen blir omtrent like stor som vekten som ligger på konsollen. Altså lå du på grensen allerede før du oppdaget vektøkningen. Et enkelt tiltak er å dele noen mindre spikerplater og skyve dem inn under bjelken lengst inne mot veggen, oppå konsollen. Da havner lasten nærmere veggen, og momentet minsker/forsvinner og dermed strekkraften i den øvre skruen. Tverrkraften klarer skruene uten tiltak.

Ok takk så mye for svar!

Mener du at nedbøyningen av bjelken gjør at den presser på konsollenes ytre kant?

Vet at jeg saget bjelken så nær rommets bredde som mulig for å få kraften så langt inn på konsollene. Husker ikke eksakt, men bjelken ble rundt 1-5 mm kortere enn veggen. Kan sjekke mer eksakt senere i kveld da jeg ikke er i leiligheten før da.

Blir det en nedbøyning likevel? Skulle jeg hatt grovere bjelke?

/Jens

Og din løsning, mener du at regelen skal sveve over konsollens ytterkant? Forstår jeg deg riktig da?

• Liker
bossespecial
  • Laddar…
Det er ingen store laster så regelen er absolutt ok. Det blir litt av naturen at lasten havner langt ut på konsollen uansett. For å unngå dette pleier man å ha en mellomlegg som jeg beskrev for å kunne styre hvor lasten skal havne.

• Liker
JensHaglof
  • Laddar…
Kult! Takk for svar!
Kom på et til spørsmål. Hvis skruene tåler tverrkraften, hva er risikoen? Det jeg er redd for er at taket på en eller annen måte skal gli ned. Kan pluggen komme ut? Eller liksom bryter pluggen gjennom veggen nedover?

Hvis jeg legger inn et innlegg, bør jeg ikke skru inn den ytre skruen helt inn? Sånn at regelen svever?
/Jens

Eller mener du at regelens nedbøyning risikerer å dra ut den øverste pluggen noe og at denne lille utdragningen gjør at tverrkraften blir mindre og at konsollen plutselig hviler på nederste skrue? Og at det fører til at taket kan rase inn? Tenker høyt nå.

Konsollskruene klarer den vertikale trykkraften fra bjelken hver for seg. Om du legger et mellomlegg under bjelken som beskrevet lengst inn mot veggen så har du jo eliminert trekkraften på den øverste skruen når bjelken bøyer ned, siden bjelkens underside som du selv sier "svever" over konsollens ytterende.
Alternativet kan jo være å gjøre konsollen svakere og mer følsom med bjelkens bevegelser ved å fjerne den skrå avstivningsplaten på konsollen.
På bildet sees jo en av bjelkene stagget av en 45x45 festet i veggen hele veien ned til gulvet: det er jo optimalt.

Ok! Takk for svar!
Innså at jeg hadde festet regelen litt. Dette for at den ikke skulle bevege seg i sidelengs retning.
Trekonstruksjon festet med vinkelbeslag mot vegg, både på sidene og under. Veggmontering forsterket med skruer.
To 6 mm plugger, husker ikke grovhet og lengde på skruen.
Hjelper disse? De avlaster vel den øverste skruen i konsollen litt?
Eller bør jeg bruke spikerplaten likevel?

Hvis jeg gjør det, er det bare å løsne skruene i konsollen noe og deretter løfte opp regelen og skyve inn spikerplaten? Hvor bred bør spikerplaten være?

/Jens

De skruene hjelper dessverre ikke til. Kjør på en spikerplate, type 60mm bred, del den på midten og legg bitene på hverandre innerst mot veggen(y)

Plåtvinkelen trenger du egentlig ikke å ha siden regelen er låst i konstruksjonen. Det som har blitt foreslått tidligere handler om å shimse opp endene av regelen slik at lasten kommer så nær veggen som mulig. Den shimsen trenger ikke å være bredere enn regelen. Så vidt jeg kan bedømme fra bildene tror jeg imidlertid ikke at det er nødvendig.

Takk for svar alle!

Litt tanker som oppsto. Blir virkelig trekkraften 48 kg på den øverste skruen? Burde ikke reglen stivhet ta opp litt av den? Er det ikke slik at om man henger 48 kg i konsollens ytterkant så tilsvarer det 48 kg trekk i øverste skruen? (Tenker høyt nå, har virkelig ingen anelse)

For regelens nedbøying kan vel ikke være såpass grov at hele dens vekt, pluss resten av taket som konsollene må bære opp, havner ytterst på konsollen?

Om det hadde vært en stålbjelke så hadde vel ingen nedbøying skjedd f.eks. Da skjer ingen trekk i pluggen. Sammenlignet med en gummibjelke hvor ekstrem nedbøying skjer. Da blir det maksimalt trekk. Burde ikke reglen være midt imellom disse? Altså at viss nedbøying skjer, hvilket gjør at bare en del av de 48 kg havner på konsollens ytterkant?

Tenker høyt nå, har ingen anelse eller kontroll på dette. Bare noe som slo meg!

Absolutt kan du bruke regelen som mothold ved hjelp av skruene som sitter gjennom konsollen inn i regelen.
Ditt eksempel med gummibjelken gjør det hele veldig tydelig. Samme prinsipp gjelder egentlig dine bjelker, bare at nedbøyningen blir veldig liten. Med uendelig stiv bjelke og perfekt horisontale opplegg blir det som du beskriver.

• Liker
Björn Melander
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Absolutt så kan du bruke regeln som mothold med hjelp av skruvene som sitter gjennom konsollen inn i regeln.
Ditt eksempel med gummibjelken gjør det hele veldig tydelig. Samme prinsipp gjelder egentlig dine regler bare det at nedbøyingen blir veldig liten. Med uendelig stiv bjelke og perfekt horisontale opplegg blir det som du beskriver.
Ok takk!
Vil bare spørre for å være sikker: Ville du vært redd for å sitte under dette taket? Dvs som det er nå, uten spikerplater under reglene? Eller hadde du vært sikker først når du stoppet under dem? Finnes det en risiko for at taket raser inn? At øverste pluggen dras ut? Eller gjelder det tyngre konstruksjoner?

Finnes det noen grunn til at du har valgt konsoller og ikke bjelkesko for å feste bjelkene? Med bjelkesko får du ingen problemer med hvor kraften tas i veggen, og du får en skjult montering siden de ikke stikker ned under bjelkene.

0010148A.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.