Jo mer skråstaget er skrudd desto bedre, så du skal ikke skru den bare i endene. Hvis du mener at døren er skjev når du måler diagonalen, så kan det hjelpe hvis du har en regelramme rundt hele døren.L Larocc skrev:
Slik døren din er nå så mangler den langsidene, siden du bare har kortsidene som ser ut til å være i 45x70.
Så hvis vi begynner fra begynnelsen.
Skru først sammen en firkant av 45x70 virket. Yttermålet bør være ca 3cm mindre enn din døråpning i bredden, høyden kan være enda mindre da planker kan henge over litt som på ditt bilde. Deretter dobbeltsjekker du at begge diagonalene er like lange så den er vinkelrett. Når den er det måler du inn skråstaget slik at det ligger sentrum i hjørnene, så man må kappe to vinkler i hver ende. Da ligger skråstaget imot noen centimeter på alle sider av rammen og motvirker seg selv bedre. Deretter er det bare å skru på plankene. Sett minst to skruer i hver planke i skråstaget, og gjerne noen ekstra skruer rundt om i rammen.
Hvis du mener at døren er skjev fordi den ikke ligger plant på underlaget så skyldes det nok at dagens virke er betydelig dårligere enn før. Det vrir og slår seg ganske kraftig hvis du har fått tak i dårlige planker.
Hvis du vil minimere arbeidet for å redde døren din kan du lage et til skråstag i motsatt retning, så det blir et kryss, i stedet for å bygge en ramme.
Som en referanse har jeg fire dører i sommerstuen i samme utførelse som du har bygget, og disse er verken skjeve eller bøyde. Dørene er dog bygget med gammelt virke og er sikkert 50-60 år gamle. De råtner sakte bort men de er faen helt rette fortsatt.
Tusen takk for ditt informative svar!A Albans doktor skrev:Jo mer skråstiver er skrudd desto bedre, så du skal ikke skru den bare i endene. Om du mener at døren er skjev om du måler diagonalen, så kan det hjelpe om du har en regelramme rundt hele døren.
Som din dør er nå så mangler den langsidene, da du bare har kortsidene som ser ut til å være i 45x70.
Så om vi begynner om fra starten.
Skru først sammen en firkant av 45x70 virket. Yttermålet bør være ca 3cm mindre enn ditt dørhull i bredden, høydemålet kan være enda mindre da bordene kan henge over en del som på ditt bilde. Deretter dobbelsjekker du at begge diagonalene er like lange så den er vinkelrett. Når den er det så måler du inn skråstiveren så det ligger i sentrum av hjørnene, så man trenger å kappe to vinkler i hver ende. Da ligger skråstiveren mot noen centimeter på alle sider av rammen og motvirker seg selv bedre. Så er det bare å skru fast bordene. Sett minst to skruer i hver bord i skråstiveren, og gjerne noen ekstra skruer rundt om i rammen.
Hvis du mener at døren er skjev fordi den ikke ligger flatt på underlaget så kommer det nok av at dagens virke er betydelig dårligere enn før. Det vrir og slår seg ganske mye hvis du har fått tak i dårlige bord.
Hvis du vil minimere arbeidet for å redde døren din kan du lage en til skråstiver i motsatt retning, så det blir et kryss, i stedet for å bygge en ramme.
Som en referanse så har jeg fire dører i sommerhytta i samme utførelse som du har bygget, og disse er verken skjeve eller skakke. Dørene er dog bygget med gammelt virke og er sikkert 50-60 år gamle. De råtner sakte bort, men de er pokker meg helt rette fortsatt.
Jeg bukker og takker for alle dine instruksjoner og med ny energi går jeg løs på dette igjen 😊👍
Igjen tusen takk 🙏🏼
Med vennlig hilsen, Eric
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Varför stänger kylskåpet av sig själv?
Vitvaror -
Varför får vattenpumpen jordfelsbrytaren att lösa ut när den slår av?
El -
Varför slår jordfelsbrytaren slår ifrån när jag kranar varmvatten?
Värme allmänt -
Varför låter det som bildörrar som slår igen när det regnar?
Övrigt husrelaterat -
Varför Samsung kombiskåp dörrar stänger sig själv.
Kök