Medlem
· Västerbotten
· 112 innlegg
Hej 
Skulle behöva hjälp med materialval till sk. inbrottssäkert källarfönster i budget variant
Det här har ni proffsen säkert gjort flera ggr =
Jag vill göra ett så billigt men ändå så starkt fönstergaller montage som är möjligt
* Min tanke är att fästa / montera reglar / bräder på betongväggen som är iaf tillräckligt breda och grova som en trä-ram runt fönstrets insida på betongväggen. Genom att tex borra och skruva med lämplig betongskruv och eller spik eller annat med plugg eller inte
* Och sen kapa till armeringsjärnet så åtminstone 2 galler-hål ligger över regeln eller mer. Sen vill jag fästa gallret i regeln
men lämplig skruv / spik eller bygelspik liknande grejer
Såklart får inte reglarna / ramen spricka när man fäster fast gallret / armeringsjärnet i reglarna så det är viktigt ochså
Och ev självklar info :
Källarfönstret / källarförrådsfönstret är rektangulärt och infällt i hårdbetongsväggen som den troligen består av.
Dvs att väggen består av hårdbetong
Val av material och metod behöver inte iaf vara starkare än vad en människa förmår att sparka och slå sig less med järnrör och annat för att bryta sig igenom gallret
Poängen är att göra det inbrottsäkert emot iaf flera sparkar och slag ifrån utsidan .. såklart
Dvs ifall en inbrottstjuv får för sig att krossa fönstret och rensa ur det och sen börja sparka och slå ev med nåt tillhygge (och inte kapa gallret alltså) så ska fönstergallret stå pall emot det och 100 sparkar liksom och slag
Generella bilder på källar fönster =
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https://tse1.mm.bing.net/th?id=OIP.0druTWrMHEm01_J5hS7AiwHaFj&cb=iwp2&pid=Api&f=1&ipt=1c58656735dbe1d52b4edad4ca6a3a0f411540fac72cfbd90b462364c4fecd51&ipo=images
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https://static.byggahus.se/attachments/images/large/672/672880-fe8cc9b2ea974b1c7a9ab89664ca52e5.jpg&f=1&nofb=1&ipt=95bdae11ed028c3a6639c39d36da0f4e140eb81546071095c5881cfa4a81bcef
Enkel riktning jag gjort =
https://ibb.co/sdB3Btz9
Fråga:
1. Vilka bräder / reglar / trä ska jag köpa / välja i dimensioner
Alltså tjocklek och bredd ?
2. Vilka skruvar / spikar ska jag köpa / välja för att fästa regeln ?
- Tänk på att det ska tåla hårda slag och sparkar för att trycka in och loss gallret
ifrån utsidan
3. Vilka fästmetoder och fästmaterial är bäst eller tillräckligt bra som jag ska köpa / välja
så att gallret / armeringsjärnet sitter tillräckligt hårt emot våld och slag ifrån utsidan
och den kraft det genererar
4. Ska jag välja ett tjockare armeringsjärn ?
Tacksam för hjälp med bra val av grejer med mått
och
allt som tål mycket stryk ifrån mänskligt inbrottsvåld.
Dvs det behöver inte tåla sådan tryck och påfrestning att en gaffeltruck ska forcera gallret med gaffeln
om jag ska vara löjligt övertydlig
Skulle behöva hjälp med materialval till sk. inbrottssäkert källarfönster i budget variant
Det här har ni proffsen säkert gjort flera ggr =
Jag vill göra ett så billigt men ändå så starkt fönstergaller montage som är möjligt
* Min tanke är att fästa / montera reglar / bräder på betongväggen som är iaf tillräckligt breda och grova som en trä-ram runt fönstrets insida på betongväggen. Genom att tex borra och skruva med lämplig betongskruv och eller spik eller annat med plugg eller inte
* Och sen kapa till armeringsjärnet så åtminstone 2 galler-hål ligger över regeln eller mer. Sen vill jag fästa gallret i regeln
men lämplig skruv / spik eller bygelspik liknande grejer
Såklart får inte reglarna / ramen spricka när man fäster fast gallret / armeringsjärnet i reglarna så det är viktigt ochså
Och ev självklar info :
Källarfönstret / källarförrådsfönstret är rektangulärt och infällt i hårdbetongsväggen som den troligen består av.
