En treplate med en spiker stukket gjennom overflaten, visende mulig skade på materialet. Hvite takplater og isolasjon over en grunn av småstein og løv, med synlige ledninger. Har renovert loftet, byttet isolasjon, lagt ny dampsperre og den gamle var jo helt perforert. Blant annet fordi man satt takplater i rommene og spikret dem rett opp gjennom dampsperren. Er dette vanlig? Burde man ikke tenke på å ikke ødelegge sperren? Jeg kan i og for seg tenke meg at den forrige eieren mest tenkte på at det skulle være billig...helt gjennomhullet i knærne etter bytte av gamle dampsperren. Skal det bli bra trenger jeg å rive ut alle innertakene. Men hvordan gjør man så? Lim?

S
S sepani skrev:
[bilde] [bilde] Har renovert loftet, byttet isolasjon, lagt ny dampsperre og den gamle var jo helt perforert. Blant annet fordi man satte takplater i rommene og spikret dem rett opp gjennom dampsperren. Er dette vanlig? Burde man ikke tenke på å ikke ødelegge sperren? Jeg kan forsåvidt tenke meg at forrige eier mest tenkte på at det skulle være billig…helt sønderstikket i knærne etter byttet av den gamle dampsperren. Skal det bli bra trenger jeg å rive ut alle innertakene. Men hvordan gjør man så? Lim?
Riv ned undertaket og glespanel, plast, spikre glespanel. Spikre deretter undertaket med spiker som går gjennom lektet men ikke gjennom plasten.

Eller så lar du det bare være :)

S SueCia skrev:
Riv ned himlingsplater og spikerslag, plast, spikre spikerslag. Spikre deretter himlingsplater med spiker som går gjennom lektene men ikke gjennom plasten.

Eller så lar du det bare være :)

Får bare være…har ikke spikerslag men hel ru panel…

Rickard.
Dampsperre trenger ikke være 100% tett under trykk og ja det er veldig vanlig at den er spikret gjennom, skrudd gjennom og generelt montert dårlig sammenlignet med hva som den normale byggahusmedlemmen tror er standard.

Sist redigert:
  • Liker
Riemann og 2 andre
  • Laddar…
S
Skulle jeg legge ut bilde av dampsperren min (70-tallshus) ville nok noen få vanskelig for å sove :D

"Her skal vi gjennom med et 100-rør, best at vi gjør et 500 mm langt snitt for sikkerhets skyld!"

• Liker
Fotografen og 1 annen
  • Laddar…
på 70-tallet var det ikke så nøye med dampsperre det var ikke før rundt skiftet 70-80 det begynte å bli nøye med overlapping og taping

...i samme slengen som isoleringen begynte å bli tykkere...

Rickard.
T tergo skrev:
på 70-talet var det inte så nøye med dampsperre det var ikke før rundt skiftet 70-80 det begynte å bli nøye med overlapping og teiping
Overlappingen er mer nøyaktig i dag men teip brukes fortsatt ganske sporadisk på vanlige byggeplasser, overlapp som på en eller annen måte klemmes er det beste.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.