Jeg har en enetasjes villa i murstein fra -74 med innredet kjeller. Taket i kjelleren er originalt og ser likt ut i alt fra fyrrom til peisestue. Jeg har planer om å felle inn høyttalere i taket og lurer litt på hvor enkelt det er og hvor mye inngrep man må gjøre, eller om det kreves en "totalrenovering" av innertaket om det ikke skal se altfor rotete ut etterpå.

Legger ved et bilde av innertaket nedenfor. "Platene" er omtrent 120x20cm store.

Mine spørsmål er omtrent følgende:
1. Hva heter denne typen tak og går det an å finne nye i samme dimensjoner for å erstatte eventuelt skadet?
2. Hvordan er platene festet? Er de skrudd i bjelker? Limt? Spikret?
3. Er det isolasjon over dem eller er det tomrom? Hvis det er isolasjon, kan man bare fjerne den der man vil ha høyttaleren?
4. Er de "sporet" i kantene slik at de haker i hverandre eller er det bare maling som har flytt inn imellom?
5. Noen tips på hvordan jeg enklest kan gå frem hvis jeg vil sage opp et 20cm stort hull, sette inn en høyttaler, og trekke kabelen skjult over innertaket bort til en passende vegg? Går det an å gjøre med "kikkhullskirurgi" eller må jeg rive ned hele innertaket?

• Innertak med lyse, rektangulære plater fra en eneboligs kjeller, sett langs en lys murvegg. Platenes kanter er svakt synlige.
Jeg har mest hørt sånt innertak kalles "Huntonit", men det er et varemerke.

• Liker
TobbeTabb
  • Laddar…
Lære være Treetex, spikret med en million stifter. Tror knapt du finner noe lignende i dag.

• Liker
TobbeTabb
  • Laddar…
Det er nok et sånt her tak. Min brosjyre er fra -74. Har samme i mitt hus. I dag heter det Huntonit
Innsiden av en 1974-brosjyre for T-element innertak, med bilde av takplater montert i et rom.

• Liker
TobbeTabb
  • Laddar…
120X20 cm. Trolig ikke Huntonit, da de er i størrelse 120X30 cm. Kan være en eldre plate av spon eller tretex. Neste gode spørsmål er da, hvordan er taket satt opp, på lekter eller direkte på råspont eller spredt panel. Er det plass ovenfor, tror du, for høyttalerne dine. Eldre hus kan ha et lag med spon/sagspon i et bjelkelag som isolasjon. Ingen som vet det nå.

S Skopan skrev:
Jeg har mest hørt sånne innertak kalles "Huntonit", men det er et varemerke.
Stefan N Stefan N skrev:
Må være Treetex, spikret med en million stifter. Tror neppe du finner noe lignende i dag.
Flöjten5 Flöjten5 skrev:
Det er nok et sånt her tak. Min brosjyre er fra -74. Har samme i mitt hus. I dag heter det Huntonit
[bilde]
Takk for svar. Ja, det føles som at det er Treetex eller Huntonit eller lignende. Spikret med skruv/spiker i skjøtene. Altså, føles ikke så enkelt å bare blokke ned en plate.

Det går ikke, alt er satt fra en retning og skjøvet inn i en not på forrige plate. Så eventuelt et nytt tak kan det bli.
Ta en tyyyynn borr, lag et hull midt i en plate og kjenn hvor mye plass det er ovenfor.

• Liker
TobbeTabb
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.