Dvs att väggen består av hårdbetong
Val av material och metod behöver inte iaf vara starkare än vad en människa förmår att sparka och slå sig less med järnrör och annat för att bryta sig igenom gallret
Poängen är att göra det inbrottsäkert emot iaf flera sparkar och slag ifrån utsidan .. såklart
Generella bilder på källar fönster =
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https://tse1.mm.bing.net/th?id=OIP.0druTWrMHEm01_J5hS7AiwHaFj&cb=iwp2&pid=Api&f=1&ipt=1c58656735dbe1d52b4edad4ca6a3a0f411540fac72cfbd90b462364c4fecd51&ipo=images
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https://static.byggahus.se/attachments/images/large/672/672880-fe8cc9b2ea974b1c7a9ab89664ca52e5.jpg&f=1&nofb=1&ipt=95bdae11ed028c3a6639c39d36da0f4e140eb81546071095c5881cfa4a81bcef
Enkel riktning jag gjort =
https://ibb.co/sdB3Btz9
Fråga:
1. Vilka bräder / reglar / trä ska jag köpa / välja i dimensioner
Alltså tjocklek och bredd ?
2. Vilka skruvar / spikar ska jag köpa / välja för att fästa regeln ?
- Tänk på att det ska tåla hårda slag och sparkar för att trycka in och loss gallret
ifrån utsidan
3. Vilka fästmetoder och fästmaterial är bäst eller tillräckligt bra som jag ska köpa / välja
så att gallret / armeringsjärnet sitter tillräckligt hårt emot våld och slag ifrån utsidan
och den kraft det genererar
4. Ska jag välja ett tjockare armeringsjärn ?
Tacksam för hjälp med bra val av grejer med mått
allt som tål mycket stryk ifrån mänskligt inbrottsvåld.
Dvs det behöver inte tåla sådan tryck och påfrestning att en gaffeltruck ska forcera gallret med gaffeln
om jag ska vara löjligt övertydlig
Sist redigert:
Innkrypningsbeskyttelse.
Det finnes jo ferdige som er litt penere enn armeringsjern, og som du fester direkte i veggen uten en ramme av lekter innenfor. F.eks:
https://www.stgeorge.se/inkrypningsskydd-rikamo-3-pinnar-lang.html
https://www.clasohlson.com/se/search?text=fönstergaller
Det finnes jo ferdige som er litt penere enn armeringsjern, og som du fester direkte i veggen uten en ramme av lekter innenfor. F.eks:
https://www.stgeorge.se/inkrypningsskydd-rikamo-3-pinnar-lang.html
https://www.clasohlson.com/se/search?text=fönstergaller
Moderator
· Stockholm
· 56 240 innlegg
Den konstruksjonen du beskriver kan trolig gjøres sikker mot spark, men ikke så mye mer. Jeg tror at en moderat brekkjern er nok til å bryte det løs om jernene sitter i en trestender.
Men det virker sikkert avskrekkende, vanskelig for tyven å se på forhånd hvor bra/dårlig det er.
Jeg vil tro at det holder med 8mm armeringsjern. Kommer tyven med tigersag, vinkelsliper eller boltsaks, så duger ingen armeringsjern, uansett dimensjon. Tror ikke det trengs noen spesiell innfesting av jernene i stenderen. Bor hull som ikke går hele veien gjennom og tilpass lengden på jernene så de ikke kan løftes når konstruksjonen sitter på plass. Holdbarhet mot vold med brekkjern eller jernstang påvirkes ikke av innfestingen, det blir stenderen som sprekker i stedet.
Men jeg er tvilende til nytten, det vil forbedre beskyttelsen marginalt, samtidig kan det gi et signal til tyver om at her finnes noe eieren er bekymret for å få stjålet. Setter du f.eks. vinduslås i stedet, så tror jeg det gir omtrent samme beskyttelsesnivå. Det minste en tyv da må gjøre er å slå ut ruten og rense for glass for å kunne krype inn. En vinduslås beskytter dels mot at tyven slår en liten åpning og åpner vinduet, dels mot lettere brytning, det holder ikke lenger med en kraftig skrutrekker. Har tyven med seg bedre utstyr som kan bryte opp vinduer med vinduslås, så bryter han din gitterkonstruksjon også.
Vinduslås har også fordelen av ikke på lang avstand å signalisere at her finnes noe som er verdt å stjele. En mer målbevisst tyv vil ha med seg passende utstyr for å komme gjennom ditt gitter.
Men det virker sikkert avskrekkende, vanskelig for tyven å se på forhånd hvor bra/dårlig det er.
Jeg vil tro at det holder med 8mm armeringsjern. Kommer tyven med tigersag, vinkelsliper eller boltsaks, så duger ingen armeringsjern, uansett dimensjon. Tror ikke det trengs noen spesiell innfesting av jernene i stenderen. Bor hull som ikke går hele veien gjennom og tilpass lengden på jernene så de ikke kan løftes når konstruksjonen sitter på plass. Holdbarhet mot vold med brekkjern eller jernstang påvirkes ikke av innfestingen, det blir stenderen som sprekker i stedet.
