Hei!

Enda en tråd om dette ...

Jeg holder på å fjerne plastmatter og linoleumsgulv i kjelleren. I det siste rommet hvor linoleumsgulvet lå, ligger det under en form for papp etterfulgt av noe svart mellom pappen og betongen. Se bilder

Det lukter skarpt, jeg får for meg at det lukter tjære.

Huset er bygget i 1976.

Hva råder dere meg til å gjøre? Planen er å slipe ned betonggulvet og legge fliser.

Forresten, i resten av kjelleren hvor det lå plastmatte, fantes det en beige liknende lim, luktet litt "mint" typ. Hørt at skiten kan finnes i flere lim enn bare svart lim.

Hva er karakteristisk for asbestlim, kan man gjøre noen egne utelukkende kontroller eller må jeg sende inn prøver?

• Gulnede papirrester og svart materiale ligger over betonggulv, delvis flasset av, i et kjellerrom fra 1976.
  • Svart materiale mellom papp og betong, sannsynligvis tjærelignende, fra renoveringsprosjekt i kjeller av hus bygd i 1976.
J_P_K J_P_K skrev:
Hei!

Enda en tråd om dette …

Jeg holder på å ta ut plastmatter og linoleummatter i kjelleren. I det siste rommet hvor linoleummatte lå ligger det under en form for papp etterfulgt av noe svart mellom pappen og betongen. Se bilder

Det lukter stramt, får for meg at det lukter tjære.

Huset er bygd i 1976.

Hva råder dere meg til å gjøre? Planen er å slipe ned betonggulvet og legge fliser.

Forresten, i resten av kjelleren hvor det lå plastmatte fantes det en beige lignende lim, luktet litt "mint" typ. Hørt at dritten kan finnes i flere lim enn bare svart lim.

Hva er karakteristisk for asbestlim, kan man gjøre noen egne utelukkende kontroller eller må jeg sende inn prøver?
Eneste måte å avgjøre er analyse.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Det svarte ser jo ut som noe asfaltlignende og sånt har blitt brukt omtrent som tettesjikt.

Det finnes linoleumsbelegg som inneholder asbest.

Er nok ment som tettesjikt og inneholder antageligvis ikke asbest. Det er ikke limet som er den største asbestrisikoen med plastmatter fra første del av 70-tallet. Mange vinylmatter hadde et bunnlag av nesten ren asbest (asbestpapp av krysotil). Den støver veldig mye når den rives.

Krysotil skal det være ikke krysolit.

Oppdatering sånn i ettertid: Limet inneholdt IKKE asbest etter analyse. Til øvrige som leser og lurer på det samme: Send inn prøve(r) hvis dere er bekymret og spar dere for uvisshet og angst.

• Liker
Alexander Junior og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.