Da vi skal renovere kjøkkenet, ønsker vi å slå ut en vegg og tette igjen et dørhull for å skape en stor åpen overflate.

Problemet er bare at vi (jeg) ikke føler meg sikker for fem øre på om konstruksjonen tåler at man slår ut en vegg.

I rommet ved siden av løper taket fra langside til langside av huset uten å hvile på noen vegg imellom, så det føles som at takkonstruksjonen er laget for å kunne tåle den spennvidden, men det er jo mer av en sjanse.

Hvordan bør man gå frem, finnes det spesielle konstruktører man kan ansette som kommer og undersøker det hele, eller kan hvilken som helst snekker som har vært med noen år se om veggen kan fjernes, eller om den må byttes ut?

Lenker til en liten skjematisk bilde av hvilken vegg det er som skal bort. Veggen er ganske tynn og føles nesten hul når man banker rundt på den.

http://tinyurl.com/c8fhjb8

Veldig takknemlig hvis noen kunne gi meg en pekepinn om hvem man kontakter for å utrede slike saker, eller om noen ser direkte at det er en vanvittig bærende konstruksjon som absolutt ikke må røres.

Den tror jeg ikke er bærende, men stol ikke på et råd fra et internettforum. Du finner bygningsingeniører på gule sider f.eks. Jeg tror dessuten at en slik tiltak kan kreve byggetillatelse/bygningsmelding.

Jeg skulle gjerne si -test, så merker du snart om du hadde rett :D. Men nei, gjør ingenting du ikke er sikker på. Kan det ikke stå noe i tegningene for huset?

Riv IKKE før du vet. Enig med mexi, stol ikke 100% på noe du leser på nettet.

Er det en vegg i annen etasje så kan den være bærende eller ikke bærende avhengig av hvordan takstolene ser ut. Det ser ut som pulttak, og da avhenger det av takvinkelen om takstolene spenner 8,7m eller har støtte på veggen.

Er det derimot en vegg i første etasje, sier jeg at den er bærende! Jeg gjetter da på at dekket i annen etasje spenner tvers over huset siden det er vanligst. Gulvbjelkene i annen etasje kan dog ikke spenne 8,7m uten støtte, så enten er veggen ved trappen eller veggen mot kjøkkenet bærende. Jeg tipper på veggen mot kjøkkenet. I stuen har du trolig en bjelke i bjelkelaget mellom gavlen og hjørnet på kjøkkenet der det står en søyle i veggen.

Hvis du har en seksjonsplan av huset viser den trolig hvordan det er.

Kontakt en konstruktør!

/Ingeniøren

Takk for raske svar!

Veggen er på overetasjen, så det taler jo for at den kan være ikke-bærende. Taket er en form for saltak tror jeg, dvs. det har en møne som går langs langsiden av huset, og er så veldig flatt ut mot begge sidene.

Høres bra ut å få tak i en konstruktør, for hvis veggen ikke er bærende så leste jeg et sted at da kreves det ikke byggetillatelse. Må sjekke det litt nærmere også.

Noen jeg snakket med mente at man også kan se litt på veggen når man river den, om det er kraftige stendere i den eller om det mer er en vegg for syns skyld. Men kanskje konstruktøren også kommer inn her, da jeg nok ikke er innsatt nok til å avgjøre slikt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.