Men jeg er tvilende til nytten, det vil forbedre beskyttelsen marginalt, samtidig kan det gi et signal til tyver om at her finnes noe eieren er bekymret for å få stjålet. Setter du f.eks. vinduslås i stedet, så tror jeg det gir omtrent samme beskyttelsesnivå. Det minste en tyv da må gjøre er å slå ut ruten og rense for glass for å kunne krype inn. En vinduslås beskytter dels mot at tyven slår en liten åpning og åpner vinduet, dels mot lettere brytning, det holder ikke lenger med en kraftig skrutrekker. Har tyven med seg bedre utstyr som kan bryte opp vinduer med vinduslås, så bryter han din gitterkonstruksjon også.
Vinduslås har også fordelen av ikke på lang avstand å signalisere at her finnes noe som er verdt å stjele. En mer målbevisst tyv vil ha med seg passende utstyr for å komme gjennom ditt gitter.
Medlem
· Västerbotten
· 112 innlegg
Akkurat, det finnes mange ferdige løsninger så klart for å beskytte vinduer mot innbrudd, ingen tvil om den saken.S S.Hellman skrev:
Jo mer kompliserte skruinnfestninger som kan være beskyttet med noe som gjør dem mer usynlige og mer vanskelig å få skrudd opp, desto bedre.
Men som i den første lenken kan du jo både skru i vinduskarmen eller rammen litt kanskje også med korte skruer og så skru det fast i betongen rundt vinduet (på grunn av vinkelen i jernet for 2 forskjellige vinkler), siden vinduet er innfelt i betongveggen. Er det bare skrudd i betongen blir jo alt lettere / raskere uansett å skru opp alt utenfra som i den andre lenken =
https://www.clasohlson.com/se/Mottez-B948V-fonstergaller,-3-stanger-99–188-cm/p/41-8036-1
Så det er egentlig et dårlig alternativ tror jeg.
Bare slå opp vinduet og skru opp på sidene siden er gitteret borte.
Medlem
· Västerbotten
· 112 innlegg
Ja det kommer an på. Borrer du hull i listen og feller inn gitteret i de små hullene i treet og legger også på en limt planke eller superlimt tynnplate på det osv eller om du monterer gitteret utenpå lister og så legger du også på en planke på det som du skrur fast og freser inn noen spor til gitteret kanskje hvis man skal gjøre noe finpuss og mange detaljer. Nja, det blir for mange skruer og borrehull uansett i treet ser jeg det som, så det får bli noe ferdigkjøpt gitter i stedet.H hempularen skrev:Den konstruksjonen du beskriver kan trolig gjøres sikker mot spark, men ikke så mye mer. Jeg tror at en middels brekkjern er nok til å bryte det løs hvis jernene sitter i en trelist.
Jeg ville tro at det holder med 8mm armeringsjern. Kommer tyven med bajonettsag, vinkelsliper eller boltkutter, duger ingen armeringsjern, uansett dimensjon. Tror ikke det trengs noen spesiell festing av jernene i listen. Bor hull som ikke går hele veien gjennom og tilpass lengden på jernene så de ikke kan løftes når konstruksjonen sitter på plass. Holdbarhet mot vold med brekkjern eller jernstang påvirkes ikke av festingen, det blir listen som sprekker i stedet.
Men jeg er tvilende til nytten, det vil forbedre beskyttelsen marginalt, samtidig kan det gi et signal til tyver at her er det noe som eieren er bekymret for å få stjålet. Setter du f.eks. vinduslås i stedet, tror jeg det gir omtrent samme beskyttelsesnivå. Det minste en tyv da må gjøre er å knuse ruta og fjerne glass for å kunne krype inn. En vinduslås beskytter dels mot at tyven slår et lite hull og åpner vinduet, dels mot lettere bryting, det er ikke lenger nok med en kraftig skrutrekker. Har tyven med seg bedre utstyr som kan bryte opp vindu med vinduslås, bryter han din gitterkonstruksjon også.
Vinduslås har også fordelen at det ikke på lang avstand signalerer at her finnes noe som er verdt å stjele. En mer målrettet tyv vil ha med seg passende utstyr for å komme gjennom ditt gitter.
Jeg pleier å synes det er omvendt. Jo mer ubeskyttet vinduet er, jo mer interessant er det å både se inn og ta seg inn. Dvs ikke bruke tid på å forsere masse gitter, låsbøyler osv. Så er vinduet så bra plassert at det er midt i et samfunn med andre hus, gate utenfor og leieblokker midt imot på sidene og overalt med 20-30-50 leietakere der mange har sitt vindu, øyne rettet mot eiendommen for å oppdage innbrudd ved en tilfeldighet gjennom å kikke ut vinduet, der jeg skal ha mitt leide kjellerbod i denne eiendommen. Jeg bor ikke der, men har fått leie boden.
Vinduslås kan være et kompletterende lås, og jo vanskeligere det er å åpne fra utsiden med knust vindu, desto bedre.
Så jeg utelukker nok ideen med å bygge et eget vindusgitter med lister med armeringsjern i dette tilfellet. Føles for omstendelig og for grove hull i betongen for rammen og for mange skruefestehull i listen.
Ja, men man pleier å bruke enveis-/sikkerhetsskruer for detteK Kentaclinta78 skrev:Ja, det finnes jo mange ferdige løsninger for å beskytte vinduer mot innbrudd, ingen tvil om den saken.
Jo mer kompliserte skruvefester som kan være beskyttet med noe som gjør det mer usynlig og vanskeligere å skru opp, desto bedre.
Men som i den første lenken kan du jo både skru i vinduskarmen eller rammen litt kanskje også med korte skruer og deretter skru det fast i betongen rundt vinduet (på grunn av vinkelen i jernet for 2 forskjellige vinkler) siden vinduet er innfelt i betongveggen. Er det bare skrudd i betongen blir jo alt lettere / raskere å skru opp alt utenfra som i den andre lenken =
[lenke]
Så det er egentlig et dårlig alternativ tror jeg
Bare slå opp vinduet og skru opp på sidene så er gitteret borte
Eksempel:
https://www.xlbygg.se/produkt/envag...JAE-5IBtGSR1ageyooLodZ7SAlJVWBJK4NK5Qk9Q2D7HI
22 mm kryssfinerremser eller panelbord festet på veggen. En list med utsparing for armeringsnettet. Nettet kan gjerne klemmes fast, dvs. utsparingene skal være litt mindre enn nettet. Armeringsnettet skal være så stort at det stikker ut utenfor listen. Skru noen solide skruer gjennom listen og kryssfiner/bord og inn i veggen med plugg eller fest gjengestang i veggen med ankermasse og fest deretter med en skive og muttere. Mal alt i grått slik at det ikke synes at det er armeringsnett og tre. Det er nok den enkleste løsningsmetoden for gitter hvis man ikke er så erfaren. Hvis man ikke ønsker å kunne fjerne det enkelt fra innsiden i fremtiden, kan man i tillegg lime alt treverk med montasjelim. Men jeg ville regnet på hva forskjellen blir på å kjøpe noe ferdig eller en byggesett. Har man ikke materialer hjemme blir det ganske mye til overs.
Så er spørsmålet om det må tåle vold eller se ut som det tåler vold. Fire litt lengre kroker som nettet henges opp på ser utenfra ut som det sitter et nett, og det er heller ikke helt enkelt å fjerne.
Det aller enkleste er å skru fast en pleksiglassplate på innsiden av vinduet.
Så er spørsmålet om det må tåle vold eller se ut som det tåler vold. Fire litt lengre kroker som nettet henges opp på ser utenfra ut som det sitter et nett, og det er heller ikke helt enkelt å fjerne.
Det aller enkleste er å skru fast en pleksiglassplate på innsiden av vinduet.
Medlem
· Västerbotten
· 112 innlegg
Plexiplate høres veldig interessant ut og jeg forstår ellers hva du mener med din konstruksjon.. Er i prinsippet samme måte som jeg beskrev nylig her ovenfor, bare at du angir bord-tretypenZ z_bumbi skrev:22 mm plywoodremser eller panelbord festet i veggen. En list med uttak for armeringsnettet. Nettet kan gjerne klemmes fast, dvs uttakene skal være litt mindre enn nettet.
Armeringsnettet skal være så stort at det stikker ut utenfor listen.
Skru noen solide skruer gjennom listen og plywood/bordet og inn i veggen med plugg eller fest gjenget stang i veggen med ankermasse og fest deretter med en skive og muttere.
Malt alt i grått så det ikke synes at det er armeringsmatte og tre.
Det er nok den enkleste løsningsmodellen for gitter hvis man ikke er så vant.
Vil man ikke kunne ta det enkelt vekk fra innsiden i fremtiden kan man dessuten lime alt tre med montasjelim.
Men jeg ville regne på hva forskjellen blir på å kjøpe noe ferdig eller en byggesett. Har man ikke materialer hjemme blir det ganske mye til overs.
Så er spørsmålet om det må tåle vold eller bare se ut som det tåler vold. Fire litt lengre kroker som nettet henges opp på ser utenfra ut som det sitter et nett, og det er heller ikke helt enkelt å få bort.
Det aller enkleste er å skru fast en plexiplate på innsiden av vinduet..
Klikk her for å svare